Klasszikus

Liszt és jazz

2011.10.25. 13:43
Ajánlom
Káprázatos – talán ez a szó illik legjobban Gyenyisz Macujev teljesítményére. A ráadásszámokat hallgatva már-már félelem fogott el: hátha váratlanul kigyullad a zongora, kibukkan belőle Mephisto, s azt mondja a művésznek: elég! Lejárt a szerződés, tessék sürgősen velem jönni!

Utoljára talán az 1830-as évtized Párizsában, a Pleyel és Érard zongoragyár szalonjaiban vetélkedett ennyi kiváló pianista egyszerre a közönség kegyeiért, mint manapság.  Kalkbrenner, akiről Chopin azt mondta, a saruját sem oldhatom meg, s akit Chopin egyetlen egyszer hallott melléütni - az esemény valósággal boldoggá tette. Alexander Dreischock, aki két hétre eltűnt a társaságból, s amikor visszatért, lejátszotta Chopin Forradalmi etűdjét úgy, hogy a balkezet végig oktávozta. Az anyai részről magyar származású Sigismond Thalberg, akiről az a hír járta, úgy zongorázik, mintha három keze volna, no és mindenekelőtt a fiatal Liszt. 1837-ben ketten megmérkőztek egymással. Döntetlen eredménnyel. Belgiojoso hercegnő, az esemény fő szervezője diplomatikusan fogalmazott: Thalberg az első, mondta, Liszt az egyetlen.

Hogy ki az "egyetlen" korunkban, azt nem tudom. Az "első" címet azonban, némi hezitálás után megítélném az irkutszki születésű, 23 éves korában, 1998-ban Csajkovkszkij-versenyt nyert orosznak.  Mert itt van például Arkadij Voldos (szintén orosz származású, miféle titka lehet az orosz zeneoktatásnak?), vagy Cyprien Katsaris (nacionáléja összetettebb: ciprusi szülők Kamerunban született, Franciaországban élő gyermeke). Elképesztő technikai adottságokkal rendelkeznek. Volodos úgy játszotta egyik zeneakadémiai koncertjén Liszt 13. Rapszódiáját, hogy magam is üvöltöttem a lelkesedéstől (pedig Isten a megmondhatója, nem szokásom). Katsaris hasonlóan kápráztatott el Beethoven III. szimfóniájának Liszt-féle átiratával (egyébként az összes ilyen átiratot CD-re vette). Csakhogy az előbbi koncertje első felében Beethoven Op. 110-es Asz-dúr szonátáját egészen szürkén adta elő (egy kedves kollegám, volt tanárom mélységesen csalódva el is ment a szünetben), az utóbbi pedig igencsak feledhető Schubert-szonátával untatott. Náluk Gyenyisz Macujev biztosan többet tud. Nem csupán lélegzetállító cirkuszi mutatványos, aki teátrális gesztussal, mindkét kezét az égnek emelve fejezi be a produkciót (ezt az egy szokását nem tartottam rokonszenvesnek), hanem a muzsika legmélyebb rétegeit is érti. Tévedhetetlenül érzi például, a Haláltánc polifón variációiban milyen hangokat érdemes kiemelni, lenyűgöző poézissal és hangszínekkel szólaltatja meg a lassabb, álmodozó részleteket. A diadalmasakat hajlamos hatalmas elánnal közvetíteni - annyi baj legyen. Liszt zongoraversenyei ilyenek, néha bizony harsányak. De nem épp ezért szeretjük Lisztet? A csodálatos lírai részletekért és a hősies diadalokért? Aki az utóbbit leplezni-tompítani igyekszik, szerény véleményem szerint nem jár el helyesen. A 19. század művészében lobogott a szebb jövőbe, haladásba, a „jó" végső győzelmébe vetett hit, ne tagadjuk meg azért, mert bennünk, szkeptikus huszonegyedik-századiakban alkalmasint alig pislákol. Inkább merítsünk erőt belőle.

A ráadásokban (Ljadov fenomenális zenélődobozával kezdődött a sor, s négy következett egymás után) lassanként elhagytuk az ún. "komoly" zene határait - a jazz-improvizáció felé. Az interneten búvárkodva olvastam, Macujev volt az első, aki a Csajkovszkij Konzervatórium termében jazzt játszott. Ezen a területen is elsőrangú. Fiatalabb éveimben gyűjtöttem Oscar Peterson, Dave Brubeck, Duke Ellington, a szaxofonos John Coltrane, meg a feledhetetlenül nagyszerű Ella Fitzgerald és mások akkoriban idehaza ritkán beszerezhető felvételeit. Később, bevallom, picit távolodtam ettől a világtól, nem kis részben azért, mert elkeserített a jazz ürügyén elkövetett sok olcsó handabanda. Macujev azonban igazi jazzt játszik, méltót a nagy régiek szelleméhez.

A közönségnek feledhetetlen élményt adó hangversenyen az Óbudai Danubia Zenekar kísérte Liszt zongoraversenyeit (sorrendben az Esz-dúrt, a Haláltáncot és az A-dúrt). Régen hallottam őket. Talán utoljára akkor, amikor Ifjúságiból éppen Óbudaiak lettek. Alapításuk nagy reményeket keltett, féltettem őket, hogy elszürkülnek az idők során: elvész a kezdeti lelkesedés. Úgy tűnik, nem veszett el. Jók, sőt, nagyon jók. Tökéletesen pontos indításokkal örvendeztettek meg, pompás szólókkal (klarinét, cselló!). Az pedig némi bizakodásra ad okot, hogy vezetőjük, Héja Domonkos újabban az Operaházban kapott felelős megbízatást. Remélem, ott is hasonló igényességgel készíti majd elő produkcióit - s ugyanakkor nem hagyja cserben egykori együttesét sem.

Gyenyisz Macujev zenekari zongoraestje  

2011. október 22. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem  

Km.: Óbudai Danubia Zenekar
Vez.: Héja Domonkos


Liszt: I., Esz-dúr zongoraverseny; Haláltánc; II., A-dúr zongoraverseny

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Színház

Az SZFE szerint szabályt szegve zárhatták ki őket az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSE márciusban úgy határozott, hogy kizárja tagjai közül a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Döntésüket azzal indokolták, hogy a vezetőtestületben történt jelentős változások miatt az egyetem már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, melyet korábban felvettek. Az SZFE szerint a kizárás szabályellenes.
Vizuál

Hétfőtől újra látogatható a Virág Judit Galéria

A virtuális túra mellett április 12-től kezdve már a galéria kiállítóterében személyesen is megnézhetjük az első tematikus grafikai aukció és a tavaszi kortárs aukció ritkaságait - köztük Rippl-Rónai József, Czóbel Béla és Kassák Lajos egy-egy művét is.
Vizuál

Ingyenesen látható Szomjas György kultikus filmje

Szerda éjfélig ingyenesen elérhető a FILMIO-n Szomjas György 1976-os filmje, a Talpuk alatt fütyül a szél. A Nemzeti Filmintézet ezzel az alkotással tiszteleg az április 7-én elhunyt rendezőlegenda előtt.
Színház

Stumpf István: Az SZFE ügye bizonyos értelemben baleset volt

A felsőoktatási modellváltás koordinációjáért felelős kormánybiztos is megszólalt a Színház- és Filmművészeti Egyetem körül kialakult helyzet kapcsán, egyfajta balesetnek titulálva a modellváltás körüli ellenállást. Stumpf István reményét fejezte ki aziránt is, hogy a többi modellváltó egyetemen ilyen nem fog előfordulni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.