Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

2019.06.15. 09:45
Ajánlom
Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.

„Mindig is mondtam, olyan vagy, mint egy vulkánkitörés.” „A mennyországig repít, ahogy zenélsz…” Ez csak két komment a sok ezerből, amelyekkel tele van Michael Andreas Häringer zongoraművész Facebook-oldala, egy olyan közösségi médiafelület, amely rohamosan közelít az egymilliós követőszám felé.

Michael Andreas Häringer német szülőktől született Barcelonában, 2001-ben – igen, 90-es évekbeli gyerekként nekem is furcsa, hogy a kétezres kölykök már nem csak hogy lábra álltak, de akár már a kocsmában is kiszolgálják őket; de hát telik az idő. Michael Andreas hamar a zene közelébe került. Négyévesen már kórusban énekelt, itt találkozott először a zongorával is.

Otthon állandóan arról kérdezgettem édesanyámat, játszhatok-e a zongoránkon, ő pedig természetesen nem tartott vissza

emlékezett vissza egy interjúban. Később, kilencévesen a barcelonai konzervatóriumban, a Conservatori Municipal de Músicában folytatta tanulmányait.

Hétévesen adta első nyilvános koncertjét, ami hamar megnyitotta az ajtót a komolyabb helyszínek felé is. Még ebben az évben benevezett az első zenei versenyére, és fellépett néhány európai városban, de Saro Paulóban is. Saját bevallása szerint karrierje egyik mérföldköve volt, amikor a luzerni Grosser Saalban Mozart XII. zongoraversenyét játszotta.

De nem is lenne igazi csodagyerek a csodagyerek, ha zenét nem szerezne. Michael Andreas komponál, első művét rögtön zongorára és zenekarra írta. 2015-ben, tizennégy évesen Erwin Schrott operaénekes vezényletével adták el az El manisero című közkedvelt műdalra írt fantáziáját a Bajor Állami Operában. Két évvel később Rahmanyinov egykori villájában játszott, és megkapta a Rahmanyinov Alapítvány ösztöndíját. 

Nem mondhatnánk, hogy Michael Andreas megmarad a hagyományos klasszikus zenei közegben, igaz, ezért nem is lehet hibáztatni. Miközben számos komolyzenei versenyen részt vett, gond nélkül benevezett az America’s Got Talent spanyol kiadásába, amit szépen meg is nyert. Zeneszerzőként egyaránt alkot klasszikus zeneműveket, film- és elektronikus zenét. „Mindkét zenei stílusban próbálok alkotni, és azt szeretném, ha ez a jövőben is lenne. Úgy érzem, ebben a pillanatban még nem lennék képes dönteni a kettő közt” – nyilatkozta.

De miért olyan rajongott előadó Michael Andreas?

A klasszikus zenei közegben még mindig hatalmas vonzerőt képvisel a csodagyerek jelenség – sokkal inkább, mint bármely más zenei műfajban. Mivel a műfaj közönsége általában idősebb, mint a legújabb könnyűzenei műfajoké, egy fiatal előadó fokozott sikerre számíthat. De Michael Andreas közönségének másik része épp a tizenéves korosztály, akik számára példakép egy olyan fiú, aki virtuóz módon játszik Haydnt, Mozartot, de Whiz Khalifa vagy Ed Sheeran számainak feldolgozásait is. Az ő szemükben a zongorista legalább annyira YouTube-sztár vagy influenszer, mint amennyire zenész.

És persze a legégetőbb kérdésre is választ kell adnom a cikkel:

valóban Liszt szépunokája ez a lassan tizennyolc éves fiú?

Nagyon úgy tűnik, hogy igen. Liszt Ferencnek volt ugyanis egy női tanítványa, Sophie Menter (1846-1918), aki amúgy őrülten szerelmes volt a mesterbe. A Lisztnél több mint harminc évvel fiatalabb Sophie Mentert egyenesen a magyar virtuóz reinkarnációjának nevezték Párizsban, és a szentpétervári konzervatórium tanári állását is elnyerte. Ugyan a monográfiák erről nem tesznek említést, kettejük találkozásából gyerek született, az ő leszármazottjának nevezi magát Michael Andreas. 

A Michael Andreas-imidzshez hozzátartozik a felmenők említése. Az biztos, hogy hallani fogunk róla még.

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

Kapcsolódó

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

A mai koncertlátogató alighanem nagyon meglepődne, ha meghallgatná a zongoraművészet aranykorának legkarakteresebb előadóját, Liszt Ferencet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Klasszikus videó

Így dolgozik otthonról egy szimfonikus zenekar

A Rotterdami Filharmonikusok otthonról dolgoznak, és az internet segítségével adják elő együtt Beethoven IX. szimfóniáját.
Klasszikus interjú

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.