Klasszikus

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

2019.12.10. 17:00
Ajánlom
Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.

Liszt kései műveiről rendre elhangzik, hogy kitágították a nyugati zene kereteit, a mai napig modernnek tekinthetők. A lemezed címében „A szomorúság és vigasz énekei”-nek hívod ezeket a műveket. Hogyan találkoznak az érzelmek és a zenei modernség ezekben az alkotásokban?

BorbelyCDbemutatokep-145316.jpg

Borbély László Liszt-lemeze (Fotó/Forrás: Hunnia Records)

Liszt kései darabjai érzelmi töltetükben egészen máshol helyezkednek el, mint amit az ember a romantikus zenétől, vagy Liszttől magától megszokott, illetve elvár. Ahogy azt a kísérőfüzetben is említem, Liszt ezekben a művekben kizárólag a lényegre figyel. De mi ez a lényeg? Sokszor csak alig pár hangból vagy akkordból építkező darabokról van szó (Madame P-N körhintája), legutolsó műveiben, mint a Balcsillagzat, a Szürke felhők pedig pár érdes akkord, furcsa, már-már sértő hangköz jelenléte generál a hallgatóban először ellenkezést, aztán tökéletes megnyugvást. Liszt – ahogy ezt növendéke és pártfogoltja, Lina Schmalhausen naplójából tudjuk – egyedül maradt utolsó éveiben, barátai és növendékei is kihátráltak mellőle, sőt, még saját lányával is csúnyán elmélyült a konfliktusa. Azt is tudjuk, hogy Liszt összhangzattan könyvet akart írni az új zenéről, forradalmi elképzelései voltak a zene megújítására. A könyv aztán végül Liszt halála miatt nem készült el, de a zongoradarabok igen.

Ezek a darabok pedig mondhatni egyfajta „szaltót” jelentenek a zenetörténetben, s bár használják, mégis, messze száműzik (vagy még inkább: átértelmezik) a hagyományokat.

Még sokszor a kortárs szerzők sem jutottak, vagy jutnak olyan távlatokba, mint Liszt.

Máshogy játsszuk ezeket a darabokat, mert ismerjük azt a százötven évet, ami azóta a zenében történt?

A zenetörténet, mint folyamatos fejlődés, csak számunkra narratíva. Én legalábbis nem tartom szerencsésnek, hogy a zenét korszakokra osztjuk, és igyekszem ezeket a mesterséges határokat lebontani. A lemezen szereplő darabokat olyan sorrendbe állítottam, hogy a lemezt értelme legyen akár az elejétől a végéig többször is végighallgatni. De erről többet nem is árulnék el, mert nem szeretnék senkit befolyásolni a hallgatásban.

36A6269-150611.jpg

Borbély László zongoraművész (Fotó/Forrás: Borsos Mihály)

Az az érzésem, hogy Liszt ugyanaz a forrófejű zeneszerző maradt idős korában is, csak ez másban nyilvánult meg.

Ha Mefisztó-keringőre gondolunk, az Első jut eszünkbe, pedig készült még három. Vagy gondoljunk a Hangnem nélküli bagatellre, amiben zeneileg minden olyan elem, illetve eszköz megtalálható, ami a korábbi Liszt-művekben is, mégis az egész más fénytörésbe kerül. A mű elején mintha az utolsó ítélet harsonái szólnának, s talán nem véletlen, hogy hasonlót találunk a Negyedik Mefisztó keringőben is, ahol nyers oktávokkal, a lehető leggyorsabb tempóban indítja Liszt a művet, aztán egy álmodozó középrész következik, az egészben pedig benne van a liszti túlfűtöttség és az elmúlás utáni furcsa, megmagyarázhatatlan vágyódás. Ezekben a művekben Liszt ad absurdum viszi korábbi zeneszerzői eszközeit, aki mindezek ellenére persze

örökifjú szerző volt, ahogy te is mondod, forrófejű, lázadó. A modern zene egyik megalapítója.

Végig kell játszani Liszt korábbi életművét ahhoz, hogy a kései darabokhoz eljuss?

Ez elsősorban a zongorista alkatától függ. Én tizenhat évesen kezdtem tanulni a h-moll szonátát, de lehet, hogy valakinek később érdemes elkezdenie. Másnak pedig pont a kései daraboktól kell eljutni a csillogó, fiatalabb Liszthez. A felvétellel az volt az elsődleges célom, hogy olyan darabokat mutassak fel, amik nagyjából ismeretlenek. Olyan foglalkozni velük, mint egy korábban ismeretlen földrészt meghódítani.

misi_0198-145226.jpg

Borbély László (Fotó/Forrás: Borsos Mihály)

Hogyan viszonyulsz a lemezfelvételhez?

A Liszt-lemez stúdióban készült, de én minden esetlegességeikkel együtt jobban szeretem a koncertfelvételeket.

Ligeti György mondta egyszer, hogy őt a kockázat érdekli. Azért írta azokat a szörnyen nehéz etűdöket (amelyeket naponta gyakorolok), hogy az előadó kockáztasson.

Ez a kockázat sokszor hiányzik egy stúdiófelvételből. Szeretek a valós időben létezni, az idő telése által kényszerítve lenni, és az idő valamennyi változását átélni és átélhetővé tenni, sőt, sokszor művészi eszközök révén megkísérelni megállítani.

Bach Goldberg-variációit viszont egy szűk közönség előtt játszottad lemezre.

Az elmúlt hetekben jelent meg ez az album is, ugyancsak a Hunnia Recordsnál. Hunka Róbert producer ötlete volt, hogy a koncertszituációt helyezzük a stúdióba, és ez rendkívül gyümölcsözőnek bizonyult. Sokat számított, hogy ott ült harminc ember, a levegő pedig megtelt elektromossággal, és ez szerintem a felvételen is hallatszik.

Szélesebb repertoárra törekszel, vagy szívesebben foglalkozol behatóbban egy-egy korszakkal, szerzővel?

Azt szeretném megtanulni, ami megszólít. Vallom, hogy mást nem lehet játszani, mint amivel egyéni mondanivalóm van.

Igyekszem természetesen mindenfélét eljátszani, több száz évet felölelni, amennyire csak lehet – mi, zongoristák el vagyunk kényeztetve repertoárral –, és nem vagyok híve a specializációnak, de megvan az a négy-öt szerző, aki legközelebb áll hozzám.

Bach és Liszt után most merre?

Olivier Messiaen Madárkatalógusának felvételét készítjük elő, ugyancsak a Hunniánál.

 

Borbély László december 16-án lép fel új lemezének anyagával a Régi Zeneakadémián.

„Liszt Ferenc zenei fantáziája határtalan volt”

Kapcsolódó

„Liszt Ferenc zenei fantáziája határtalan volt”

Lisztnek már „a 19. század első felében minden lehetséges az eszébe jutott, és ki is próbálta" – állítja Ránki Dezső. A zongoraművésszel Klukon Edittel való közös, gödi Liszt-koncertjük kapcsán beszélgetett Wagner Sára.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.