Klasszikus

Liszt napirend előtt

2011.04.12. 16:32
Ajánlom
Kupper András április 4-én napirend előtt tartott beszédet Liszt Ferenc magyarságáról, melyet az alábbiakban változtatás nélkül közlünk.

Tisztelt Országgyűlés!

Magyarország alaptörvényének megalkotásakor a nemzet jövőjéről gondolkodunk. Az alkotmányozás felelőssége azt jelenti, hogy kötelességünk - történelmi értékeinket megerősítve és szellemi örökségünkhöz hűen - saját gyökereinkre alapozni a magyar állam törvénykezését. Ez nem hétköznapi feladat, hiszen szellemi örökségünk lajstroma végtelen, annak végére érni lehetetlen. Ennek ellenére hasznos lehet egy-egy fejezeténél elidőzni. Az egyik ilyen fejezet a Liszt Ferenc-i életmű.

Még ma is vannak olyanok, akik Liszt magyarságát kétségbe vonják. Sokan képtelen ötletnek tartották a nagy zeneszerzőről elnevezni nemzeti repülőterünket. Eközben mások azért aggódnak, hogy sikerül-e a Liszt Emlékévet úgy megrendeznünk, hogy arra felkapja a fejét a világ.

A látszólagos ellentmondás mögött voltaképpen az rejtőzik, hogy még mindig félünk a világba kiáltani, hogy Liszt Ferenc magyar zeneszerző volt. Ő maga szignálta így Magyar király-dal című művének kottáját: „magyar hazámnak hű fia, Liszt Ferenc".

Amikor pedig 1838. márciusában a pesti árvíz hírére Bécsbe utazott, hogy koncertet adjon a bajba jutottak javára, így írt:

„Ó, távoli vad hazám! Ismeretlen barátaim! Távoli és nagy családom! Fájdalmaid visszavezettek hozzád és legbensőbb érzéseimben találva megszégyenülten hajtom le fejemet, hogy téged oly soká feledni tudtalak. (...) Mert így kiáltottam fel hazafias rohamomban, (...) én is ehhez az ősi és erős fajtához tartozom, én is ennek az őseredeti, megszelídíthetetlen nemzetnek vagyok fia."

Lehet-e még kérdése bárkinek Liszt magyarságát illetően? Igaz, Liszt Ferenc beutazta Európát Londontól Szentpétervárig, élt Párizsban, Weimarban és Rómában. De bárhová is ment, a zsebében magyar útlevél volt, soproni illetőségi bejegyzéssel.

Csak megjegyzem, a lengyelek mind a mai napig méltán büszkék honfitársukra, attól függetlenül, hogy Chopin francia útlevéllel utazott, és 21 éves kora után soha többé nem tért vissza hazájába. Mégis, egy percig nem volt kérdés, kiről nevezzék el a varsói repteret.

És ha valakit még nem győztek meg az eddigiek, íme Liszt 1845-ben így nyilatkozott gyermekeiről:

„Mivel az én gyermekeim, apjuk állampolgárságát követik, tehát akár akarják, akár nem, MAGYAROK."

Tisztelt Képviselőtársaim!

Igenis merjünk büszkék lenni Liszt Ferencre, a magyar zeneszerzőre. 2011-ben is, a Liszt Emlékévben. Nem kételkedve, hanem képviselve Liszt szellemiségét.

Amikor a magyar zenei intézményrendszer történetét tanulmányozzuk, az alapozásnál ugyancsak az ő nevével találkozunk.

Jótékonysági koncertjei bevételéből alapították ugyanis a Nemzeti Zenedét, a mai Bartók Béla Konzervatóriumot.

1875-ben Trefort Ágoston megalapította a Zeneakadémiát, elnökévé Liszt Ferencet, igazgatójává pedig Erkel Ferencet nevezte ki.

Igaz, Liszt Ferenc gyengén beszélte hazája nyelvét, de ez abban az időben nem volt meglepő. Mindannyian tudnánk hasonló példát hozni a XIX. századból. Nem összehasonlításképpen, de gondoljunk Széchenyire, aki franciául és németül írta saját naplóját, és mégis, akinek magyarságához, elkötelezettségéhez nem fér kétségünk.

Persze a liszti örökség önmagában is kivételes, pláne, ha annak európai zenei és nem utolsó sorban magyar zenei hatását is figyelembe vesszük. Már-már misztikus Liszt és Bartók zenéjének kapcsolódása.

Egy nyilvánvaló példa erre Bartók Allegro barbaro-ja, amit úgy komponált, hogy nem hallhatta az akkor még csak kéziratos formában létező Liszt művet, a Csárdás macabre-t. A két zenemű a laikus számára is egyértelmű rokonságot mutat. Bartók, akinek zenéjét már népzene-kutatások ihlették és alapozták, maga is Liszt zenei örökösének vallotta magát, akadémiai székfoglalóját is Liszt életművének szentelte.

2011 róla is kell, hogy szóljon. Miközben Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját ünnepeljük, ne feledkezzünk meg arról, hogy Bartók Béla 130 éve született. Szellemi örökségünk tehát nemcsak, hogy gazdag, de csodálatos összefüggéseket rejt fejezetein belül is.

És hogy még valakit ideidézzek eme impozáns körbe, engedjék meg, hogy e rövid értekezést Vörösmarty soraival zárjam. Liszt Ferenchez írott versének részletével egyúttal az alkotmányozás felelősségére is visszautalok: most a magyar nemzet szellemi öröksége és Magyarország jövője a tét!

„Zengj nekünk dalt, hogy mély sírjaikban
őseink is megmozdúljanak,
és az unokákba a halhatatlan
lelkeikkel visszaszálljanak.
Hozva áldást a magyar hazára,
szégyent, átkot áruló fiára."

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.
Jazz/World

Mácsai Pál lesz az utolsó ember a Földön? – új klippel jelentkezik a Platon Karataev

2025 elején jelenik meg a Platon Karataev zenekar negyedik stúdióalbuma, Napkötöző címmel. A lemez második, Nem felelhet című single-jéhez a zenekar frontembere, Balla Gergely koncepciójából Topolánszky Tamás Yvan írt és rendezett klipet.
Klasszikus

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.