Klasszikus

Liszt nélkül nem lenne Debussy és Bartók sem

2018.04.05. 15:16
Ajánlom
Egy évszázadot utazik vissza az időben és a zenetörténetben a Budapesti Tavaszi Fesztivál két koncertje, a Liszttől Bartókig sorozat 4.3 és 4.4 része április 7-én a Solti teremben.

„Egyszer valahol azt írtam: úgy érzem, Lisztnek jelentősége a zene továbbfejlődésére nagyobb, mint Wagneré”

– fogalmazta meg a magyar embernek nem kis büszkeségre okot adó szavakat Bartók Béla 1936-ban, akadémiai székfoglalójában. „Liszt (...) annyi újszerű lehetőséget pendített meg műveiben, hogy hasonlíthatatlanul nagyobb ösztönzést kaphattunk tőle” – tette hozzá. Bartók a tudós rálátásával és a művész ösztönösségével megfogalmazott szavait a Liszt életművének betetőzését követő fél évszázad igazolja: talán soha nem volt annyi „mini forradalom” a zenetörténetben, mint a századfordulót követő két évtizedben. Gondoljunk csak Sztravinszkij botrányos Tavaszi áldozatára, Debussy Pelléas és Melisande című operájára, Bartók Mandarinjára – ha csak a nagy színpadi eseményeket tekintjük –, vagy a szintén ragyogóan új zongorairodalom és kamaraművészet kibontakozására.

Bartók szerint az a Debussy és Ravel művészete sem jött volna létre Liszt Ferenc nélkül, akiknek több műve is elhangzik a két koncerten. „Meggyőződésem, hogy Lisztnek A Villa d'Este szökőkútjai és ezzel rokon művei nélkül alig képzelhetők el az említett két francia zeneszerzőnek hasonló hangulatot kifejező művei” – mondta a magyar komponista. A Liszttől Bartókig sorozat egészen Bartók haláláig, Sztravinszkij utolsó alkotói periódusáig jut el.

Liszt, Debussy, Ravel, Bartók, Kodály

Liszt, Debussy, Ravel, Bartók, Kodály

Az első (4.3) koncerten Balog József tolmácsolja Liszt műveit, Hamos Júlia Ravel Jeux d'eau című zongoradarabját szólaltatja meg, amely már címadásában is rokon az előbb említett Liszt-darabbal.

A műsoron szerepel Debussy g-moll vonósnégyese a Classicus Quaret előadásában, akiket a kortárs zenei élet egyik legfiatalabb és legizgalmasabb együtteseként tarthatunk számon. „Sok zeneszerző a legintimebb és legérdekesebb gondolatait a kamarazenéjében fogalmazta meg” – mondta egy rádióműsorban a vonósnégyes csellistája, Zétényi Tamás. A g-moll vonósnégyes saját korának műve: szakít a klasszikus harmóniavilággal, ez volt az a mű, amellyel – Pierre Boulez szerint –

Debussy kiszabadította a kamarazenét a szigorú struktúrák, a merevedett zeneretorika és esztétika fogságából.

Debussy művét Kodály meditációja követi, amelyet 1905-ből Párizsból hazatérve a Pelléas és Melisande egy dallamára írt. A művet Lajkó István (zongora) előadásában halljuk. Bartók Négy zenekari darab című művét klarinétötösre hangszerelt változatban szólal meg, az átdolgozást pedig az is indokolja, hogy a zeneszerző a zenekari partitúrát kilenc évvel a darab születése után – egy más alkotói periódusában – készítette el.

2018. április 7. 17:00 Zeneakadémia, Solti terem
Liszttől Bartókig 4.3 - Az impresszionizmus
Liszt: A Villa d'Este szökőkútjai; Ravel: Jeux d'eau; Debussy: g-moll vonósnégyes, op. 10; Kodály: Méditation sur un motif de Claude Debussy; Liszt: Költői és vallásos harmóniák – Temetés; Bartók: Négy zenekari darab (Sándor László átirata).
Előadják: Baksai Réka, Osztrosits Éva – hegedű, Ludmány Dénes – brácsa, Déri György – cselló, Rumy Balázs – klarinét, Balog József, Hámos Júlia, Lajkó István – zongora, Classicus Quartet
Tovább a Budapesti Tavaszi Fesztivál oldalára
Bartók, Ravel, Szymanowski, Sztravinszkij

Bartók, Ravel, Szymanowski, Sztravinszkij

A második (4.4) koncert középpontjában Bartók 1922-es párizsi kirándulása áll. „A[z április] 8-i koncert jól sikerült. Utána Prunières-nél vacsora volt, amelye a világ legelső komponistáinak több mint fele jelen volt, vagyis Ravel, Sztravinszky, Szymanowsky és még egy pár fiatal (hírhedt) francia [a Hatok csoportjából], akiket nem ismersz. A legtöbben nagyon lelkesedtek a hegedűszonátáért...” – írta Bartók haza, hozzátéve, hogy többször megismételték a művet, Ravelnek a lassú tétel, Sztravinszkijnak a gyors záró tetszett. Ezzel az I. hegedű-zongora szonátával nyit a 19:30-kor kezdődő hangverseny, és azokkal folytatódik, akik részt vettek ezen a vacsorán. Ravel Lúdanyó meséi című szvitje Tornyai Péter átiratában szól, majd Szymanowski Dalciklusa következik Vörös Szilvia szólójával. A hazánkban keveset játszott lengyel zeneszerző rendkívüli újító és elismert modernista volt a korban, aki éppúgy írt lengyel népi szövegekre, mint James Joyce verseire.

A koncert záró műsorszáma egy olyan szeptett, amelyet az említett vacsora után harminc évvel írt Sztavinszkij: 1953-ban a zeneszerző épp túljut neoklasszikus periódusán, hogy aztán Schönberg hatására a szerializmushoz és a kontrapunkthoz forduljon. Ennek a stílusváltásnak és paradigmaváltásnak a lenyomata a Szeptett – klarinétra, fagottra, kürtre, hegedűre, brácsára, csellóra és zongorára. A Szeptettben ugyanaz a Sztravinszkij, aki elvarázsol minket a Tűzmadárral, a Petruskával, a Pulcinellával, lángra lobbantja a színpadot a Tavaszi áldozattal, most kísérletezik, habár ugyanolyan komoly és humoros, elegáns, letisztult, energikus, mint más műveiben.

2018. április 7. 19:30 Zeneakadémia, Solti terem
Liszttől Bartókig 4.4 - Bartók Párizsban
Bartók
: 1. szonáta hegedűre és zongorára; Ravel: Lúdanyó meséi (Tornyai Péter átirata kvintettre); Szymanowski: Dalciklus; Stravinsky: Szeptett
Előadják: Vörös Szilvia – ének, Baksai Réka, Osztrosits Éva, Rácz József – hegedű, Ludmány Dénes – brácsa, Déri György, Zétényi Tamás – cselló, Bíró Zsófia – fuvola, Rumy Balázs – klarinét, Lakatos Péter – kürt, Fábry Bálint – fagott, Balog József, Berecz Mihály – zongora
Tovább a Budapesti Tavaszi Fesztivál oldalára

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Nem csak egy könyv a Budapest Nagyregény – Kiss Noémi a Lírástudók vendége

Huszonkét társával együtt ő is tagja a Budapest Nagyregény szerzőgárdájának, és elmesélte, miért érdekes számára Cinkota és a XVI. kerület, amelynek történetét ő írta meg. Kiss Noémi azt is elmondta, miért tartja nagy vívmánynak, hogy a vaskos kötet szerzőinek fele nő.
Színház

Egy vezető távozása és figyelmeztetés lett a következménye a Katonában egy színházjegy-akciónak

Két munkatársat figyelmeztetésben részesítettek, egy vezető beosztású dolgozó pedig elhagyja a színházat, miután kiderült, hogy DK-tagok kaphattak kedvezményes jegyeket.
Színház

Elhunyt Bajomi Nagy György, az Örkény Színház művésze

A Gábor Miklós- és Jászai Mari-díjas színművész 56 éves volt.
Vizuál

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.
Vizuál

A fekete arany és a fehér ördög – kritika a Megfojtott virágokról

Martin Scorsese egy három és fél órás krimi-drámával tért vissza, amelyben az amerikai történelem egy kevéssé ismert, sötét foltját mutatja be. Megfojtott virágok című filmjében a művészet klasszikus témáiról beszél, hogy megmutassa, mi is volna eredetileg a mozi célja.   

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Dél-Afrikában rendezett kortárs fesztiválon szerepel az UMZE

Az új és legújabb zenére specializálódott együttes a Nemzetközi Kortárszenei Társaság éves fesztiválján működik közre, Johannesburgban és Fokvárosban.
Klasszikus hír

Karácsonyi ráadáskoncertet is ad a Concerto Budapest a hagyományos adventi ajándékkoncertek mellett

Koncertekkel ajándékozza meg a zeneszeretőket az adventi időszakban a Concerto Budapest. A kórházi kezelés idején családjukat nélkülözni kényszerülő betegekhez, idősekhez idén is kamaraprodukciókkal látogatnak el a zenekar tagjai.
Klasszikus interjú

„Nagyon boldoggá tesz, ha én vezethetek el valakit a dalokhoz” – interjú Helmut Deutschcsal

Helmut Deutsch zongorakísérőként nem csupán kevesekhez fogható népszerűségre tett szert szakmájában, de tanárként is rendkívüli énekesnagyságokat vezetett el a dalműfajhoz. A művész nemrég Piotr Beczałával adott szláv estet az Operaházban.
Klasszikus ajánló

Haydneum-koncertek: ajándék a léleknek – december 23-ig 15 százalékos karácsonyi kedvezménnyel

A Haydneum bérleti estjei a 2023–24-es koncertévad második felében is kikezdhetetlen remekműveket és avatott előadókat ígérnek.
Klasszikus interjú

„Ha az ember elébe megy a lehetőségeknek, a szerencse is könnyebben érkezik” – beszélgetés Balog Alexandrával

Fiatal kora ellenére már igen jelentős zenei sikerekkel, ráadásul fesztiválalapítói és -szervezői tapasztalatokkal rendelkezik az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal idén kitüntetett zongoraművész, Balog Alexandra.