Klasszikus

Liszt szobra útnak indul – interjú Gerő Katalinnal

2011.08.02. 09:40
Ajánlom
Először – és vélhetőleg utoljára – engedték meg, hogy a varsói Lazienki királyi parkban a Chopin-emlékmű közelében egy másik mű, egy Liszt-büszt is helyet kapjon. A szobor alkotója az elkészítés folyamatáról is beszámolt.

Tavaly nyáron - a Chopin bicentenárium évében - Szilasi Alex zongoraművészt, mint a lengyel zeneszerző avatott tolmácsolóját - az a kitüntetés érte, hogy a varsói Chopin2010 emlékbizottság elnöke, Waldemar Dąbrowski úr neki adományozta Bołeslaw Syrewicz, 19. században élt szobrász Chopint ábrázoló, Párizsban felállított köztéri szobrának másolatát.

Práczky István ügyvezető és Szilasi Alex zongoraművész - mint a Zeneszalon Kft. megalapítói - 2005 óta készültek a Chopin bicentenárium méltó megünneplésére. Ennek szellemében határozták el, hogy az adományozott mellszobrot közcélra ajánlják fel. A Budavári Önkormányzat polgármesterével, dr. Nagy Gábor Tamással arra a közös elhatározásra jutottak, hogy a szobor felajánlásának gesztusáért cserébe Budavár egy Liszt-büsztöt adományoz Varsó történelmi óvárosának.

A portrét dr. Gerő Katalin szobrászművész - a Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Körének vezetőségi tagja, valamint a Magyar Haydn Társaság elnökségi tagja - készítette el közérdekű felajánlásként. Augusztus 13-án a két fővárosi kerület testvérvárosi szerződést ír alá és ezen alkalommal avatják fel a Lazienki királyi parkban, néhány lépésre Chopin magányos emlékművétől Liszt Ferenc mellszobrát.

Az alkotás nyilvános hazai bemutatójára július 25-én került sor, ahol Chopin és Liszt, a két barát szobra utoljára találkozott. Szilasi Alex ajándékba kapott Chopin szobra Budán, a Horváth-kertben kap helyet. 

- Liszt szobrának megformálásához a zeneszerző életének, egyéniségének ismeretén kívül szüksége lehetett hiteles képi dokumentumra is. Mi volt az első lépés, amit elkerülhetetlennek tartott?

- Megkerestem Eckhardt Máriát, a Liszt Emlékmúzeum tudományos igazgatóját, aki rendelkezésemre bocsátotta féltve őrzött Liszt-fotóalbumát, amelyből lefényképeztem a számomra fontos ábrázolásokat.

- Egyértelmű volt az Ön számára, hogy a zeneszerzőt melyik életkorában, ifjúként vagy idősebbként jeleníti meg?

- Világos volt előttem, hogy fiatalkori portrét szeretnék készíteni, mert tudtam, hogy a szobor Varsóba kerül. Miután Chopinnel Liszt a harmincas éveiben kötött barátságot Párizsban, nyilvánvaló volt hogy nem az idős mester arcát kell megjelenítenem. Miután a szobrot a Lazienki parkban, tehát kültéren tervezték felállítani, ezért azt az életnagyságúnál nagyobbra kellett készítenem.

- Mi volt az alkotási folyamat első lépése?

- Először egy tartószerkezetet kell felépíteni, amely képes a nagy súlyt megtartani. Ebben az esetben ez 110 kiló agyagot jelentett. A következő lépés a mintázás, amelyet megelőzött Liszt arcának anatómiai tanulmányozása. Az életkorán túl olyan karakterjegyeket is szerettem volna ábrázolni, ami ezt a rendkívüli energiával bíró egyéniséget jellemezte. Leírták róla, ha egy helyiségbe belépett, minden szem felé fordult. Nem véletlen, hogy a nők körében is népszerű volt, női szobrászként ennek megmutatása is szándékomban állt.  Ugyanakkor tükröznie kellett az arcvonásoknak azt a harmóniát és a benne rejlő tudatosságot, bölcsességet is, ami egész életét áthatotta. És volt még egy vonása, amit meg kellett jelenítenem: Liszt mindezeken túl jó ember volt, aki másokon segített anélkül, hogy szórta volna a pénzt: pontosan tudta, ki az, aki megérdemli támogatását és ki az aki nem. Nagyon remélem, hogy a szobor a szemlélő számára visszaadja ezeket az emberi vonásokat is.

- A szobor budapesti bemutatása során láthattunk egy videofilmet is, amiben végigkövethettük az öntési folyamatot.

- A National Geographic fiatal, ausztrál fotóművésze, Warren Richardson Magyarországon járva, egy vonat ablakából véletlenül látta meg az öntöde épületét, ami felkeltette érdeklődését. Bejutva az épületbe botlott bele az én gipsz büsztömre. A sors akaratából szinte "beleszeretett" a szoborba, és ettől kezdve végigfényképezte az öntés folyamatát. Azért is ragadta meg ez a környezet, mert a technológia többszáz, vagy talán többezer éve is változatlan, és csak kézi erővel végezhető. A felvételek már elkészültek, amikor mi találkoztunk. Megbeszéltük, hogy a szobor sajtóbemutatásának időpontjáig összeállít egy rövidfilmet a látottakról.

A tizenhárom perces alkotáshoz Szilasi Alex zongoraművész egy tizenkét perces Liszt-zeneművet választott, amelyet kitűnő érzékkel röviddel a film elindulása után kezdett el. Így - mint a némafilmek korában - percre pontosan végigkövette zongorajátékával a filmen látható eseményeket, mintha meg lett volna komponálva. Ez óriási élmény volt nem csak nekem, hanem a jelenlévők számára is.

- A szobor tehát útjára indul, hogy méltó helyére kerüljön.

- Igen, Varsó óvárosába, Chopin emlékműve közelébe helyezik. A lengyelek eddig féltékenyen őrizték a parkot, más szobor elhelyezésére nem volt precedens. Most azonban úgy döntöttek, hogy Chopin és Liszt közeli évfordulója kapcsán erre sor kerülhet. Ez óriási megtiszteltetés számomra, és bízom abban, hogy a szobor egy második példányát sikerül még a bicentenárium évében Magyarországon is felállítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.