Klasszikus

Lukács Miklós mutatta be Bella Máté cimbalomversenyét Németországban

2018.11.22. 16:20
Ajánlom
Zajos sikert aratott Bella Máté zeneszerző, Dobszay Péter karmester és Lukács Miklós cimbalomművész Németországban. A bemutatóról az alkotókat kérdeztük.

A Theater & Philharmonie Thüringen több éven és több országon átívelő, nagyszabású koncertsorozatának részeként 2018 őszén a magyar zene került fókuszba. Bartók, Kodály, Weiner és Brahms kompozíciói mellett Bella Máté nagyzenekarra és cimbalomra írt műve, a Sounds of Generation Y Part II csendült fel két német városban, Altenburgban és Gerában november 14-én, 15-én és 16-án.

A darab egy korábbi zenekari kompozíció folytatása, amely a Magyar Rádió felkérésére készült 2015-ben.

Bella Máté cimbalomversenye úgy emeli be a mai könnyűzene elemeit a komolyzene hangzásvilágába, ahogyan azt Bartók Béla és Kodály Zoltán tette a népzenével.

„Úgy vélem, hogy a kortárs zene óriási problémákkal küzd: elöregedett a közönsége, és úgy nőtt fel az utóbbi néhány generáció, hogy nem sokat tudnak az elmúlt száz év klasszikus zenéjéről. Azon gondolkodtam, hogy miként lehetne megszólalni az Y, Z és az alfa-generációkat, akik már interneten keresztül jutnak információhoz, és fogyasztanak kultúrát” – avatott be Bella Máté a darab születésébe. – „Ezt a generációt nem érdeklik a szakzsargonok, egyetlen dolog érdekeli őket: hogy működjön, amit hallanak.” A zeneszerző szerint ők azok, akik rögtön más tevékenységbe kezdenek, ha nem tudják követni a zenét.

Bella Mate

Bella Máté

Bella Máté elmondta, hogy a szimfonikus zenekar ma már képes olyan hangszínekben megszólalni, ami az elektronikus zenei irányzatokra hasonlít. A most bemutatott Sounds of Generation Y Part II egyrészt a minimalizmus stílusát idézi, de motívumaiban, ritmikájában a svéd popzenéhez, például a Swedish House Mafiához, Aviciihez áll közel.

Nem az volt a célom, hogy popzenét játsszon egy szimfonikus zenekar, hanem az, hogy a fiatalabb közönségnek ismerős legyen a zeném eszköztára

– mondta. Ez egy olyan nyelv, amiből „valami nagyon friss tud létrejönni”.

large_181009_Lukacs_AND2944_p-161807.jpg

Lukács Miklós (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina, Opus Jazz Club)

A két részre osztott, nagyméretű zenekaron a puha effektusoktól az egész koncerttermet betöltő, nagyszabású akkordtömbökig, a hangszínskála minden árnyalata megszólal. A cimbalomszóló Lukács Miklós kivételes adottságait kihasználva mutatja meg, hogyan illeszkedhet a hangszer egy friss, mai zenei nyelvezetbe. „Kifejezetten neki komponáltam a művet” – mondta Bella Máté. – „A németországi felkérés egy cimbalomversenyre, a magyar kultúra eklatáns hangszerére szólt, de ezúttal el akartam kerülni annak folklórszerű karakterét, inkább úgy gondoltam rá, mint egy szintetizátorra.”

dobszaypeter-20140606-5-img 7045b-copy

Dobszay Péter (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Dobszay Péter karmester így fogalmazott az ősbemutatóval kapcsolatban: „Két dologban rejlik a sikere: óriási dinamikai és hangszínskálát használ, illetve feszes, tömör a mondanivalója átadásában.”

horvathbalazs-161721.jpg

Horváth Balázs zeneszerző (Fotó/Forrás: Huszti István)

A koncertsorozatot november 18-án egy kamarazenei koncert zárta, amelyen Horváth Balázs Playlist für meine Reise nach Gera című klarinétötösének ősbemutatójára is sor került. A kompozíció a Gera környékén alkotó klasszikuszene-szerzők korábbi műveinek részleteit dolgozza fel.

Ezt követően előadást tartott a magyar zenéről Prof. Dr. em. Fontana Eszter, amelyet egy pódiumbeszélgetés zárt az összes magyar résztvevővel. „Érdeklődő közönséget találtunk mindhárom koncerten, illetve az előadáson is, amely egészen Tinóditól a jelen korig mutatta be a magyar zenét” – összegezte Dobszay. A beszélgetésen Lukács Miklós beavatta a hallgatókat a cimbalom történetébe, amely ma már nem csak a folklórnak, hanem a jazznek és a kortárs klasszikus zenének is a része.

Ez a hangszer egzotikumnak számít Nyugat-Európában.

Bella Máté művének első része, a Sounds of Generation Y Part I a YouTube-on elérhető.

UPDATE, 2019. január 9. A Németországban bemutatott mű, a Part II. már meghallgatható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.