Klasszikus

Lusta zongorista svájci órával

2017.04.04. 09:57
Ajánlom
Csendesen indult a Tavaszi Fesztivál, elegáns, klasszicizált művekkel, de hát mi másra számíthatunk, ha eltartott kisujjal és óramű pontossággal hegedülő svájciakat hívunk a Zeneakadémiára?
Bertrand de Billy, Pascal Rogé és a Orchestre de Chambre de Lausanne

Bertrand de Billy, Pascal Rogé és a Orchestre de Chambre de Lausanne (Fotó/Forrás: Posztós Janos)

Színpadon az Orchestre de Chambre de Lausanne, élükön Bertrand de Billy. Ennél úriasabb már nem is lehetne a kezdés – Raveltől a Couperin sírja. Valljuk meg, Ravelnél távolságtartóbb nem nagyon volt senki sem zenében, sem az életben.

Olyan őt hallgatni, mint felnyitni egy zenélő ékszerdobozt: gyönyörű, de élettelen,

szép, nem lehet sírdogálni rajta, nem markol a szívbe. Egyszerűen csak csodálkozni kell, hogy milyen szép. Ravelnek pedig eszébe jutott egy régebbi francia, aki hasonló zenét írt, mint ő – François Couperin. Az ő stílusában írt szvitet pedig előadta egy svájci zenekar, akik egyenesen a soha nem késő órák és vonatok hazájából érkeztek, és megleckéztettek minket pontosságból. Így kell ezt a szvitet precízen játszani: minden hangsúly a helyén, a tételek szépen ívelnek, a Orchestre de Chambre de Lausanne előtt nyitott könyv ez a zene. Sőt – ami a legfontosabb –, előadásuk szellemes észrevételekkel gazdagította a művet, csupa-csupa olyan finomsággal, ami ellenállhatatlanul bájossá és tisztává teszi Ravel muzsikáját.

Aztán jön Pascal Rogé, ez a vagabund kinézetű zongorista, szelíden, szinte visszahúzódóan mosolyog a közönségre. Az tetszik a játékában, hogy valóban játszik, mer játszani a ritmussal, a hangsúllyal. Ravel zongoraversenye szól, a kétkezes G-dúr. Az első tételben magas, szétterülő dallamot játszik a klarinét, a cin és a vonósok kísérik, aztán a zongora felel.

Meg van bolondítva kicsit a jazzel ez a pár hang, és Rogé ezt nem is hagyja annyiban.

Nem az ujjai szaladnak össze, csak játszik a ritmussal, becsapja a közönséget. Próbálom meghallani, hogy előttünk kísérletezik-e vagy otthon ezt már kitalálta. Mert ha kitalálta, akkor kitalálhatta volna jobban is a lassú tétel dekoncentráltan megszólaló csúcspontját. Pedig milyen jól szól a tétel angolkürtöstül, fuvolástul. A záró Presto végigdübörög a zenekaron (vagy a zenekar dübörög végig rajta). Rogé maszatol, kicsit lustán játszik, szerintem izgalmasan, de ezt utálni lehet vagy szeretni. A zenekar közben száguld, mint egy gyorsvonat – csakhogy a gyorsvonatnál jó ráismerni, hogy már meg is érkeztünk, a zene meg olyan, hogy sietős tempóban nem az igazi.

Az Orchestre de Chambre de Lausanne a Zeneakadémia nagytermében

Az Orchestre de Chambre de Lausanne a Zeneakadémia nagytermében (Fotó/Forrás: Posztós Janos)

A második játékrészben a Londoni-szimfóniát halljuk Haydntől. Most nem finomkodnak a svájciak, Bertrand de Billy erős, tekintélyes zenekari hangot kér, meg is kapja. Persze ez még mindig afféle úri hangoskodás, de tele van élettel, energiával. A Lausanne-i zenekar úgy ragadja meg Haydnt, hogy megszólalásukban már benne van Beethoven kifejezőereje, grandiózussága. A lassú tétel hajszálnyival gyorsabb a megszokottnál, és ez szerencsés húzásnak bizonyul. A Menüett lendületes, táncba hív, a zárótétel finomságáról pedig egy röpke pillanatra eszünkbe juthat a Pastorale szimfónia is.

Bertrand de Billy nem forróvérű karmester, de érti a dolgát

– ránézésre kicsit olyan, mint egy nyugodt plüssmackó. A zenekar viszont szól a keze alatt rendesen, és egyáltalán nem bánjuk, hogy nem buja bolerókkal, tangókkal vagy hosszú mamutszimfóniákkal nyit a Budapesti Tavaszi Fesztivál.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus temetés

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Klasszikus hír

Kortárs klasszikus zenei lemezkiadót indít a Radiohead gitárosa

A Jonny Greenwood alapította kiadó első kiadványai között lesz egy saját szerzői lemez, illetve egy Bach-szólóalbum.
Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.