Klasszikus

Ma is biztos siker A próba

2005.07.03. 00:00
Ajánlom
Fodor Antal, Johann Sebastian Bach és Presser Gábor rockbalettje a Margitszigeten Nagyot robbant 1982-ben és ma is hatásos A próba című rockbalett. Presser Gábor a saját zenéjét ötvözte Bachéval. Fodor Antal Nikosz Kazantzakisz Akinek meg kell halnia című híres regénye nyomán írta a történetet és tervezte a koreográfiát.

Az üldözöttekről és üldözőkről szóló, már születésekor is sematikusnak ható, de elementáris erővel táncolt balett több mint tíz évig levehetetlen volt az Erkel Színház műsoráról, és sokfelé bemutatták a világban is. Most a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon került színre, ugyancsak jelentős sikerrel.

A magát többrétegűnek mutató, de egyetlen réteggel sem rendelkező történet szerint egy passiójáték próbájára betörnek az üldözöttek, akiknek befogadásáról megoszlik a társulat véleménye. Két részre szakad az együttes, lesznek jók meg rosszak, és egymásba játszanak a színpadi meg a valós szerepek, mint Pirandello mesternél, csak persze nem annyira talányos sokszínűséggel. A Júdást és az üldözők főnökét játszó táncos tényleg gonosz, a Krisztust és Mária Magdolnát alakító művész pedig a valóságban is maga az önfeláldozó, földre szállt angyal a szövegkönyv szerint. Állandó figurákkal van dolgunk, senki nem fejlődik sehová, kínosan sematikus az egész. Ha akarom, ez azért így már elég poros, ha akarom, szupermodern, fehérekre és feketékre van osztva a világ, az amerikai filmek jelentős részében is ezt láthatjuk, minek töprengéssel fárasztani a nézőt.

Presser a zenében, Fodor a koreográfiában érzékkel ötvözi a klasszikust a modernnel, a romantikust a keménnyel. Alig álcázottan elomló dallamok és érzelmes koreográfiák vannak az előadásban. A tánckar belead apait-anyait, pörög, forog, ugrik, sodró a lendülete. Kérdés, hogy a művészek mennyire birkóznak meg a szerepklisékkel. Szakály György – aki valaha Júdást adta, most meg az üldözők főnökét, egy fasisztoid, szexéhes állatot – kiváló. Van egy jelenet, amiben Mária Magdolna, hogy szerelmét mentse, odaadja magát a fenevadnak. Vonaglanak, nyűglődnek, de közben a tiszt szemében valódi tűz gyúl, villanásokra mintha ő lenne A csodálatos mandarin, aki igaz hevülettel üldözi a végzetesen megkívánt nőt. Na, itt vége a fekete-fehér játéknak, Szakály személyisége, talentuma szétfeszíti a kereteket, miközben magához emeli a Mária Magdolnát játszó Keveházi Krisztinát is, aki jelentős energiákkal táncol. Ezt teszi Jézusként Nagy Tamás és Júdásként ifj. Nagy Zoltán is. Pontos, erőt nem kímélő, de gyakran fajsúly nélküli táncokat látunk. Miután meghalt a két jó főhős, kezdődik elölről a próba, mindenki vidám, még az előbb meghaltak is. Nem eszik olyan forrón a kását.

Pirandello Hat szerep keres egy szerzőt című remekművében annyira komoly a játék, hogy abba bele kell halni. Ezúttal a valóság is csak játék. Így biztosabb a siker.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.