Klasszikus

Ma is biztos siker A próba

2005.07.03. 00:00
Ajánlom
Fodor Antal, Johann Sebastian Bach és Presser Gábor rockbalettje a Margitszigeten Nagyot robbant 1982-ben és ma is hatásos A próba című rockbalett. Presser Gábor a saját zenéjét ötvözte Bachéval. Fodor Antal Nikosz Kazantzakisz Akinek meg kell halnia című híres regénye nyomán írta a történetet és tervezte a koreográfiát.

Az üldözöttekről és üldözőkről szóló, már születésekor is sematikusnak ható, de elementáris erővel táncolt balett több mint tíz évig levehetetlen volt az Erkel Színház műsoráról, és sokfelé bemutatták a világban is. Most a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon került színre, ugyancsak jelentős sikerrel.

A magát többrétegűnek mutató, de egyetlen réteggel sem rendelkező történet szerint egy passiójáték próbájára betörnek az üldözöttek, akiknek befogadásáról megoszlik a társulat véleménye. Két részre szakad az együttes, lesznek jók meg rosszak, és egymásba játszanak a színpadi meg a valós szerepek, mint Pirandello mesternél, csak persze nem annyira talányos sokszínűséggel. A Júdást és az üldözők főnökét játszó táncos tényleg gonosz, a Krisztust és Mária Magdolnát alakító művész pedig a valóságban is maga az önfeláldozó, földre szállt angyal a szövegkönyv szerint. Állandó figurákkal van dolgunk, senki nem fejlődik sehová, kínosan sematikus az egész. Ha akarom, ez azért így már elég poros, ha akarom, szupermodern, fehérekre és feketékre van osztva a világ, az amerikai filmek jelentős részében is ezt láthatjuk, minek töprengéssel fárasztani a nézőt.

Presser a zenében, Fodor a koreográfiában érzékkel ötvözi a klasszikust a modernnel, a romantikust a keménnyel. Alig álcázottan elomló dallamok és érzelmes koreográfiák vannak az előadásban. A tánckar belead apait-anyait, pörög, forog, ugrik, sodró a lendülete. Kérdés, hogy a művészek mennyire birkóznak meg a szerepklisékkel. Szakály György – aki valaha Júdást adta, most meg az üldözők főnökét, egy fasisztoid, szexéhes állatot – kiváló. Van egy jelenet, amiben Mária Magdolna, hogy szerelmét mentse, odaadja magát a fenevadnak. Vonaglanak, nyűglődnek, de közben a tiszt szemében valódi tűz gyúl, villanásokra mintha ő lenne A csodálatos mandarin, aki igaz hevülettel üldözi a végzetesen megkívánt nőt. Na, itt vége a fekete-fehér játéknak, Szakály személyisége, talentuma szétfeszíti a kereteket, miközben magához emeli a Mária Magdolnát játszó Keveházi Krisztinát is, aki jelentős energiákkal táncol. Ezt teszi Jézusként Nagy Tamás és Júdásként ifj. Nagy Zoltán is. Pontos, erőt nem kímélő, de gyakran fajsúly nélküli táncokat látunk. Miután meghalt a két jó főhős, kezdődik elölről a próba, mindenki vidám, még az előbb meghaltak is. Nem eszik olyan forrón a kását.

Pirandello Hat szerep keres egy szerzőt című remekművében annyira komoly a játék, hogy abba bele kell halni. Ezúttal a valóság is csak játék. Így biztosabb a siker.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.