Klasszikus

Ma szép töltés van…

2005.04.22. 00:00
Ajánlom
…csupa kutya, sugárzó nóta a napban és remekül időz mindenki a rabkocsiban, még a futkosás is hangosan árokszélezik. Még mielőtt a kedves olvasó azt hinné, hogy elment a józan eszem, úgy érzem, gyorsan figyelmeztetnem kell: a fenti sorokat nem én írtam. Hanem Weöres Sándor. De az ő józan esze sem ment el. Ez a hetedik variációja annak a sornak, amely eredetileg így szól: „Ma szép nap van, csupa sugárzás, futkosnak a kutyák az árokszélen és mindenki remekül tölti az időt, még a rabkocsiból is nóta hangzik.”

Akárcsak a Katona József Színházból április 17-én délután négy órakor, Sáry László e versre komponált, Remek hang a futkosásban című darabjának előadása közben. Először a megfontolt kíváncsiság hajtott le a Sufniba. Ismerve Sáry László Kreatív zenei gyakorlatainak egy részét, rettentően érdekelt, hogyan használja fel ezeket egy „félig komoly operában”. Másodszorra a húgomat vittem, aki tizenkét éves és hozzám hasonlóan a Rongyszőnyeg színes fonaldarabkáin cseperedett egész kicsi korától kezdve. Harmadszorra – csak úgy. Mert, akárcsak egy könyvre, úgy egy színházi darabra is igaz, hogy ha csak egyszer volt érdemes szembesülni vele – akkor valójában egyszer sem. Ha viszont kétszer, akkor harmadszorra, negyedszerre is fogunk izgalmas dolgokat találni benne.

Így is lett. A produkció alkalomról alkalomra fejlődik, csiszolódik, alakul. És a hat fiatal színész, Pető Kata, Rezes Judit, Szantner Anna, Mészáros Béla, Hajduk Károly és Keresztes Tamás is előadásról előadásra felszabadultabb és kifejezőbb lesz, a Téma és variációkba új poénok, a pillanat szülte összecsengések és áthallások kerülnek bele. Hiszen pontosan ez a célja Sáry László Kreatív zenei gyakorlatainak! Weöres Sándor után hadd idézzem a mű másik szerzőjét, aki így fogalmazott egy 2000-ben adott interjúban (SZFE 2000, Esterházy Dóra): „a gyakorlatok alapját olyan etűdök alkotják, amelyek nyitottak. Kombinálni lehet és kell is ezeket, meg kell találni azokat az utakat, amelyek – pontosan a nyitottság miatt – benne rejlenek a darabban. Mindenkinek magának kell kigondolnia a különböző változatokat ugyanarra a témára.”

Ilyen variáció például az utolsó szótag, a „zik” önálló életre kelő ismételgetése. Vagy a „sugarazva futkos” sorvégződés ritmussá hántása – kánonban. Titititi tátá. Majd a motívum – adott jelre – egy ütem erejéig egy nyolcaddal hosszabb (rövidebb?) lesz, aztán ismét az eredeti formájában szól, így tolódik egyre arrébb. És a helyzet még fokozható! Síppal, dobbal, nádihegedű helyett tikfával. Ráadásul hat színész kétszer három- és háromszor kétfelé is nagyon jól osztható, így három szólam is versenyezhet egymással, vagy állandó osztinátó fölött kettő kergetheti egymást. Mulatságos volt az a változat, amikor a mássalhangzókért a lányok, a magánhangzókért a fiúk voltak felelősek, egymásba olvasztva – a betűiket.

Ám nem mindig volt felhőtlen a viszonyuk. A „remek” szó például indulatos mekegésbe fulladt! A kimért fiúknak nem sikerült az indulatos lányokat meggyőzni az igazukról. Az előadás folytatása érdekében Sáry Bánknak kellett közbelépnie. Amikor legelőször láttam ezt a darabot, még maga a szerző, Sáry László ült a nyeszlett, hamis pianínónál. A legközelebbi előadáson már Sáry Bánk fogadott. Bántam, mert nem volt igazi „maestro”. A hangokat – nagyjából – eljátszotta, és meg is rekedt ennyinél. Az eseményeket nem irányította, csak kiszolgálta. Mostanra azonban felnőtt a feladathoz. Pontosabban: összeértek, ő és a feladat. Mert persze egy kicsit, akár a színészek, ő is a saját képére formálta a játszanivalót.

Szédületes ez a magyar nyelv! Nem csak az időt lehet tölteni, hanem az italt, meg a kolbászt is, azaz jelen esetben a kutyát. Aztán elég egyetlen csavarintás, és máris főnév lett a szavunkból: töltés az árok szélén. Majd egy újabb hadicsel „telt nótázás” képében. Sáry László zenei szikrái, noha tökéletesen eredetiek, egy pillanatra sem nyomják el, árnyékolják be a nyelvi vicceket. Csupán annyi történik, hogy az eredeti verssorok feldolgozása mellett, után, egy-egy ritmikusabb, elvontabb változat is megszólal. És amíg régebbi korok paródiájaiként már létező formákba (arioso, recitativo, vagy éppen kánon) önt gyanúsan habzó, hupilila anyagot, addig az új változat inkább a vers zeneiségéből indul ki, azt fejleszti tovább.

A vasárnapi előadáson, most először, végre kisgyerekeket is láttam! Lehet, hogy ők az ütőhangszereken és az azokat utánzó emberi hangokon nevettek, az anyukájuk meg inkább a nyelvi, ritmikai tréfákon, mindenesetre minden korosztály nagyon jól szórakozott. Hát igen, „szép hang volt. (…) Még az idő is nótázva mindenkizett!”

(2005. április 17. Katona József Színház, Sufni; Weöres Sándor – Sáry László: Remek hang a futkosásban; Km.: Pető Kata, Rezes Judit, Szantner Anna, Mészáros Béla, Hajduk Károly és Keresztes Tamás. Km.: Sáry Bánk (zongora)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.