Klasszikus

Mágia

2011.08.17. 19:18
Ajánlom
Kedd délelőtt talán Bartók 5. vonósnégyesét várhattuk a legjobban, a díjnyertes Kelemen Kvartett előadásában, de nem kellett egy percig sem unatkoznunk, a műsor összeállítói megint olyan művekkel rukkoltak elő, melyek közül mindenki megtalálhatta a neki tetszőt.

Nagyon jónak tartom az olyan koncertműsort, amelyben egymás mellé helyezik különböző korok zenéjét, hiszen ez, ha csak nagyon nem ütközik a művek hangulatával, elősegítheti a nem szakmabeli koncertlátogató számára is, hogy befogadjon például egy kortárs kompozíciót, melyre otthon a lemezjátszó előtt ülve talán nem kerülne sor. Erre igazán szükség van, és mindig jól eső érzés látni, ami itt Kaposváron nem először fordul élő, hogy mindenki örömmel fogadja a műsor összes darabját, olyan esetekben is, amikor teszem azt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben esetleg csak udvarias taps alakulna ki. 

Az 1982-es keltezésű Ligeti Kürttrió mindjárt az elején zseniális előadásban részesül. Egyfelől rendelkezésre áll Keller András, a huszadik századi és kortárs zene szakértője; mindig nagy odaadással és a művek iránti érezhető szeretettel nyúl az előadandó zenéhez; de társai, Zempléni Szabolcs, és Nagy Péter hasonlóképp maximális erőbedobással állnak feladatukhoz. 

Eleve az elhelyezkedés is nagyszerű, Keller és Zempléni egymással szemben állnak, mögöttük a zongorával. Nagyon izgalmas, ahogyan az egymástól független szólamok megszólalnak, a térbeli elrendezés miatt különösen, ez talán hangfelvételen nem is érezhető kellő mértékben. A zenészekre hatalmas teher hárul, ami maximális koncentrációt igényel. Keller lenyűgöző, hegedűjén az egészen valószerűtlen hangokat is teljes biztonsággal jeleníti meg. Zempléni kürtjátéka csodálni való. Elementárisak azok a részek, mikor mindannyian teljes erővel játszanak. Ne feledkezzünk meg Nagy Péterről sem, aki nekem személyes kedvencemmé vált a fesztivál alatt. Az Adagio vége előtt a zongora erőteljes játéka a mély regiszterben a székébe döngöli az embert. 

Hatalmas kontraszt ezek után Mozart. De már előre örülhetünk, hiszen a Friedrich Ramm oboista számára komponált mű kitűnő lehetőség, hogy az előző napi brandenburgi versenyben emlékezetes hangú Alexei Ogrintchouk képességeit megcsodálhassuk. Ogrintchouk remekül ki is használja az alkalmat, szinte végig ő áll a figyelem középpontjában, pedig vele szemben Alina Ibragimova hegedül. Az Adagio zenei anyagát kitűnően interpretálja, virtuózan játszik és világosan értelmezi szólamát, az utolsó tétel is remekül sikerül. 

A szünet előtt kortárs művet hallgathatunk, Anders Koppel dán zeneszerző Tarantelláját. Koppel elsősorban filmzenéket és színházi kísérőzenéket ír,  ám koncerttermi műveinek száma sem jelentéktelen. A koncerten elhangzó műve könnyen befogadható, élvezetes darab, főleg Kelemen Barnabás, és Collin Currie játéka miatt. Utóbbi folytatta a marimbán azt, amit hétfőn a Dave Maric műben elkezdett. Szünetben a mű motívumára lépked az ember, nekem mégis inkább érdekesség volt, mint nagy zenei élmény. 

Egy nagybőgősnek valóban kevés lehetősége van megcsillogtatni tehetségét, szimfonikus művekben kevésszer terelődik rá a figyelem. Giovanni Bottesini bőgővirtuóz többek közt operaátiratokat készített hangszerének előtérbe helyezése céljából, ezek közül egyet, Bellini Az alvajárónak dallamait feldolgozó művét hallhattuk. Fejérvári Zsolt, a Budapesti Fesztiválzenekar szólamvezetője érezhetően lubickol szólamában, jól eső érzés látni azt, ahogyan a bőgővel bánik. 

Az unalom veszélye nélkül érkeztünk el Bartók 5. vonósnégyeséhez. Azon gondolkoztam, tulajdonképpen az első hangoktól kezdve, hogy a zseniálisnak, az elementárisnak a kifejezésre kellene valami még hatásosabb szinonima, mert ezek már elcsépeltek, frázisnak hatnak. Egyszerűen van amit a zenéről nem lehet szavakban kifejezni, és persze Bartóknál nagyon sokszor vagyunk ezzel így, de zsenijéhez méltónak kell lennie az előadóknak is. Azok voltak. 

Kelemen Barnabásra nem lehet nem figyelni, mindig domináns jelenség a színpadon, és sokszor volt olyan élményem a fesztivál során, amikor egy előadásban a jelenlévő nagy egyéniségek valamennyire háttérbe szorították a többieket. Meg kell mondani, a Kelemen Kvartett remekül működik mint együttes, én például Kokas Dórát ennyire meggyőzően játszani még nem láttam és ugyanez igaz Homoki Gáborra is. Teljesen egyenrangú részvevői voltak a Kelemennel és Kokas Katalinnal való együttzenélésnek. Nem véletlen az ausztrál díj sem

Bár sokszor félrevezetőek, és helytelenek a misztifikáló vélemények, de most mégis azt kell mondanom, amit hallottunk az már-már nem is zene, hanem mágia. Az 5. vonósnégyes nem az a mű, amit egy ráadással illő lenne megspékelni, mindazonáltal szerintem senki nem ellenkezett volna valamelyik tétel újbóli meghallgatása ellen sem.

2011. augusztus 16. 11:00

Szivárvány Kultúrpalota 

Km.: Zempléni Szabolcs (kürt), Keller András, Kelemen Barnabás, Homoki Gábor, Alina Ibragimova (hegedű), Nagy Péter (zongora), Alexei Ogrintchouk (oboa), Kokas Katalin (brácsa), Kokas Dóra (cselló), Fejérvári Zsolt (nagybőgő), Colin Currie (marimba)

Ligeti György: Kürttrió "Hommage a Brahms"
Mozart: Oboa kvartet, K. 370
Anders Koppel: Tarantella
Bottesini: Fantasia La Sonnanbula
Bartók: 5. vonósnégyes, Sz. 102, BB 110

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Csak röpülnék – beszélgetés Bodnár Erikával

Gyerekként József Attila versei adtak neki hitet. Sírni mindig szégyellt, nevetni csak a főiskolán tanult meg. Legendás művészekkel dolgozott együtt és sohasem elégedett meg azzal, ami már bevált. Új utakat keresve próbált meg röpülni, mindig egyre feljebb, s gondolatban talán most is egyik híres szerepében szárnyal. Bodnár Erika – Jászai-díjas, érdemes és kiváló művész – már két éve nem lépett színpadra. Megtisztelő, hogy az otthonában beszélgethettünk vele.
Könyv

Elhunyt Kálmán C. György

Vasárnap hajnalban, hatvanhét éves korában elhunyt Kálmán C. György – tudatta a neves egyetemi tanár, irodalomtudós, kritikus, publicista féltestvére
Zenés színház

74 évesen elhunyt Edita Gruberová

A „Szlovák Fülemüle” becenéven is emlegetett, világhírű szoprán énekesnő halálhírét a család közlése alapján müncheni ügynöksége, a Hilbert Artists Management tette közzé.
Klasszikus

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.
Klasszikus

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Lengyel-magyar barátság - Emszt/Koszowski Duó első lemeze

A Folks című albumon lengyel és magyar zeneszerzők művei szólalnak meg az alkotók átiratában, szoprán szaxofonon és zongorán.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Hubay Jenő Hegedűversenyre

Október 22-ig várja a húszévesnél fiatalabb közép-európai hegedűművészek jelentkezését a Fesztivál Akadémia által szervezett Hubay Jenő Hegedűverseny
Klasszikus ajánló

Egy legendás tanárra emlékezik a legifjabb generáció a Zeneakadémián

Varga Tibor hegedűművész-tanár emlékének szenteli október 18-i koncertjét a Pannon Filharmonikusok, melyen négy csodagyerek-hegedűművész is közreműködik.
Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.