Klasszikus

Magical Madrigals

2004.02.09. 00:00
Ajánlom
Van úgy, hogy a nyomda ördöge fején találja a szöget. Ezúttal egy húsz éves King’s Singers felvétel újra kiadott CD-jének hirdetésébe trappolt bele festékes patáival, s így lett a Madrigal History Tour-ból Magical History Tour. Utóbbi a Beatles ’67-es albumának címére hajaz, melynek Magical Mystery Tour volt a címe.

A pokolfajzatnak végül is igaza van: a népszerű szórakoztató zene körébe a 16. században elsősorban a madrigálok, az 1960-as években pedig a gombafejűek slágerei tartoztak. S bár pl. Lassust feltehetően nem kísérte hisztérikusan sikoltozó tinédzserek tömege, ne feledjük, hogy Byrd éppúgy játszott az angol királynő színe előtt, mint idő és műfaj tekintetében tőle egyaránt távol álló liverpooli honfitársai.

Öt nemzet (vagy inkább nyelv) – olasz, angol, francia, spanyol, német – harmincnégy madrigálja kapott helyet ezen a felvételen, s bízvást állíthatjuk, itt van minden idők legalább tíz legfelkapottabb slágere: Morley-tól a Now is the month of maying, Hasslertől az Ach, weh des Leiden, Tomkins Too much I once lameneted-je, Jannequin La Guerre-je, Gibbons és Arcadelt különböző színű hattyai, valamint az utóbbi szőlőt nevelgető Margot-ja és még sorolhatnám. Egy kórusverseny zsűrijének rémálom-repertoárja.

Csakhogy ezt az 1984-es felvételt hallgatva az az ember érzése: az édeni ártatlanság állapotában készült lemez került a hifibe, mely még a művek csontról való lerágásának beindulása előtt készült. Hogy csak egy példát említsek: a furulya- és dobkísérettel ellátott, amúgy rongyosra énekelt Now is the month… is tud frissnek és újnak hatni. (És jó arra gondolni, hogy ez a furulyaszólam még azelőtt született, hogy az utolsó autóreklámot is elérte volna az édeskés, ál-ír tilinkózás.)

Tulajdonképpen minden olyan egyszerűnek tűnik: makulátlanul intonálni, öt nyelv mássalhangzóit ropogtatni úgy, hogy a hallgatónak összefut a nyál a szájában, érthetően, de nem szájbarágósan szöveget mondani… Ehhez már csak százféle hangszín-árnyalat, gusztusos gesztusok, a cappella és hangszerekkel társított darabok kiegyensúlyozott aránya kell – utóbbiak kapcsán időnként legalább azt is megállapíthatjuk, hogy a monódiát azért nem kell teljes egészében a firenzei Camerata-ra kenni.

Sajnálom, hogy a kísérőfüzet nem közli a művek szövegét; igaz, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vallásos madrigáloktól és „rendes” költők igényesebb alkotásaitól eltekintve a versek általában besorolhatóak a „Süt a nap, nehogy szomorú légy”, a „Hogyan tudnék élni nélküled” vagy a „Most még fáj minden szó” kategóriákba, már ami a szövegek tartalmát és színvonalát illeti. No de e madrigálok zenéje, formája – hát az egy egészen más szféra.

Boldog volt a kor, melynek ilyen minőségű könnyűzene adatott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.