Klasszikus

Magyar anyanyelvű görög hegedűs

2005.05.02. 00:00
Ajánlom
A nagy szimfonikus zenekarok – nem is annyira képzeletbeli, mint inkább valóságos és kiélezett – versenyében dobogós helyen szerepelnek a Berlini Filharmonikusok. Ez egyrészt az együttes százhuszonhárom éves, dicsőséges múltjával magyarázható, amelyet olyan karmesterek jeleznek, mint Nikisch, Mahler, Richard Strauss, Furtwängler, Celibidache, Karajan és Abbado. Másrészt a berliniek ma is kiváló zenekart alkotnak: a gondos kiválasztás és a megfelelő pénzügyi háttér szervezett munkával, sok szólampróbával, egyénenkénti meghallgatással párosul.

Az Operaházban tartott Európa-koncertjükön – mellyel a saját születésnapjukat és a mi csatlakozásunk évfordulóját is köszöntötték – elsősorban arra voltam kíváncsi, hogyan seper az új seprű, vagyis miként hat a berliniekre zeneigazgatójuk, az egyik legdivatosabb karmester, a brit Sir Simon Rattle.

A koncert főszereplője azonban nem Rattle, hanem Leonidas Kavakos, Bartók Hegedűversenyének szólistája volt. A harmincas évei végén járó görög hegedűsről – aki többször járt már Budapesten – eddig is tudtuk, hogy technikailag felveszi a versenyt az orosz, amerikai és izraeli iskola legjobbjaival. Számomra azonban csak most derült ki, hogy milyen zenei és érzelmi mélységek rejtőznek benne. Interpretációjában nem voltak külsőségek, sallangok, kerülte a széles mozdulatokat és gesztusokat; tökéletes koncentrációval és finom, de határozott vonókezeléssel, anyanyelvi szinten szólaltatta meg Bartók zenéjét. Előadásmódja nagyszerűen illeszkedett a bartóki remekmű szerkezetéhez és kompozíciós sajátosságaihoz, a népzenei ihletésű, tiszta fordulatok érzékenységéhez.

A szünet után elhangzó Tűzmadár, Sztravinszkij balettzenéje is szép hangszínekkel, gazdagon szólalt meg, de katartikusnak nem nevezném az előadást: voltak unalmasabb percek. Azt pedig egyáltalán nem értettem, hogy a két fontos és karakteres 20. századi remekmű mellé miért került Berlioz ritkán hallható és gyorsan feledhető nyitánya, A kalóz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.