Klasszikus

Magyar menekülteknek adta élete első koncertjét a ma 80 éves Zubin Mehta

2016.04.29. 14:23
Ajánlom
A világhírű karmester hisz benne, hogy a zene erejével kibékíthetők az egymással szemben álló országok.

Zubin Mehta Bombayben (ma: Mumbai) született 1936. április 29-én. Műkedvelő muzsikus apja alapította a város szimfonikus zenekarát. Mehta orvosnak készült, ám végül mégis a Bécsi Zeneakadémiára iratkozott be. Élete első koncertjét 1956 novemberében diáktársaival magyar menekülteknek adta a magyar-osztrák határon. 1958-ban megnyerte a liverpooli karmesterversenyt és a helyi szimfonikusok karmesterévé nevezték ki, huszonöt évesen pedig már dirigálhatta a bécsi, a berlini és az izraeli filharmonikus zenekart.

Zubin Mehta

Zubin Mehta (Fotó/Forrás: Wilfried Hosl)

Hamarosan a montreali és a Los Angeles-i szimfonikusok vezető karmestere lett, a két funkciót egyidejűleg látta el, így ideje jelentős részét repülőgépeken töltötte. 1961-ben az Izraeli Filharmonikusok élén helyettesítette a beteg Ormándy Jenőt. Az együttműködés olyan kiválónak bizonyult, hogy 1969-ben a zenekar tanácsadójának, majd zeneigazgatójának, 1981-ben pedig örökös karmesterének nevezték ki, és megkapta az Izrael-díjat is.

1978-1991 között állt a New York-i Filharmonikusok élén, a posztot ő töltötte be leghosszabb ideig az együttes történetében.
Zubin Mehta

Zubin Mehta (Fotó/Forrás: Kotschy Gábor)

Itteni működésének egyik csúcspontja az 1988-as szovjetunióbeli turné volt, amelyen a zenekar a szovjet állami szimfonikusokkal közösen adott koncertet a moszkvai Gorkij parkban. Mehta, akit a legnagyobb zenekarok hívnak vendégkarmesternek, 1998-2006 között Münchenben a Bajor Állami Operaház zeneigazgatói tisztét is betöltötte. 1985-tól a firenzei Maggio Musicale Zenekar vezető karmestere.

2017-ben a világhírű karmester lesz a George Enescu nemzetközi klasszikus zenei fesztivál tiszteletbeli elnöke. A részletekről itt olvashat.

A Metropolitantól a Scaláig

Operát 1963-ban Montrealban dirigált először, azóta a világ leghíresebb operaházainak – a New York-i Metropolitan, a londoni Covent Garden, a milánói Scala – közönsége ünnepelte, Bécsben Verdi Szabó István által rendezett Trubadúrjával aratott sikert. Elsősorban Bruckner, Richard Strauss és Mahler műveinek tolmácsolásával szerzett hírnevet, de elhivatott népszerűsítője Schönberg és más modern komponisták műveinek is.

A populárisabb zene sem áll távol tőle.

1990-ben ő vezényelt a három tenor legelső fellépésén, az olaszországi futball-világbajnokság megnyitóján,

de dolgozott együtt a polgárpukkasztó amerikai rockzenész Frank Zappával és Ravi Shankar indiai szitárművésszel. Százmilliók nézték a tévében az általa vezényelt hagyományos bécsi újévi koncerteket, ő dirigálta a Tosca, a Traviata és a Rigoletto című operák élő közvetítését az eredeti helyszínekről, és az ő vezényletével adták elő először a pekingi Tiltott Városban Puccini Turandot című operáját.

Érdekli, tavaly miért mondott le gázsijáról a nápolyi operaház új évadját megnyitó Zubin Mehta? Ide kattintva kiderül!
Zubin Mehta

Zubin Mehta (Fotó/Forrás: Klaus Rudolph)

Számtalan jótékonysági koncertnek volt szervezője és aktív részese. 1994-ben a szarajevói filharmonikusokkal a polgárháború sújtotta bosnyák főváros nemzeti könyvtárának romjai közt adta elő Mozart Requiemjét, 1999-ben Mahler 2. szimfóniáját dirigálta az egykori buchenwaldi koncentrációs tábor közelében a bajor és az izraeli filharmonikusok élén. Oktatási programokat alapított izraeli arabok számára, szülőhazájában alapítványa révén több mint kétszáz gyerek tanulhatja a klasszikus nyugati zenét.

Zubin Mehta még csillagot kapott a hollywoodi Hírességek Sétányán.

Többször járt Magyarországon. 2014-ben az Izraeli Filharmonikusok élén a Müpában adott koncertjekor elmondta:

Az én zenei világom a két, úgynevezett bécsi iskolát öleli fel, Haydntól Alban Bergig, sőt, egészen Anton Webernig. Természetesen ezen a két nagy korszakon kívül eső zeneszerzők műveivel is nagy szeretettel foglalkozom időnként, de alapvetően Bécs zenéje az én világom.

Arra a kérdésre, kit nevez nagy karmesternek, Arturo Toscaninit említette.

Hihetetlenül fegyelmezett volt és mindig pontosan tudta, érezte, mit akarhatott a zeneszerző, amikor megírta a darabját. Számomra a zenei titok legnagyobb tudója Toscanini, aki rendkívül hű volt a kottához. Én pedig igyekeztem és igyekszem az általa kitaposott ösvényen haladni. Szerencsém volt, mert ehhez nagyon jó képzést kaptam Bécsben.

A kérdésre, hisz-e abban, hogy a zene és a művészetek a világ problémáira megoldást jelenthetnek, azt felelte: ebben hinni kell.

Mindig a békéért kell zenélni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.