Klasszikus

Magyar zene a Promson

2003.09.04. 00:00
Ajánlom
Bartók- és Ligeti-művek előadásával kirobbanó sikert arattak Sir Simon Rattle vezényletével a Berlini Filharmonikusok.

Finisébe és egyben tetőpontjára érkezett a világ legnagyobb zenei fesztiváljának számító Proms. A nyolcezer nézőt befogadó Royal Albert Hallban július végén kezdődött és szeptember közepén végződő, hetvenhárom koncertből álló sorozat utolsó koncertjein olyan felkapott együttesek lépnek fel, mint a Pittsburghi Szimfonikusok, a Bécsi Filharmonikusok, az Izraeli Filharmonikusok, a zürichi Tonhalle Zenekar.

Az idei évad vitathatatlanul legnagyobb izgalommal várt hangversenyét az „álom páros”, a Sir Simon Rattle igazgatása alatt a Promson első ízben fellépő Berlini Filharmonikusok adták. Míg a még júliusban óriási sikert aratott Budapesti Fesztiválzenekar szándékosan nem tűzött műsorára magyar zenét, a világ egyik legkitűnőbb hangzású zenekara, a berliniek első esti programja Bartók Béla Zene húros, ütőhangszerekre és cselesztára című művével kezdődött, Ligeti György Hegedűversenyével folytatódott és Sztravinszkij káprázatos Tavaszi áldozatával fejeződött be.

A Royal Albert Hall közönsége, különösen az előadóművészek kedvenceinek számító „prommerek”, a színpad előtti több száz állóhelyet elfoglaló fanatikusok, tombolva ünnepelték Sir Simont és zenekarát, de az első kritikák is rendkívül kedvezőek. A Financial Times szerint „ennél jobban aligha lehet eljátszani Bartók Zenéjét, a hátborzongatóan kromatikus kezdő fúga még pianissimo is kristálytisztán csengett, az „éji zene” tétel csodálatosan ütemes és kísérteties, a gyors tételek gyorsak és pattogóak voltak, az egész struktúrát hibátlan precizitással adták vissza”.

Ha akusztikusan nem is a legideálisabb szögből követhettem a koncertet, melyre a jegyek már májusban, a postai és világhálós előrendelés idején elkeltek, de Ligeti 1989–92-es keltezésű virtuóz Hegedűversenye előadójának közeli látványa felejthetetlen élmény volt. A 38 éves brit hegedűművész, Tasmin Little már többször nekiveselkedett a nem véletlenül ritkán műsorra tűzött darabnak, többek között Sir Simon vezényletével is előadta, amikor a karizmatikus maestro még a Birminghami Szimfonikusok irányítója volt. Little nyilvánvaló szenvedéllyel játszotta a briliáns művet, különösen annak sziporkázó fináléját, melyhez a kadenciát, Ligeti instrukcióinak megfelelően, ő maga komponálta, a megelőző öt tétel fő motívumainak felidézésével. A versenymű külön érdekessége volt, hogy a szólistának még a kotta lapozására sem volt ideje, ezért hangmérnök férje pedált kreált számára és erre taposva váltott elektronikus „blokkján”. A Hegedűverseny ezúttal debütált a Promson, ám Liget 80. születésnapja alkalmából a fesztivál öt másik darabját is műsorra tűzi, köztük a Lux aeternát, amelyet nem kell bemutatni a brit zenekedvelőknek, hiszen ez a 2001: Űrodüsszeia című Stanley Kubrick-film zenéje. Egy másik rangos londoni kulturális központ, a Barbican pedig októberben egy teljes hétvégét szentel a visszavonultan élő mester munkássága ünneplésének.

A Proms közönsége kissé megzavarva, de dübörgő tapssal fogadta a Hegedűverseny előadását, majd végeláthatatlan percek teltek el, míg a majdhogynem kamarazenekari méretű együttes után a pódiumot alkalmassá tették a Tavaszi áldozat előadásához szükséges tömeg számára. A turbulens jelenet során egy hegedűsnek kotta sem jutott, őt egy néző „segítette ki”. Alighogy felcsendült a XX. század egyik mesterművének nyitó, halk, kísérteties fagottszólama, mobiltelefon csengése zavarta meg az áhítatot. Sir Simon aligha tehetett mást, mint hogy újrakezdte Sztravinszkij zenéjét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.