Klasszikus

Magyar zeneszerzőket díjaztak Weimarban

2023.06.22. 13:55
Ajánlom
Két magyar művész is dobogós helyezést ért el a 24. Weimari Kortárszenei Tavaszi Fesztivál Nemzetközi Zeneszerzőversenyén. Iván Sára kamarazene kategóriában második, Kovács Levente akuzmatikus zene kategóriában pedig harmadik helyezést ért el. 

A rangos nemzetközi verseny zsűrijéhez számos nemzetközi zenemű érkezett be anonim módon, amelyek közül a meghirdetett két kategóriában összesen hét döntőst választottak ki, akiket aztán meghívtak Weimarba, hogy élőben mutathassák be a műveiket. A kamarazene kategóriájában meghívást kapott Iván Sára zeneszerző, míg az akuzmatikus zene kategóriájában Kovács Levente orgonaművész mérethette meg tudását. Mindketten a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház tagjai. A verseny történetében korábban csak egyetlen magyar művésznek sikerült díjat nyernie: Kőszeghy Péter 2005-ben ért el második, 2008-ban pedig harmadik helyezést. 

Iván Sára Fragment über die Hoffnung (Töredék a reményről) című művével a 2. díjat és közönségdíjat nyert.

A darabot Márai Sándor egyik legismertebb verse, a Mennyből az angyal ihlette. A mű fuvolára és csellóra írt kompozíció. Különlegessége, hogy az előadók nemcsak zenészekként, hanem színészekként is funkcionálnak, hangszeres játékuk prózai szöveggel, szavakkal egészül ki. Különböző módon fejezik ki a béke iránti reményüket. Kölcsönös egymásrautaltságuk a darab előadásának lényeges eleme. A darab két nagy részre tagolódik, a befejezés pedig fontos üzenetet tartalmaz, a világ jövőjével kapcsolatban gondolkodásra készteti a hallgatóságot.

A versenyről ugyancsak díjjal távozhatott Kovács Levente, akinek The Gate of Time (Időkapu) című alkotása a 3. díjat nyerte el az akuzmatikus zene kategóriájában.

A művész munkája egyfajta folyamatelemzés, kísérlet az Idő egyidejűleg lineárisan és cirkulárisan haladó érzetének zeneműben történő leképezésére. A mű konstrukciója szikár perpettuum mobile zene: 12 szekvenciálisan kromatikusan lefele haladó önmagába visszatérő akkordpár. Az időkapu kulcsa: az oktáv hangköz. A szinte észrevétlen oktáv ugrásokkal (ezekkel szólamkeresztezéseket eredményezve) lehet átosonni a téridő titok-kapuján, s így tágul ki, majd húzódik össze a zenei tér frekvenciaspektruma és dinamikája. A csúcsponton hangsúlyozott G hang a „Gravitációt” szimbolizálja. A mű 5 szólamú hangszerelése az „öt elem rendszere” ősi hagyományát követi és szimbolizálja: föld: zongora. A levegő, a víz, a tűz: három teljesen különböző szintetizátor, a Qintesszencia, vagyis az Élet: emberi hang, ami már sajnos sárkány-hörgéssé torzult.

Fejléckép: Kovács Levente és Iván Sára (Fotó: A szerző engedélyével)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.
Vizuál

A fotózás Oscarjára esélyes a Fidelio állandó vendégszerzője

Hegedűs Ákos / morpho, a Fidelio állandó vendégszerzője screenagerektől szóló sorozatával bekerült a rangos International Photography Awards utolsó fordulójába.
Klasszikus

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus ajánló

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Klasszikus hír

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.