Klasszikus

Magyaros dallamok fűtötték az esős Londont – A Fesztiválzenekar után utaztunk

2018.08.27. 14:30
Ajánlom
Hosszú sorok, hatezer lelkes néző, egy magyar zenekar és három cigány származású muzsikus. A Budapesti Fesztiválzenekar két koncertet adott a világ egyik legnagyobb klasszikus zenei fesztiválján, a BBC Promson. A második koncerten mi is ott voltunk.

Filmes riportunk a fesztiválról

„Ezt nagyon szépen kell játszani, különben borzalmas”

A londoni Royal Albert Hallban a Budapesti Fesztiválzenekar a BBC Proms 55. koncertjére próbál. Virtusos művek a programban, Liszt két rapszódiája (I. & III.), Brahms két magyar tánca (I. & XI.), Sarasate Cigánydalai, majd a szünet után „Beethoven tizedikje”, azaz Brahms I. szimfóniája. Fischer Iván a délelőtti próbán még az előadás költőiségén, a kifejezés erején szeretne csiszolni. Semmi nagyzolás, semmi felesleges cifraság: ez legyen fájdalmasabb, ez legyen szebb, ez legyen csillogóbb. Itt lehessen érezni a tüzet, amott csöndesedjen le. Azt keresik, hogy mi hogyan szép. Ha lehet, még inkább. És persze, hogy lehet.

LRM_EXPORT_20180827_083832-084224.jpg

Az esti koncertre próbál a Budapesti Fesztiválzenekar a Royal Albert Hallban. (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

A Fesztiválzenekar nyárvégi turnén van. Ravellóból jöttek Londonba, aztán két koncert után Santanderbe, San Sebastianba, Stresába és Meranóba mennek tovább. Augusztus 23-án hajnalban a zenekar meghívására utánuk eredtem, hogy tanúja legyek, hogy veszik be a britek legnagyobb klasszikus zenei fesztiválját, a BBC Proms-t.

Augusztus 22-én a Fesztiválzenekar Enescu I. zenekari szvitjét, Bartók Zenéjét és Mahler IV. szimfóniáját játszotta ugyanitt, a Proms 54. estjén. A koncertről szóló kritikájában az Arts Desk portál az együttest azon kevesek közé sorolta, akik világszínvonalúak és ezzel együtt egyéni hangjuk van – és atletikus vonósszekciójuk. Mi a továbbiakban a második estéről számolunk be.

Még nem láttam a Fesztiválzenekart próbálni, de hogy miért olyan jók, arról akadt néhány elképzelésem. Egyenként is nagyszerű muzsikusok, akik a nagyzenekari teendők mellett kamaráznak, régizenei együttesben játszanak, TérTánc koncerteket adnak. Egyszóval van rá terük, hogy megéljék a zenét.

Élvezik, hogy maximalisták lehetnek, és élvezik, hogy sokat várnak el tőlük.

Kölcsönös tiszteletet látok a zenekar és a karmester között: Fischer szállítja az ötleteket, legyen az tértánc, Bernstein-maraton, Európai Hidak, operaelőadás, flashmob, közös éneklés. A zenészek pedig hozzák a színvonalat. A Fesztiválzenekar tényleg (itthoni viszonyítás szerint) nagy pénzből működik, de cserébe valódi kreatív műhely. És, ahogy a Times kolumnistája egyszer megjegyezte, többet tesz az országimázsért, mint a többi kulturális intézmény együttvéve.

„Ezt nagyon szépen kell játszani, különben borzalmas” – ilyen instrukciókat kap a zenekar a próbán. A Royal Albert Hallban minden hangosabban szól, és amióta a hatvanas években a kupolában elhelyezték az üveggyapotból készült „gombákat”, azóta nem is visszhangos. Ezzel együtt sem tökéletes a terem akusztikája, de Farkas Róbert – aki, mint a vele való beszélgetésből kiderül, asszisztens karmesterként van a zenekarral – nem sajnálja a fáradságot, hogy felmérje, hogy szólnak az egyes hangszerek a terem különböző pontjain. Ez az ő feladata, amellett pedig a zenekar beéneklését irányítja (de erről később). Miközben a próba zajlik, a BBC operatőrei is megtervezik a közvetítést.

LRM_EXPORT_20180827_083921-084258.jpg

BBC Proms (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

A Promsról röviden

A Promenade-koncertek atyja Sir Henry Wood volt, a korszakához képest rendkívül haladó és innovatív brit karmester. (Ő volt az első, aki nőket ültetett a zenekarába, de úgy látszik, abból is megsejtett valamit, hogy jó száz év múlva a legnagyobb kihívás az lesz, hogy közel hozzuk az embereket a klasszikus műfajhoz.) A fickó, aki fesztivál létrehozásával bízta meg Woodot, egyébként Robert Newman, egy hiperaktív tőzsdeügynök volt, aki a szabadidejében basszushangját zengette. Nem is rosszul, gondolhatjuk, hiszen Sir Henry is jóban volt vele. Newman kitalálta, hogy London esti, olcsó koncertek helyszíne lesz. Így jött létre a Proms azzal a máig tartó misszióval, hogy közvetlen hangulatú és minőségi koncertek fesztiválja legyen.

2708-2018-094867259527720985-094757.jpeg

A Royal Albert Hall (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Közönségteremtő és nem a közönséget kiszolgáló, inkább így fejezném ki a Proms lényegét.

A Royal Albert Hallba mintegy hatezer ember fér, és rendre meg is telik, de nem könnyedebbek a koncertek. A magyarok közül idén csak a Fesztiválzenekar és Schiff András lépett fel (utóbbin a brit lovagi címét tekintve sem lepődünk meg), viszont nem is a nagy nevek számítanak, hanem az érdekes projektek. Az állva játszó Aurora Orchestra, a hatvanéves múltra visszatekintő Radiophonic Workshop elektronikus stúdió, a Bachot kortárs ősbemutatókkal párosító Svéd Kamarazenekar és a Relaxed Prom (ahol az ember felállhat, mászkálhat koncert közben, ha úgy érzi) az idei fesztivál highlightjai között van.

2708-2018-095267383368295966-094758.jpeg

Hosszú sorok a Fesztiválzenekar koncertje előtt a Royal Albert Hallnál. (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

„Here comes Ivan Fischer, always popular at the BBC Proms”

Fischer Iván és együttese régi kedvence a brit közönségnek, ezt a BBC kommentátora is megjegyzi. Az augusztus 23-i koncert előtt hatalmas sorok kígyóznak az épület előtt, sokan pályáznak az állójegyekre, amik azonban nem kakasülőre szólnak, hanem a színpad előtti térre. Első ránézésre változatosabb összetételű a közönség, mint amit Budapesten megszoktam: idősek, fiatalok, középkorúak, tehetősek és kevésbé tehetősek. Egyébként tőlem pár széksorral David Attenborough foglal helyet (ez az este második számú izgalma).

„Nem először játszom a Promson, nem is másodjára” – meséli Gulyás Emese, a zenekar hegedűse. – „Itt színpadra lépni mindig különleges élmény, mert itt olyan közönség van, mint sehol máshol a világon.

Amikor bejövünk, ott van az arcukon az őszinte várakozás, hogy most itt vajon mi fog történni, és szájtátva vagy épp partitúrával a kézben hallgatják, amit játszunk.”

LRM_EXPORT_20180827_083333-084226.jpg

Lisztes Jenő a próbán (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Fél nyolc múlt pár perccel, megtelt a Royal Albert Hall. Megérkezik a zenekar, Fischer Iván elsőként Lisztes Jenőt konferálja fel. A fiatal, harminckét éves cimbalomművésszel a koncert előtt váltottam néhány szót. A roma zenészek azon generációjához tartozik, akik már nemcsak a családban tanultak zenélni, hanem a „mainstream” zeneoktatásban is megedződtek. Zeneiskolába járt, a Zeneakadémián végzett, tehát egyáltalán nem szokatlan számára, hogy szimfonikus zenekarral dolgozik. „Most az a szerepem, hogy improvizáljak egy kicsit.” Vegyes érzésekkel gondol arra, hogyan került a zenekarba. „Ökrös Oszkár játszott ebben a projektben 10-12 évig a Fesztiválzenekarral, és ő sajnos elment januárban. Így kerestek meg engem.”

Budapest Festival Orchestra

Tonight on BBC Four, see the remarkable Budapest Festival Orchestra with conductor Iván Fischer. Tune in at 7.30pm. #BBCProms

Posted by BBC Proms on Friday, August 24, 2018

 

A brit közönség rajong ezért a „gypsy flavour”-ért: miután Lisztes bemutatja, mire képes a hangszere – és még csak két perc zene szólt a koncerten! –, hatalmas tapsot kap. Aztán a zenekarral együtt szól Liszt I. magyar rapszódiája: testes, vastag hangzással gazdagítja a zenekart a cimbalom, és megannyi finomságot hallunk. Páratlanul könnyedén szólnak a vonósok a triangulummal, Pivon Gabriella fuvolája táncol.

LRM_EXPORT_20180827_083709-084227.jpg

Lendvai Csócsi József a próbán (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Két prímás megfér egy csárdában

Az egész világon nagyon szeretik, amikor a Fesztiválzenekar zenei ízelítőt ad a magyar virtusból, mondja el a koncert előtt Lesták Bedő Eszter, a zenekar egyik hegedűse. „Nagyon jellegzetes, és magyar zenekar tudja eljátszani ezt a népzenei hagyományokra épülő muzsikát, amelynek egy népdal- vagy műdal az alapja” – teszi hozzá Brahms táncaira gondolva. Most az I. magyar tánc következik, Fischer színpadra szólítja idősebb Lendvai Csócsi Józsefet, aki csalhatatlan ösztönnel kezd bele a darabba. Ezúttal nem a karmester diktálja a tempót, hanem a prímás. Különös sodrása van így a muzsikának. „A zenekar ragyogóan érezte magát a jammelés közben, a legjobb fajta crossovert hallottuk hihetetlen rubatókkal” – számol be az estéről a Bachtrack kritikusa. Brahms után újra Liszt, mégpedig a III. magyar rapszódia az öreg Lendvai ördögi improvizációival.

Prom55_CR_BBCChrisChristodoulou_3-074508.jpg

Apja és fia: ifj. Lendvay József és Lendvai Csócsi József a Fesztiválzenekarral és Fischer Ivánnal (Fotó/Forrás: Chris Chistodoulou / BBC)

A hetvennégy éves művészt aztán negyvenhárom éves fia követi. Ő már kétélű szablya, mert elvégezte a Zeneakadémiát, tehát egyszerre bír a klasszikus zenei játékmóddal és a hagyomány adta fortélyokkal. Hangszerbemutatója kimeríti a polifónia fogalmát, egyszerre pengeti, húzza, szeme ég, mint az üstökös láng, húrja zeng vésznél szilajabban. Majd Sarasate Cigánydalait halljuk a zenekarral: „parádés, stílusos, füstös hangszín” – méltatja a kritika. Végül apja és fia Brahms XI. magyar táncának bánatos-sírós dallamával talál egymásra.

Beethoven X. szimfóniája

Amikor Brahms megírta az első szimfóniáját, a korabeli közönség és a kritikusok Beethoven Tizedikjének nevezték a nagyformátumú művet (többek között Bruckner nagy irigységére). Már a próbán is feltűnt, hogy mennyi érzés van a BFZ játékában: Fischer Iván az utolsó simításokat végzi, nem tesz többet, mint a zene érzelmeit szavakba öntve motiválja a zenekart a kifejezőbb játékra: „Fájdalmas lemondással!” Néhol felhívja a figyelmet a szerkezeti csúcspontokra: „Amikor valami újat mond (ti. a zene), akkor azt meg kell mutatni!”

Prom55_CR_BBCChrisChristodoulou_4-074545.jpg

A Budapesti Fesztiválzenekar (Fotó/Forrás: Chris Chistodoulou / BBC)

A szimfóniát jól ismerheti a Proms közönsége, hiszen gyakorlatilag az 1876-os bemutató óta repertoárdarab. A Fesztiválzenekar előadása a kontextussal több: el tudjuk képzelni, hogy a fiatal komponista olyasféle cigánymelódiákat hallott a barátjától, Joachim József hegedűművésztől, amelyeket az első műsorrészben a két Lendvai szólaltatott meg. Aztán megírta az I. szimfóniát, amelyre egyaránt hatott a protestáns zeneiség, az alpesi kürtök és a cigányok szenvedélyessége. Fischer Iván és a zenekar egyik legfőbb interpretációs erénye, hogy áttetsző textúrából építenek széles skálán mozgó emocionális íveket. Egyszerűbben szólva:

ösztönösen megtalálják a muzsika érzelmi kulcspontjait. Hatásosak és pontosak.

„Brahms zenéjét szerintem nem érdemes máshogy játszani, csak szenvedéllyel. Annyira szélsőséges, és annyira telített érzelmekkel és energiával, hogy ezt vagy így játszunk, vagy sehogy” – mondja Gulyás Emese a koncert után. – „Jó átélni a Fesztiválzenekarral, hogy ha elkezdődik a koncert, akkor mindenki ugyanazzal az energiával fordul egymás felé és Iván felé, akkor semmi sem számít csak a zene. Ez ma megtörtént újra.”

A ráadás Brahms IV. magyar táncának különleges előadása: a zenekar a dallammal együtt énekli a magyar nóta szövegét is. „Repül a szán, búsul a lány...” Egyébként a BFZ-től nem szokatlan ez az örömteli gesztus. (2014-ben Fischer arra buzdított minden zenekart, hogy énekeljenek ráadást. „Hogy miért? Mert az embereknek énekelniük kell!”)

Az általam gyűlölt ütemes vastaps nem létezik a Promson, már csak ezért is érdemes volt eljönni. És persze látni, hogy micsoda ünneplés fogadja itt a magyarokat. Hát Londonig kellett jönnöm, hogy így halljam ezeket a melódiákat?

 

The @BudFestivalOrch were in fine voice during their encore of Brahms's Hungarian Dance No.4. Watch the whole, glorious concert here: https://bbc.in/2wfwgpP

Posted by BBC Proms on Sunday, August 26, 2018

Érdekli a BFZ koncertje?

A hangversenyről készült felvételeket ide kattintva érheti el.

Fejléckép: Chris Chistodoulou / BBC

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.