Klasszikus

Már néhány fontért lehet Beethoven-kéziratot venni

2016.12.08. 12:01
Ajánlom
Zavarba ejtő dolog történt a napokban egy Sotheby’s aukció körül: két zenetudós bebizonyította, hogy az árverésre bocsátott Beethoven-kézirat hamis, majd állítólag egyikük a kikiáltási ár törtrészéért megpróbálta megvásárolni azt.

Eredetileg 200.000 fontos kikiáltási áron bocsátották árverésre azt a partitúrát amiről azt gondolták, Beethoven h-moll Allegretto vonósnégyesének 1817-es, saját kezű lejegyzése - írta a The Telegraph. A kézirat azonban nem kelt el, lévén két vezető zenetörténész időközben bebizonyította, hogy a kotta nem lehet Beethovené. Most felütötte a fejét egy olyan hír, mely szerint az egyik szakértő, aki hamisnak állította a kéziratot, titokban megpróbálta rávenni a kotta tulajdonosát, hogy a kikiáltási ár kevesebb mint egy százalékáért, 757 fontért adja el neki azt.

Beethoven

Beethoven

Az említett tudós -nevezetesen Dr. Michael Ladenburger, a bonni Beethoven Múzeum vezetője - nagy felháborodást keltett tettével, szakmai összeférhetetlenséggel, a tudományos etika megsértésével vádolták. Dr. Otto Biba, Európa egyik vezető zenei kutatókönyvtárának, a bécsi Gesellschaft der Musicfreunde igazgatója, aki szerint a kézirat valódi volt, úgy fogalmazott:

Dr. Ladenberger tettével a tudományos etika és az akadémikus társaság ellen vétett. Nincsenek szavaim erre a cselekedetére”.

A Telegraph arra kérte Dr. Ladenberget, magyarázza meg, miért tett ajánlatot a kottára. A tudós tagadta, hogy ajánlatot tett volna a hamis kéziratra. „Mindenki tudja, hogy független és komoly szakértő vagyok. Soha nem tennék ilyet. A névtelenséget kérő tulajdonos vádja tisztességtelen és elfogadhatatlan” - szögezte le.

Az Allegretto kottája - ami állítólag 1817-ben készült, és a rajta álló felirat szerint „Beethoven komponálta és írta”- ugyanaz a darab, mint amit 1999-ben a Cornish várban megtaláltak és amelyet Beethoven annak idején Richard Fordnak, a 19. századi írónak adott. Az a kézirat 166.500 fontért kelt el egy árverésen. A most előkerült kotta újbóli bevizsgálása után Barry Cooper, a Manchesteri Egyetem tanára azt mondta, a Fordtól származó kézirattal való összehasonlításból teljesen egyértelművé vált számára, hogy a kottát nem Beethoven másolta le.

Képünkön Beethoven IX. szimfóniájának első kiadása a szerző kézírásával, 2003.

Képünkön Beethoven IX. szimfóniájának első kiadása a szerző kézírásával, 2003. (Fotó/Forrás: Ian Waldie)

Dr. Biba ugyanakkor ragaszkodik a kézirat hitelességéhez és azon igyekszik, hogy intézménye, a Gesellschaft der Musicfreunde 150.000 fontos áron vegye meg azt. „Ha összegyűlik a szükséges összeg, azonnal megvásárolom. Minden jel arra mutat véleményem szerint, hogy a kotta eredeti Beethoven kézírás” - mondta. "Elővettem a gyűjteményünk Beethoven ezen korszakából származó darabjait és a természetes jeleket teljesen azonosnak találtam”. Dr. Biba még azt is megmagyarázta, a mások által kifogásolt ütemzáró a partitúra végén miért nem dupla: „A szerző minden bizonnyal a mű befejezetlenségét akarta ezzel érzékeltetni”.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Klasszikus

Ők most a legjobb fiatal kamarazenészek Vásáry Tamás zsűrije szerint

A Korossy-Khayll Csongor, Tóth Kristóf (hegedű), Albert Julianna (brácsa) és Devich Gergely (cselló) alkotta együttes nyerte a Weiner Leó Országos Kamarazenei Verseny vonósnégyes kategóriáját, mindannyian a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus ajánló

Grúzia egy estére Budapestre költözik

Az Ignis Fatuus Kamaraegyüttes előadásában egy nem túl távoli, de itthon kevéssé ismert ország zenéje szólal meg április 26-án az Ádám Jenő Zeneiskola Kamaratermében este héttől.