Klasszikus

Már nem a tempó számít

2016.05.31. 08:01
Ajánlom
Két fantasztikus szólista és egy nem kevésbé kiváló zenekar szerzett nagy örömet a Nemzeti Hangversenyterem közönségének május 24-én. Gidon Kremert és Mihail Pletnyovot az Orosz Nemzeti Zenekar kísérte két versenyműben. Versenyezni egyikük sem akart, viszont annál szebben zenéltek.

A koncert a Lord Byron-műhöz írt kísérőzene, a Manfréd nyitányával kezdődött, melyet a zeneszerző 1848-ban komponált, de a bemutatóra csak négy évvel később került sor. Méltán tartják a nyitányt Schumann legsikerültebb zenekari művének, amelyben az általa alkalmazott többnyire felesleges technikai megoldások (például a szólamkettőzések) is remekül működnek. Egyes zenetörténészek szerint Schumann hallucinációktól szenvedett a komponálás idején – így talán érthető, a komponista miért érdeklődött annyira a természetfelettivel foglalkozó Byron-dráma iránt. Az Orosz Nemzeti Zenekar kiválóan játszotta a nyitányt.

posztos 5708

posztos 5708 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Már az expozícióból is kitűnt, milyen erővel ragadja meg a hangsúlyos akkordokat a zenekar, és milyen szuggesztív erővel lehelnek életet a hangjegyekbe. Az első tempóváltást követően, az A-dúr moduláció előtt Alekszandr Szladovszkij és együttese megadta a mű alaptónusát. A hangsúlyos helyeken erősebben és hosszabban fogják meg a hangokat, jól kiszámítottan alkalmazták az enyhe rubato játékmódot – ez különösen jól együttműködő tagokról tesz bizonyságot. A Manfréd-nyitány szeszélyes zene, de okosan építkező előadókat kíván. Érdemes volt figyelni, ahogy a zenekar (még mindig az A-dúr részben) kibontja a témául szolgáló öt fél hangot. Hibára csak az Asz-dúr szakaszban találtam, ahol a fuvola hangosabb volt az előírt piano jelzésnél – de alighanem joggal tartják kötözködésnek, hogy ezt meg is említettem. A nyitány igazán mozgalmas, Esz-dúr hangnemű szakaszában ugyanis remekelt az orosz együttes: mesterien építették fel a crescendókat, varázslatosan szóltak a sforzando és fortepiano játszandó futamok. A művet keretbe foglaló visszatérés (Langsam) pedig megkoronázta az előadást.

posztos 5688

posztos 5688 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Gidon Kremer számára technikailag nem okoz nagyobb nehézséget Schumann Csellóversenyéből lett a-moll hegedűversenye, mint amekkora nehézséget egy Czerny-etűd okozna nekem, mégis megpróbálta elhitetni közönségével, hogy egy teljes értékű versenyművet hall. Érdemes volt megfigyelni a Nicht zu schnell feliratú első tétel érzékenyen áradó dallamait, a kitörő szeptolák könnyedségét (még akkor is, ha egy ízben kevésbé kecsesen formálta az futam utolsó hangjait).

posztos 1958

posztos 1958 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Kremer játékában megkapó, karakteres íz van, és ez gyönyörűen hallatszik például a 84. ütemtől induló triolákon. A zenekar azonban korántsem olyan karakteres, inkább megelégszik az untermann szerepével. Hát hogy lesz ebből versenymű, ha a hegedű egy számára könnyű csellószólammal concertál, a zenekar pedig annál kevésbé csillog? És valóban, akármilyen nagyszerű Gidon Kremert hallgatni, a kérdés jogos az első tételt illetően. A lassú tételhez viszont nem kellenek virtuóz futamok, csupán a hegedűn dolce játszott szólam, amit Kremer valóban gyönyörűen adott elő.

A zenekar és a szólista között végre igazi interakció jött létre,

öröm volt figyelni, milyen könnyedén feleltek egymás motívumaira. Kremer ízig-vérig romantikus, ahogy sforzando-piano a húrokba csapott, a zenekart is hasonló szenvedély ragadta el. A harmadik, Sehr lebhaft (nagyon élénken) feliratú tételben is hasonló összehangoltság vezérelte az előadókat, a zenekar fanfárszerű felütéseire Kremer virtuóz – vagy legalábbis annak tűnő – futamokkal felelt. Nagyobb teljesítményt ugyanis legfeljebb a d-moll kadencia követelt tőle, melyet nagyszerűen és szellemesen játszott. Kremer a tapsot követően Weinberg egyik rövid művét játszotta ráadásként, nem egy virtuóz és csillogó, hanem lassabb, kontemplatívabb hangú darabot.

posztos 5576

posztos 5576 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Mihail Pletnyov megjelenése rendkívül szórakoztató, majdnem szétesik, annyira laza. A közönségre a legkisebb ügyet vetve vonult a pódiumra, miközben a dirigens, Szladkovszkij már-már túlbuzgónak tűnt mellette. Játékát azonban annál komolyabban kell venni. Három-négy évtizede ismeri Schumann a-moll zongoraversenyét, és ez a tapasztalat hallatszik is a zongoraszólam minden egyes hangján: játékában nincsenek tartalmatlan futamok, minden frázis megtalálja a maga funkcióját, és gyakran nagyon egyedi köntöst kap. Ez az egyéniség legtöbbször a tempó lassításában nyilvánul meg – ezt a lassítást pedig a zenekar gyakran nehezen tűrte.

posztos 5624

posztos 5624 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Pedig a zongorista nyugalma nagyon jól hangzott az Animato szakasz klarinétszólójának kíséretében, és a későbbiekben fokozta a Schumann-versenymű sajátos eleganciáját. A lassú tétel (Andantino grazioso) apró, ügyes mutatványos sorozata, amelyekben a zongora mellett a hegedűknek jut kulcsfontosságú szerep: a zenészek kiválóan játszották ezt is. Az III. Allegro vivace tétel kecsességéért pedig nem is lehet eléggé lelkesedni. Az Orosz Nemzeti Zenekar légies könnyedséggel szólaltatta meg a staccatós vonóstémát, Pletnyov pedig még mindig egy árnyalatnyival lassabb tempót diktált a szokottnál, de annál átgondoltabban és érettebben játszott.

posztos 5711

posztos 5711 (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Ráadásként Kremer és Pletnyov előadásában Schumann Intermezzója hangzott el abból a szonátából, melyet Brahmsszal és Albert Dietrichhel közösen alkottak. Ritka és megtisztelő ilyen szólistákat hallani egyetlen koncerten. Az élmény pedig úgy teljes, ha Pletnyov rezzenéstelen és szenvtelen arcán is nevet egy jót az ember, amellyel a viharos tapsot fogadja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.