Klasszikus

Maratoni zongoraverseny

2007.07.09. 00:00
Ajánlom
Busoni – egy név, amelyet a zongorajáték rajongóin kívül nem sokan ismernek. A 1866-ban, Toszkánában született muzsikus a 19. század utolsó évtizedeiben világkarriert befutott zongoristák – mint Hofmann vagy Paderewski – sorának egyik legérdekesebb és zeneszerzőként valószínűleg legjelentősebb alakja.

A csodagyerek Busoni, akit zongorán, illetve klarinéton játszó szülei már hétévesen pódiumra állítottak, hamar meghódította Európát: 1888-ban Helsinkiben, két évvel később már Moszkvában tanít zongorát, 1891 és 1894 között pedig az amerikai közönséget nyűgözi le játékával – hogy azután 1894-től végleg Berlinben találjon otthonra. A német fővárost csak a világháború éveiben cserélte fel Bologna és Zürich viszonylagos nyugalmával.

Busoni zeneszerzői tevékenysége – érthető módon – a zongora köré összpontosul, azon belül is az átiratok – főleg a Bach-átiratok – azok, amelyek néha fel-feltűnnek a koncertpódiumokon. Egyetlen zongoraversenyt írt: ennek terjedelme viszont felér a három Liszt-zongoraversenyével – hirtelen nem is jut eszembe versenymű, amely vetekedhetne a Busoni-opusz öt tételének maratoni, mintegy hetven perces hosszával. Szegény Busoni nem gondolhatott arra, hogy a koncertszerkesztési szokások idővel annyira megváltoznak, hogy egy hetven perces versenymű gyakorlatilag beilleszthetetlen minden műsorba – és annyira meg talán nem erős, koherens a darab, hogy – mint pl. Mahler VI szimfóniája – egymaga "elvigye" az egész koncertet.

Az 1903-04-ben írt Busoni-koncert jól megírt és szerethető zene, de elsősorban kuriózumként érdekes – mind a darab monumentalitása, mind pedig az ötödik, "Cantico" című tételben megszólaló férfikar szimfonikus előképeket sejt. Beethoven IX. szimfóniájánál konkrétabb és közelebbi rokonság a Mahler II. szimfóniája, amely egy impozáns kórusfináléval ér véget, s amelynek bemutatójára 1895-ben került sor – mégpedig éppen Berlinben, ahol az USA-ból hazatért Busoni épp otthonra talált.

John Ogdon, aki 1962-ben Ashkenazyval megosztva első díjat nyert a moszkvai Csajkovszkij-versenyen, magabiztos virtuozitással diadalmaskodik a Busoni-zongoraverseny néha nyaktörő megoldásain, a Daniell Revenaugh vezette Royal Philharmonic pedig megbízható partnere ebben a feladatban. Revelációt senki se várjon, a Busoni-koncert felfedezése nem azonos élmény pl. a harmadik Rachmanyinov-zongoraverseny megismerésével. De a romantikus zongorajáték imádói – és ilyenek szép számmal akadnak – nem fogják megbánni, ha adnak egy esélyt maguknak és a műnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Klasszikus videó

Így dolgozik otthonról egy szimfonikus zenekar

A Rotterdami Filharmonikusok otthonról dolgoznak, és az internet segítségével adják elő együtt Beethoven IX. szimfóniáját.
Klasszikus interjú

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.