Klasszikus

"Március van s határtalan az Élet"

2014.03.24. 11:13
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett közös produkciója nyitotta az idei Tavaszi Fesztivált. Balog Zoltán miniszter Ady Endre: A Tűz márciusa című versének utolsó sorával köszöntötte a közönséget. KRITIKA

A századforduló karakteres, ma már kanonizált darabjai rendeződtek egymás mellé a Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén. Az előre elrendelt tematika nem titkolt szándéka az volt, hogy a szerzőhármas - Richard Strauss, Bartók és Stravinsky - művein keresztül a rendezvénysorozat gazdag programkínálatát, műfaji sokszínűségét vetítse előre. Az első pillanatra változatos összeállítás később koherens egységbe szerveződik. A tánc mint szervező elem már a koncert első harmadában megszólaló szimfonikus költeményben is megjelenik. Richard Specht, Strauss életrajzírója a következőket írja a Don Juanról: "A szerelem körtánca, a szenvedélyek rondója. Életigenlés és kiábrándulás szoros szomszédsága." A számtalan formában feldolgozott népi legenda Richard Strauss tökéletes hangszerelésében kétséget kizáróan mutat rá az alakként megragadhatatlan érzelmi indulatokra, a kierkegaard-i "zenei erotikus"-ra.

A zenekar a koncert első részében külsőségeiben nyugalmat, határozott fellépést és hozzáértést sugallt. Az együttest a szólamvezetők akkurátus rendben a hangszercsoport hierarchiának megfelelően vezették színpadra. A mű a szerző saját bevallása szerint is különleges feladat elé állítja a fúvósokat. A kürtök a kivételes szerzői és a hallgatói elvárásoknak is megfeleltek. A szólórészeket könnyeden és technikásan oldotta meg a hangszercsoport. Ezzel ellentétben az oboa fénytelenül és tompán szólalt meg, melyet csak az elsőhegedű érzelmektől ugyan mentes, de pontos játéka tudott feloldani. A költeményt mindvégig átható, kielégíthetetlen sóvárgás a zenekari játékban nem tudott hatalmas erejű akarattá formálódni. Don Juan alakja az est folyamán a kedvtelenség és a reményvesztettség hangulatába került. Önmaga áldozata lett. Az egzaltált, extatikusan szélsőséges hangulatok az együttes mezzoforte játékán keresztül nem nyilvánultak meg.

A hangverseny a Szegedi Kortárs Balett közreműködésével folytatódott. Bartók a húszas évek revíziós hangulatában Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félévszázados jubileumára komponált Táncszvitjét Juronics Tamás nem először állította színpadra ebben a formában. A népi motívumok eszköztárából építkező, eredeti zeneszerzői invenciókat a rendező mintha a nemzetek konfliktusoktól mentes együttélésének végeként értelmezett halotti beszédként képzelné el. Félő azonban, hogy a disznótor hagyományainak művészi szintű beemelésével a nagyrészt külföldi közönség értelmezésében a darab - ahogy a Don Juan esetében is - önáldozatot követel.

Az est záróakkordjaként Stravinsky Tavaszi áldozat című balettzenéje állította kihívások elé az együtteseket. A művet bevezető, az elemek hatalmától való félelmet megjelenítő litván népi dallam szépen szólalt meg a fagotton. A hangszertől szokatlan, magas lágéban írt szóló pontos technikai megoldása miatt kihasználatlanul maradtak az ad libitum instrukcióban rejlő lehetőségek. Az együttes a különösen ritmikailag komoly feladatot jelentő művet eljátszotta. Az áldozatvállalás katarzisa, valamint a közösség és a kiválasztott egyén megváltás-konfliktusa mégsem elsősorban a zenei anyagban rajzolódott ki. A koreográfus kitűnő érzékkel fordult egy önmagába zárt közösség felé, mely a régi és új, az áldás vagy átok kettőségei között önreflexív módon keresi a megújulás és az önértelmezés lehetőségeit. A mozgás és a zenei világ egysége pontosan mutat rá az individuum és környezete feloldhatatlan ellentéteire. Felismerve a közös áldozathozatal szükségességét, a mindent magában hordozó áldozati fehér önként olvasztotta magába a természet többi színét, köztük a pirosat és a zöldet. Kovács János higgadt, precíz személyisége, tudása és a zenei anyaghoz való alázatos viszonya segítette hozzá a Pannon Filharmonikusokat, hogy éljenek a lehetőséggel és betöltsék a Tavaszi Fesztivál nyitózenekarának szerepét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.