Klasszikus

"Március van s határtalan az Élet"

2014.03.24. 11:13
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett közös produkciója nyitotta az idei Tavaszi Fesztivált. Balog Zoltán miniszter Ady Endre: A Tűz márciusa című versének utolsó sorával köszöntötte a közönséget. KRITIKA

A századforduló karakteres, ma már kanonizált darabjai rendeződtek egymás mellé a Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén. Az előre elrendelt tematika nem titkolt szándéka az volt, hogy a szerzőhármas - Richard Strauss, Bartók és Stravinsky - művein keresztül a rendezvénysorozat gazdag programkínálatát, műfaji sokszínűségét vetítse előre. Az első pillanatra változatos összeállítás később koherens egységbe szerveződik. A tánc mint szervező elem már a koncert első harmadában megszólaló szimfonikus költeményben is megjelenik. Richard Specht, Strauss életrajzírója a következőket írja a Don Juanról: "A szerelem körtánca, a szenvedélyek rondója. Életigenlés és kiábrándulás szoros szomszédsága." A számtalan formában feldolgozott népi legenda Richard Strauss tökéletes hangszerelésében kétséget kizáróan mutat rá az alakként megragadhatatlan érzelmi indulatokra, a kierkegaard-i "zenei erotikus"-ra.

A zenekar a koncert első részében külsőségeiben nyugalmat, határozott fellépést és hozzáértést sugallt. Az együttest a szólamvezetők akkurátus rendben a hangszercsoport hierarchiának megfelelően vezették színpadra. A mű a szerző saját bevallása szerint is különleges feladat elé állítja a fúvósokat. A kürtök a kivételes szerzői és a hallgatói elvárásoknak is megfeleltek. A szólórészeket könnyeden és technikásan oldotta meg a hangszercsoport. Ezzel ellentétben az oboa fénytelenül és tompán szólalt meg, melyet csak az elsőhegedű érzelmektől ugyan mentes, de pontos játéka tudott feloldani. A költeményt mindvégig átható, kielégíthetetlen sóvárgás a zenekari játékban nem tudott hatalmas erejű akarattá formálódni. Don Juan alakja az est folyamán a kedvtelenség és a reményvesztettség hangulatába került. Önmaga áldozata lett. Az egzaltált, extatikusan szélsőséges hangulatok az együttes mezzoforte játékán keresztül nem nyilvánultak meg.

A hangverseny a Szegedi Kortárs Balett közreműködésével folytatódott. Bartók a húszas évek revíziós hangulatában Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félévszázados jubileumára komponált Táncszvitjét Juronics Tamás nem először állította színpadra ebben a formában. A népi motívumok eszköztárából építkező, eredeti zeneszerzői invenciókat a rendező mintha a nemzetek konfliktusoktól mentes együttélésének végeként értelmezett halotti beszédként képzelné el. Félő azonban, hogy a disznótor hagyományainak művészi szintű beemelésével a nagyrészt külföldi közönség értelmezésében a darab - ahogy a Don Juan esetében is - önáldozatot követel.

Az est záróakkordjaként Stravinsky Tavaszi áldozat című balettzenéje állította kihívások elé az együtteseket. A művet bevezető, az elemek hatalmától való félelmet megjelenítő litván népi dallam szépen szólalt meg a fagotton. A hangszertől szokatlan, magas lágéban írt szóló pontos technikai megoldása miatt kihasználatlanul maradtak az ad libitum instrukcióban rejlő lehetőségek. Az együttes a különösen ritmikailag komoly feladatot jelentő művet eljátszotta. Az áldozatvállalás katarzisa, valamint a közösség és a kiválasztott egyén megváltás-konfliktusa mégsem elsősorban a zenei anyagban rajzolódott ki. A koreográfus kitűnő érzékkel fordult egy önmagába zárt közösség felé, mely a régi és új, az áldás vagy átok kettőségei között önreflexív módon keresi a megújulás és az önértelmezés lehetőségeit. A mozgás és a zenei világ egysége pontosan mutat rá az individuum és környezete feloldhatatlan ellentéteire. Felismerve a közös áldozathozatal szükségességét, a mindent magában hordozó áldozati fehér önként olvasztotta magába a természet többi színét, köztük a pirosat és a zöldet. Kovács János higgadt, precíz személyisége, tudása és a zenei anyaghoz való alázatos viszonya segítette hozzá a Pannon Filharmonikusokat, hogy éljenek a lehetőséggel és betöltsék a Tavaszi Fesztivál nyitózenekarának szerepét.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A kortárs művészetről szól az augusztus Lovason

Augusztus első hétvégéjén harmadik alkalommal nyílt meg Lovason a Garten Balaton kortárs művészeti hetek, melynek célja, hogy bemutassa a kortárs képzőművészet és szobrászat legjelentősebb hazai alkotóit.
Vizuál

Négy díjat nyert Los Angelesben Szajki Péter filmje

New York után Los Angelesben is díjazták Szajki Péter Most van most című alkotását. A film a Los Angeles Film Awardson a legjobb elbeszélő nagyjátékfilm és a legjobb romantikus vígjáték kategóriájában nyert, míg Tompos Kátya a legjobb színésznő, Mohai Tamás pedig a legjobb férfi főszereplő különdíját díját vehette át.
Plusz

Állami gondozott fiatalokon segít a Magyar Művészeti Akadémia egyik legsikeresebb ösztöndíjas projektje

2021 szeptemberétől intézményesített formában működik tovább az a kezdeményezés, melyet Czikora István László a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként kezdett el 2018-ban. A projekt idén egy háromnapos táborral zárul, ám a munka ezzel nem ér véget: a művészeti foglalkozás ezután is a gyerekek mindennapjainak része lesz.
Jazz/World

A dal a miénk! – LGT-slágerek a Csík Zenekar előadásában

A közel 120 perces produkció egyedülálló látványtechnikával, mégis igazi Csík zenekaros környezetben varázsolja a színpadra az ötvenéves LGT dalait augusztus 6-án a Margitszigeti Színházban.
Könyv

Világrekordra készül Nemere István 758. könyvével

Augusztus 7-én, szombaton az író több új könyvét is bemutatja, ezzel pedig többször is megdönti az élő szerző legtöbb megjelent könyvének világrekordját – szúrta ki a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Kodály Aperitif – kultúrszomjoltó napok egy kivételes helyszínen

Szabadtéren ünneplik a pécsi Kodály Központ 10 éves évfordulóját, egy vadonatúj, színes rendezvénysorozattal, amelyen hűsítő kortyokban ízlelhetjük meg az irodalom, a zene zamatát. Színvonalas kulturális és gasztronómiai élményeket kínálnak az egész családnak.
Klasszikus interjú

„Nem hiszem, hogy Mozartnak könnyű volt” – interjú Pusker Júliával

Tehetségről, jelenről, jövőről beszélgettünk a fiatal hegedűművésszel. Sok éve ismerős világ számára a színpad, de az egészséges drukkot nem kell és nem is szabad kinőni. Mozart életét pedig nem tette könnyebbé, hogy csodagyerek volt. Pusker Júlia augusztus 4-én lép fel Balatonfüreden, a Klassz a pARTon fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Egy éjszaka a hangszerek királynőjével

Nagy öröm, hogy a bezártság után a Filharmónia Magyarország szervezésében több száz programon vehetünk részt a nyáron. A fesztiválok mellett országos programokkal, nyáresti kikapcsolódással várják a közönséget. Több mint 60 városban, több mint 100 koncerttel érkezik idén az OrgonaPont sorozat, augusztus 7-én pedig az Orgonák éjszakáján népszerűsítik tovább a hangszerek királynőjét. Különlegesség, hogy Ferenc pápa énekeggyüttese, a világ legrégebbi kórusa is csatlakozik a programhoz.
Klasszikus magazin

Ismeretlen ismerősök: Mexikó klasszikus zeneszerzői

María Granillo Reflejos-Tükröződések című művét hallgatva úgy érzékeltem, hogy ez az alkotás számos kulturális utalást vet fel. Jó példája ez a mexikói zeneszerzők tradícióból inspirálódó, de szüntelen az új hangzásokat kereső alkotói szemléletének.
Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.