Klasszikus

"Március van s határtalan az Élet"

2014.03.24. 11:13
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett közös produkciója nyitotta az idei Tavaszi Fesztivált. Balog Zoltán miniszter Ady Endre: A Tűz márciusa című versének utolsó sorával köszöntötte a közönséget. KRITIKA

A századforduló karakteres, ma már kanonizált darabjai rendeződtek egymás mellé a Tavaszi Fesztivál nyitókoncertjén. Az előre elrendelt tematika nem titkolt szándéka az volt, hogy a szerzőhármas - Richard Strauss, Bartók és Stravinsky - művein keresztül a rendezvénysorozat gazdag programkínálatát, műfaji sokszínűségét vetítse előre. Az első pillanatra változatos összeállítás később koherens egységbe szerveződik. A tánc mint szervező elem már a koncert első harmadában megszólaló szimfonikus költeményben is megjelenik. Richard Specht, Strauss életrajzírója a következőket írja a Don Juanról: "A szerelem körtánca, a szenvedélyek rondója. Életigenlés és kiábrándulás szoros szomszédsága." A számtalan formában feldolgozott népi legenda Richard Strauss tökéletes hangszerelésében kétséget kizáróan mutat rá az alakként megragadhatatlan érzelmi indulatokra, a kierkegaard-i "zenei erotikus"-ra.

A zenekar a koncert első részében külsőségeiben nyugalmat, határozott fellépést és hozzáértést sugallt. Az együttest a szólamvezetők akkurátus rendben a hangszercsoport hierarchiának megfelelően vezették színpadra. A mű a szerző saját bevallása szerint is különleges feladat elé állítja a fúvósokat. A kürtök a kivételes szerzői és a hallgatói elvárásoknak is megfeleltek. A szólórészeket könnyeden és technikásan oldotta meg a hangszercsoport. Ezzel ellentétben az oboa fénytelenül és tompán szólalt meg, melyet csak az elsőhegedű érzelmektől ugyan mentes, de pontos játéka tudott feloldani. A költeményt mindvégig átható, kielégíthetetlen sóvárgás a zenekari játékban nem tudott hatalmas erejű akarattá formálódni. Don Juan alakja az est folyamán a kedvtelenség és a reményvesztettség hangulatába került. Önmaga áldozata lett. Az egzaltált, extatikusan szélsőséges hangulatok az együttes mezzoforte játékán keresztül nem nyilvánultak meg.

A hangverseny a Szegedi Kortárs Balett közreműködésével folytatódott. Bartók a húszas évek revíziós hangulatában Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félévszázados jubileumára komponált Táncszvitjét Juronics Tamás nem először állította színpadra ebben a formában. A népi motívumok eszköztárából építkező, eredeti zeneszerzői invenciókat a rendező mintha a nemzetek konfliktusoktól mentes együttélésének végeként értelmezett halotti beszédként képzelné el. Félő azonban, hogy a disznótor hagyományainak művészi szintű beemelésével a nagyrészt külföldi közönség értelmezésében a darab - ahogy a Don Juan esetében is - önáldozatot követel.

Az est záróakkordjaként Stravinsky Tavaszi áldozat című balettzenéje állította kihívások elé az együtteseket. A művet bevezető, az elemek hatalmától való félelmet megjelenítő litván népi dallam szépen szólalt meg a fagotton. A hangszertől szokatlan, magas lágéban írt szóló pontos technikai megoldása miatt kihasználatlanul maradtak az ad libitum instrukcióban rejlő lehetőségek. Az együttes a különösen ritmikailag komoly feladatot jelentő művet eljátszotta. Az áldozatvállalás katarzisa, valamint a közösség és a kiválasztott egyén megváltás-konfliktusa mégsem elsősorban a zenei anyagban rajzolódott ki. A koreográfus kitűnő érzékkel fordult egy önmagába zárt közösség felé, mely a régi és új, az áldás vagy átok kettőségei között önreflexív módon keresi a megújulás és az önértelmezés lehetőségeit. A mozgás és a zenei világ egysége pontosan mutat rá az individuum és környezete feloldhatatlan ellentéteire. Felismerve a közös áldozathozatal szükségességét, a mindent magában hordozó áldozati fehér önként olvasztotta magába a természet többi színét, köztük a pirosat és a zöldet. Kovács János higgadt, precíz személyisége, tudása és a zenei anyaghoz való alázatos viszonya segítette hozzá a Pannon Filharmonikusokat, hogy éljenek a lehetőséggel és betöltsék a Tavaszi Fesztivál nyitózenekarának szerepét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.
Vizuál

A tavalyi év eseményei a világ legjobb képein

Nézd meg, mi történt a világban tavaly! Október 23-ig megtekinthető a tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-al. 
Plusz

Őze Áron dadogással élő sorstársaival beszélget

A dadogás elfogadásának világnapján, október 22-én konferenciát szerveznek, amelyre a beszédhibában érintetteket és a témával foglalkozó pszichológusokat is várnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Novemberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Felolvasószínház borkóstolóval, Seress Rezső-est, születésnapi és kortárszenei koncertek az Óbudai Társaskör novemberi programkínálatában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Klasszikus fidelio klasszik

A legjobb filmzenék a Sportarénában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának október 19-én következő adásában Hollerung Gábor beszámol a Budafoki Dohnányi Zenekar legújabb filmzenei dobásairól. Ezen kívül interjú hallható Eötvös Józseffel, Farkas Józseffel és Hábetler Andrással.
Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.