Klasszikus

Marczi Mariann: "A ma élő előadók feladata a mai zene tolmácsolása"

2013.02.01. 18:00
Ajánlom
Egy kis kihagyás után újra egyre gyakrabban lép színpadra a zongoraművésznő. Ehhez azonban nagyon racionálisan megtervezett idő- és erőbeosztásra van szüksége, hiszen a koncertezés mellett gyermeket nevel, tanít, és tudományos kutatómunkát is folytat - február elején például Londonban tart előadást és ad koncertet egy nemzetközi szimpóziumon. INTERJÚ

- Az elmúlt években két fia születése miatt kevesebb szereplést vállalt, de a tanítást és doktori tanulmányait nem hagyta félbe. Ennyire szeret tanítani?

- Nagyon fontos számomra a tanítás. Elsődleges célom, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a hallgatóim megtanuljanak jól gyakorolni, legyenek módszereik és problémamegoldó készségük a zenei munkafolyamatokban, nagy súlyt fektetek a helyes artikulációra és arra, hogy a zeneelméleti alapok biztosak legyenek a tudásukban, melynek segítségével bármilyen zenében értően tájékozódhatnak. A BA és MA szakosok tanítása mellett rendszeresen részt veszek a doktori iskola munkájában is disszertációk opponenseként, illetve Ligetiről tartottam előadást zeneelmélet és zeneszerzés szakos doktori hallgatóknak. Egy évig kortárs kamarazenét is tanítottam, érdekes és inspiráló munka volt. A Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémián évente tartok kurzusokat, érdekes megfigyelnem, hogy évről évre több és több japán hallgató jelentkezik hozzám, főként a Tokyo College of Music (TCM)-ról. Ezek a hallgatók rendkívül érdeklődőek, egymás óráit is meghallgatják, jegyzetelnek, felvételen rögzítik az órákat, legutóbb egy tanáruk is eljött és hallgatta a kurzusomat, ami nagyon megtisztelő volt számomra. Jó érzés tudni, hogy sokat merítenek az óráimból. A kurzus végén megható, amikor sok-sok ajándékkal jönnek az utolsó órára, az ajándékozás az ő kultúrájukban nagyon fontos és bevett szokás.

- És a tudományos életben való részvétel?

- Disszertációm Ligeti György zongoraetűdjeiről a világon az első olyan munka volt, mely Ligeti mind a 18 etűdjét elemezte. A teljes dolgozat honlapomon is hozzáférhető, de megjelentek belőle részletek a Magyar Zene folyóiratban, a Zempléni Múzsa folyóiratban és hamarosan a Parlando is megjelenteti a teljes dolgozatot. A Jaffa Kiadónál megjelent egy könyv Nádler-Ligeti címmel, melynek társszerzőjeként dolgozatom egy epizódszerű fejezetét publikáltam, Nádler Istvánnal Ligeti zenéjéhez kapcsolódó grafikáiról beszélgettünk. Disszertációm angol nyelvű kivonatát a ZAK doktori iskolájának egyik projektjében publikáltam a nemzetközi olvasóközönség számára. Ezen kívül a nemzetközi konferenciákon tartott előadásaimról és a konferencián szerezett szakmai tapasztalatokról is publikálok a Parlandóban.

- Mindemellett egyre aktívabb koncertező zongoraművészként - hol lép fel legközelebb?

- A következő fellépésem Londonban lesz február 9-én, a Royal College of Music Recital Halljában a London International Piano Symposium nemzetközi konferencia alkalmából, ahol Debussy hatása Kodály zongoraműveiben címmel tartok előadást és koncertet. Ez a téma foglalkoztatott leginkább mostanában, 2012 nyarán Szerbiában, Újvidéken is tartottam a témában előadást a World Piano Conference keretében. Nagy sikerű előadásomat itt a legmagasabb minősítéssel értékelte a szakmai zsűri, majd ennek nyomán a WPTA IPC nemzetközi zongoraverseny zsűritagjának is meghívtak 2013 nyarán szintén Újvidékre.

- És itthon mikor és hol lesz hallható?

- A közeljövőben több kamaraestet és szólóestet is tartok. Február 22-én Rajk Judit dalestjét kísérem Sárospatakon egy bérletes kamarazenei hangversenysorozatban, március 28-án Pusker Júliával tartunk közös szonátaestet a CEU Popper termében, ez a CEU-n a háromrészes kamarazenei sorozatom zárókoncertje idén, március 29-én ismét Sárospatak, bérletes hangverseny, ahol Kokas Dórával Debussy és Kodály cselló-zongoraműveiből válogattunk, április 8-án újra Pusker Júliával a „Vendégségben Hubaynál"-sorozat zárókoncertjének műsorát adjuk a Victoria Hotel Hubay Zenetermében, majd április 22-én a Föld napja alkalmából szólóestet adok az egri Líceum Kápolnájában francia és magyar 20. századi szerzők műveiből - a koncerten elhangzó művek közös témája a víz. Ez a koncert már Budapesten is elhangzott a FUGÁban a Zene és építészet világnapján 2012. okt. 1-én. Április 26-án a sárospataki sorozat zárókoncertjén Ábrahám Mártával játszom, majd április 28-án a spanyolországi Leónban lépek fel szólóesttel a Sala Eutherpében. Májusra egyelőre nem vállaltam fellépést, ekkor a Zeneakadémián a mintegy 32 hallgatóm vizsgáira kell koncentrálnom. A nyár pedig fesztiválokkal, mesterkurzusokkal telik. A Zempléni Fesztiválon a tolcsvai Oremus szalonban játszom, valamint a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia koncertjein is, ahol évente tartok zongora- és kamarazene-mesterkurzust.

- Hogy jut mindemellett ideje a családjára?

- Férjem, Mesterházi Gábor zenei újságíró rengeteget segít, közös erő- és időbeosztásunk tesz lehetővé ennyi munkát. Az életünket átható hihetetlenül gördülékeny együttműködés olyasmi, mint a tökéletes kamarazenei produkció. Két fiamé: Dénesé és Nándoré az összes nappali idő, amit nem a tanítással töltök, sok-sok minőségi időt szánunk rájuk, ami egyben legfőbb feltöltődésünk is, mivel két nagyon tehetséges kisgyermekről van szó. Dénes hegedülni tanul Ácsné Szily Éva osztályában, a hegedűóráit végighallgatom, mert csodálatos követni azt a fantasztikus pedagógiai munkát, amit a tanárnője képvisel. Kamarazenélünk is a növendékhangversenyeken Dénessel. Szeptembertől nagy változás lesz: az iskolakezdés Dénesnek és az óvoda Nándornak, ez a mi időbeosztásunkat is befolyásolja majd. Jelenleg a gyakorlást éjszaka tudom megvalósítani, amikor a gyerekek már alszanak. Minden napunkat alaposan meg kell tervezni, több cselekvést kell egyszerre lefuttatni, és még így is sokszor napi öt óra alvás a maximum. Ilyen terhelés mellett elengedhetetlen az egészséges életmód és a mindennapos sportolás.

- Visszatérve a koncertekre: a kamarazenei hangversenyen kik a partnerei?

- Mostanában Ábrahám Mártával, Kokas Dórával és Pusker Júliával koncertezem többet, a Bartók Emlékházban XX. századi kamarazene címmel indul sorozatunk, de a jövő évadban lesznek olyan koncertsorozatok, ahol zeneakadémiai hallgatóimmal is kamarazenélünk, például a Zenetudományi Intézetben vagy a már említett sárospataki sorozatban. A CEU-sorozatot is folytatom 2013-14-ben. Régebben sokat kamaráztam fuvolistákkal, énekesekkel, de például. életem egyik legnagyobb kamarazenei élménye volt, amikor Perényi Miklóssal játszhattam a Szegedi Kamarazenei Fesztiválon. Diplomakoncertemen és az azt követő időszakban Kurtág György kurzusain pedig Kelemen Barnabással, Kokas Katalinnal és Rohmann Dittával zongoranégyeseztünk gyakrabban. Jelenleg a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia tanáraival is sokszor együttműködöm koncerteken, pl. David Danel cseh hegedűművésszel.

- A XX-XXI. századi zene hol áll az Ön értékrendjében?

- Viszonylag sok XX. századi és kortárs darabot játszom, időnként ősbemutatókat is, ami érdekes kihívás. Szerintem a ma élő előadóknak felelősségteljes feladatukká kell, hogy váljon a mai zene tolmácsolása. Mozart idejében nem volt kérdés, hogy Mozartot és kortársait adják elő az akkoriban élő zenészek. A kicsit korábbi Bach vagy Händel már ritka zenei csemegének számított, amit luxusként csak néhány különc arisztokrata engedett meg magának.

- Hogyan állítja össze egy-egy koncert műsorát? Egyáltalán: mennyire dönt szabadon egy művész a repertoárról?

- Van, hogy a szervezőknek konkrét elképzelésük van, pl. az idei Zempléni Fesztiválon a klasszikus repertoár mellett felcsendül majd egy-két olyan mű, melyet a tokaji bor dicséretére írtak, pl. Offenbach és Schubert egy-egy darabja. Gyakran vannak kortárszenei felkérések is, pl. legutóbb a Mini-Fesztiválon játszottam Durkó Zsolt, Bánkövi Gyula és Fekete Gyula hat hangszerre írott műveiben a zongoraszólamot, utóbbi két mű ősbemutató volt. De sokszor saját elképzelésem alapján is kialakíthatom a műsort, mindig van egy-egy zeneszerző vagy témakör, ami érdekel. Pl. rendkívül izgalmas a víz témájú zongoradarabokkal dolgozni. Jövő évadban induló, szintén sárospataki koncertsorozatomon pedig Schubert kamarazenéje kap hangsúlyos szerepet.

- Nem véletlenül említi Sárospatakot többedszerre, hiszen onnan származik, és úgy tudom, egy publikáció is kapcsolódik szülővárosához a közeljövőben.

- A tolcsvai Oremus borászat birtokában van egy nagyon érdekes zenei gyűjtemény, mintegy 30 zenemű kottája, ezek a művek mind a tokaji borhoz kapcsolódnak. Erről a gyűjteményről írok cikket a helyi kulturális folyóiratba, a Zempléni Múzsába. Ezek közül a művek közül a szóló zongorára írottakat koncerten is műsorra tűzöm, illetve az NDR (Északnémet TV) legutóbb Tokajról forgatott filmjéhez is felvettem két darabot. Készül egy CD is ebből a különleges gyűjteményből.

- És ami a távolabbi terveit illeti?

- Az újévi jókívánságok érkezésekor jött az az e-mail, amely meghatározza 2013-ban és '14-ben feladataim jelentős részét. Az amerikai üzemeltetésű, de Olaszországban működő Odradek Records művészei közé választott, és szerződtetett 3 CD készítésére. Az elsőn XX. századi magyar zongoraművek szerepelnek majd (Kodály, Bartók, Kurtág, Ligeti, Jeney művei), terveznek egy Schubert-Schumann lemezt is, és 2014-re, a Richard Strauss-évfordulóra az ő összes zongoraművét veszem fel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Zenés színház

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Vizuál

A bárányok hallgatnak – 6 érdekesség a 30 éves film kapcsán

Tényleg sosem pislog Hannibal Lecter? És miért jut eszembe a molylepkéről Salvador Dalí? Összeszedtünk néhány érdekes tényt a film kapcsán, amely nyomán a világ megismerte az egyik leghíresebb fiktív emberevőt, Hannibal Lectert.
Vizuál

Lidérc úr és a lelki karantén: Díjnyertes rövidfilmek online

Idén januárban a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál exkluzív online premierekkel lepi meg a rövidfilmek szerelmeseit. A limitált ideig látható válogatásban 4 magyar és 5 nemzetközi, díjnyertes alkotás látható a fesztivál Facebook-oldalán.
Tánc

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Sosem hallott Mozart-mű csendül fel a zeneszerző születésének évfordulóján

A salzburgi mester születése után 265 évvel nem mindennapi alkalom egy ősbemutató. Egy újonnan előkerült zenemű csendül fel Mozart születésnapján.
Klasszikus lemez

Új lemezkiadvánnyal ünnepli Kurtág György 95. születésnapját a BMC

Február 19-én ünnepli 95. születésnapját Kurtág György kétszeres Kossuth-díjas, világhírű magyar zeneszerző, zongoraművész és kamarazene-tanár. Ebből az alkalomból a BMC Records kiadja az egyik első főművének tekinthető Bornemisza Péter mondásai című alkotását.
Klasszikus mti

Vajda Gergely a francia Ars Nova újzenei együttes rezidens művésze lett

Évente három-négy alkalommal vezényli majd az együttest, első közös koncertjükön pedig Kurtág György-művek hangzanak el.
Klasszikus ajánló

Medveczky Ádám lesz a 2022-es Újévi nyitány karnagya

A két évvel ezelőtt hagyományteremtő jelleggel, az MTVA, a Zeneakadémia és a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek összefogásával indult együttműködés a jövő évben is folytatódik. A 2022-es Újévi nyitányt Medveczky Ádám Kossuth-díjas karnagy fogja dirigálni.
Klasszikus hír

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.