Klasszikus

Marczi Mariann: "A ma élő előadók feladata a mai zene tolmácsolása"

2013.02.01. 18:00
Ajánlom
Egy kis kihagyás után újra egyre gyakrabban lép színpadra a zongoraművésznő. Ehhez azonban nagyon racionálisan megtervezett idő- és erőbeosztásra van szüksége, hiszen a koncertezés mellett gyermeket nevel, tanít, és tudományos kutatómunkát is folytat - február elején például Londonban tart előadást és ad koncertet egy nemzetközi szimpóziumon. INTERJÚ

- Az elmúlt években két fia születése miatt kevesebb szereplést vállalt, de a tanítást és doktori tanulmányait nem hagyta félbe. Ennyire szeret tanítani?

- Nagyon fontos számomra a tanítás. Elsődleges célom, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a hallgatóim megtanuljanak jól gyakorolni, legyenek módszereik és problémamegoldó készségük a zenei munkafolyamatokban, nagy súlyt fektetek a helyes artikulációra és arra, hogy a zeneelméleti alapok biztosak legyenek a tudásukban, melynek segítségével bármilyen zenében értően tájékozódhatnak. A BA és MA szakosok tanítása mellett rendszeresen részt veszek a doktori iskola munkájában is disszertációk opponenseként, illetve Ligetiről tartottam előadást zeneelmélet és zeneszerzés szakos doktori hallgatóknak. Egy évig kortárs kamarazenét is tanítottam, érdekes és inspiráló munka volt. A Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémián évente tartok kurzusokat, érdekes megfigyelnem, hogy évről évre több és több japán hallgató jelentkezik hozzám, főként a Tokyo College of Music (TCM)-ról. Ezek a hallgatók rendkívül érdeklődőek, egymás óráit is meghallgatják, jegyzetelnek, felvételen rögzítik az órákat, legutóbb egy tanáruk is eljött és hallgatta a kurzusomat, ami nagyon megtisztelő volt számomra. Jó érzés tudni, hogy sokat merítenek az óráimból. A kurzus végén megható, amikor sok-sok ajándékkal jönnek az utolsó órára, az ajándékozás az ő kultúrájukban nagyon fontos és bevett szokás.

- És a tudományos életben való részvétel?

- Disszertációm Ligeti György zongoraetűdjeiről a világon az első olyan munka volt, mely Ligeti mind a 18 etűdjét elemezte. A teljes dolgozat honlapomon is hozzáférhető, de megjelentek belőle részletek a Magyar Zene folyóiratban, a Zempléni Múzsa folyóiratban és hamarosan a Parlando is megjelenteti a teljes dolgozatot. A Jaffa Kiadónál megjelent egy könyv Nádler-Ligeti címmel, melynek társszerzőjeként dolgozatom egy epizódszerű fejezetét publikáltam, Nádler Istvánnal Ligeti zenéjéhez kapcsolódó grafikáiról beszélgettünk. Disszertációm angol nyelvű kivonatát a ZAK doktori iskolájának egyik projektjében publikáltam a nemzetközi olvasóközönség számára. Ezen kívül a nemzetközi konferenciákon tartott előadásaimról és a konferencián szerezett szakmai tapasztalatokról is publikálok a Parlandóban.

- Mindemellett egyre aktívabb koncertező zongoraművészként - hol lép fel legközelebb?

- A következő fellépésem Londonban lesz február 9-én, a Royal College of Music Recital Halljában a London International Piano Symposium nemzetközi konferencia alkalmából, ahol Debussy hatása Kodály zongoraműveiben címmel tartok előadást és koncertet. Ez a téma foglalkoztatott leginkább mostanában, 2012 nyarán Szerbiában, Újvidéken is tartottam a témában előadást a World Piano Conference keretében. Nagy sikerű előadásomat itt a legmagasabb minősítéssel értékelte a szakmai zsűri, majd ennek nyomán a WPTA IPC nemzetközi zongoraverseny zsűritagjának is meghívtak 2013 nyarán szintén Újvidékre.

- És itthon mikor és hol lesz hallható?

- A közeljövőben több kamaraestet és szólóestet is tartok. Február 22-én Rajk Judit dalestjét kísérem Sárospatakon egy bérletes kamarazenei hangversenysorozatban, március 28-án Pusker Júliával tartunk közös szonátaestet a CEU Popper termében, ez a CEU-n a háromrészes kamarazenei sorozatom zárókoncertje idén, március 29-én ismét Sárospatak, bérletes hangverseny, ahol Kokas Dórával Debussy és Kodály cselló-zongoraműveiből válogattunk, április 8-án újra Pusker Júliával a „Vendégségben Hubaynál"-sorozat zárókoncertjének műsorát adjuk a Victoria Hotel Hubay Zenetermében, majd április 22-én a Föld napja alkalmából szólóestet adok az egri Líceum Kápolnájában francia és magyar 20. századi szerzők műveiből - a koncerten elhangzó művek közös témája a víz. Ez a koncert már Budapesten is elhangzott a FUGÁban a Zene és építészet világnapján 2012. okt. 1-én. Április 26-án a sárospataki sorozat zárókoncertjén Ábrahám Mártával játszom, majd április 28-án a spanyolországi Leónban lépek fel szólóesttel a Sala Eutherpében. Májusra egyelőre nem vállaltam fellépést, ekkor a Zeneakadémián a mintegy 32 hallgatóm vizsgáira kell koncentrálnom. A nyár pedig fesztiválokkal, mesterkurzusokkal telik. A Zempléni Fesztiválon a tolcsvai Oremus szalonban játszom, valamint a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia koncertjein is, ahol évente tartok zongora- és kamarazene-mesterkurzust.

- Hogy jut mindemellett ideje a családjára?

- Férjem, Mesterházi Gábor zenei újságíró rengeteget segít, közös erő- és időbeosztásunk tesz lehetővé ennyi munkát. Az életünket átható hihetetlenül gördülékeny együttműködés olyasmi, mint a tökéletes kamarazenei produkció. Két fiamé: Dénesé és Nándoré az összes nappali idő, amit nem a tanítással töltök, sok-sok minőségi időt szánunk rájuk, ami egyben legfőbb feltöltődésünk is, mivel két nagyon tehetséges kisgyermekről van szó. Dénes hegedülni tanul Ácsné Szily Éva osztályában, a hegedűóráit végighallgatom, mert csodálatos követni azt a fantasztikus pedagógiai munkát, amit a tanárnője képvisel. Kamarazenélünk is a növendékhangversenyeken Dénessel. Szeptembertől nagy változás lesz: az iskolakezdés Dénesnek és az óvoda Nándornak, ez a mi időbeosztásunkat is befolyásolja majd. Jelenleg a gyakorlást éjszaka tudom megvalósítani, amikor a gyerekek már alszanak. Minden napunkat alaposan meg kell tervezni, több cselekvést kell egyszerre lefuttatni, és még így is sokszor napi öt óra alvás a maximum. Ilyen terhelés mellett elengedhetetlen az egészséges életmód és a mindennapos sportolás.

- Visszatérve a koncertekre: a kamarazenei hangversenyen kik a partnerei?

- Mostanában Ábrahám Mártával, Kokas Dórával és Pusker Júliával koncertezem többet, a Bartók Emlékházban XX. századi kamarazene címmel indul sorozatunk, de a jövő évadban lesznek olyan koncertsorozatok, ahol zeneakadémiai hallgatóimmal is kamarazenélünk, például a Zenetudományi Intézetben vagy a már említett sárospataki sorozatban. A CEU-sorozatot is folytatom 2013-14-ben. Régebben sokat kamaráztam fuvolistákkal, énekesekkel, de például. életem egyik legnagyobb kamarazenei élménye volt, amikor Perényi Miklóssal játszhattam a Szegedi Kamarazenei Fesztiválon. Diplomakoncertemen és az azt követő időszakban Kurtág György kurzusain pedig Kelemen Barnabással, Kokas Katalinnal és Rohmann Dittával zongoranégyeseztünk gyakrabban. Jelenleg a Crescendo Nemzetközi Nyári Akadémia tanáraival is sokszor együttműködöm koncerteken, pl. David Danel cseh hegedűművésszel.

- A XX-XXI. századi zene hol áll az Ön értékrendjében?

- Viszonylag sok XX. századi és kortárs darabot játszom, időnként ősbemutatókat is, ami érdekes kihívás. Szerintem a ma élő előadóknak felelősségteljes feladatukká kell, hogy váljon a mai zene tolmácsolása. Mozart idejében nem volt kérdés, hogy Mozartot és kortársait adják elő az akkoriban élő zenészek. A kicsit korábbi Bach vagy Händel már ritka zenei csemegének számított, amit luxusként csak néhány különc arisztokrata engedett meg magának.

- Hogyan állítja össze egy-egy koncert műsorát? Egyáltalán: mennyire dönt szabadon egy művész a repertoárról?

- Van, hogy a szervezőknek konkrét elképzelésük van, pl. az idei Zempléni Fesztiválon a klasszikus repertoár mellett felcsendül majd egy-két olyan mű, melyet a tokaji bor dicséretére írtak, pl. Offenbach és Schubert egy-egy darabja. Gyakran vannak kortárszenei felkérések is, pl. legutóbb a Mini-Fesztiválon játszottam Durkó Zsolt, Bánkövi Gyula és Fekete Gyula hat hangszerre írott műveiben a zongoraszólamot, utóbbi két mű ősbemutató volt. De sokszor saját elképzelésem alapján is kialakíthatom a műsort, mindig van egy-egy zeneszerző vagy témakör, ami érdekel. Pl. rendkívül izgalmas a víz témájú zongoradarabokkal dolgozni. Jövő évadban induló, szintén sárospataki koncertsorozatomon pedig Schubert kamarazenéje kap hangsúlyos szerepet.

- Nem véletlenül említi Sárospatakot többedszerre, hiszen onnan származik, és úgy tudom, egy publikáció is kapcsolódik szülővárosához a közeljövőben.

- A tolcsvai Oremus borászat birtokában van egy nagyon érdekes zenei gyűjtemény, mintegy 30 zenemű kottája, ezek a művek mind a tokaji borhoz kapcsolódnak. Erről a gyűjteményről írok cikket a helyi kulturális folyóiratba, a Zempléni Múzsába. Ezek közül a művek közül a szóló zongorára írottakat koncerten is műsorra tűzöm, illetve az NDR (Északnémet TV) legutóbb Tokajról forgatott filmjéhez is felvettem két darabot. Készül egy CD is ebből a különleges gyűjteményből.

- És ami a távolabbi terveit illeti?

- Az újévi jókívánságok érkezésekor jött az az e-mail, amely meghatározza 2013-ban és '14-ben feladataim jelentős részét. Az amerikai üzemeltetésű, de Olaszországban működő Odradek Records művészei közé választott, és szerződtetett 3 CD készítésére. Az elsőn XX. századi magyar zongoraművek szerepelnek majd (Kodály, Bartók, Kurtág, Ligeti, Jeney művei), terveznek egy Schubert-Schumann lemezt is, és 2014-re, a Richard Strauss-évfordulóra az ő összes zongoraművét veszem fel.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Klasszikus

Kihirdették a Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny győzteseit

Hat fiatal vonós hangszeres művész jutott a június 17-26. között Debrecenben megrendezett Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny döntőjébe, akik gálakoncerten mutatkozhattak be a közönség előtt.
Könyv

„Minden regényemmel egy tartozást rovok le” – Beszélgetés Vámos Miklóssal

Nekünk, íróknak nincs más teendőnk, mint hogy igazat mondjunk – állítja Vámos Miklós, akivel Ötvenhét lépés című kisregénye kapcsán női sorsokról és a férfiak helytelen viselkedéséről beszélgettünk. Az író lapunknak azt is elárulta, mi a leghőbb vágya, és mit kellene kihúznia Thomas Mann-nak A varázshegyből.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Színház

A Jókai utcai házomlás miatt elmarad a 6SZÍN előadása

A nézők és színészek biztonsága érdekében a színház lemondta a június 27-i Előttem az élet című előadását.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nyáresti Mozart-élmény a Vármegyeházán

A nyár közepén, július 14-én este nyolc órától szabadtéri koncertre várja a közönséget a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza Díszudvarán. Egyike lesz ez azon ritka alkalmaknak, amikor a nyüzsgő főváros szívében, ám mégis nyugodt, hangulatos környezetben, a szabad ég alatt lehet elmerülni Mozart muzsikájában.
Klasszikus ajánló

Július 2-án kezdődik a Régi Zenei Napok

Július 2. és 9. között ismét Vác szolgál helyszínül a 38. Régi Zenei Napoknak, amely során a fiatal zeneművészek számára francia barokk stílusra épülő mesterkurzusokat szerveznek, a hallgatóságot pedig ismeretlen zenei csemegék várják.
Klasszikus ajánló

Auer-emlékfesztivált tartanak Veszprémben

Nemzetközi zenei fesztivállal tiszteleg Auer Lipót (1845–1930) hegedűművész emléke előtt az Európa Kulturális Fővárosa 2023 címet elnyerő Veszprém. Az augusztus 2. és 7. között megrendezett esemény társszervezője a Mendelssohn Kamarazenekar.
Klasszikus hír

Fiatal muzsikusokat vár az Echo Nyári Akadémia

Hetedik alkalommal rendezik meg Fehérvárcsurgón az Echo Nyári Akadémiát, mely fiatal művészek számára kínál mesterkurzusokat, akik koncerteken is megmutathatják tudásukat. A július 17. és 24. között megrendezett esemény művészeti vezetője Fülei Balázs.
Klasszikus ajánló

Kilencedszerre rendezik meg Telkiben az Altalena Zenei Fesztivált

A fesztivál különlegessége, hogy a telki Kodolányi János Közösségi Ház mellett házi koncertekre is sor kerül, ahol szűkebb körű nézőközönség előtt, intimebb környezetben is hallhatók koncertek. A fesztivál művészeti vezetői Balog Alexandra és Berecz Mihály zongoraművészek.