Klasszikus

Maria João Pires a Müpában

2013.10.16. 13:46
Ajánlom
A világ egyik leginkább ünnepelt és körülrajongott zongoraművésze, akinek felvételeit megkapó intimitásukért és tiszta szépségükért értékeli a szakma és a közönség egyaránt, három koncert és egy turné erejéig a Budapesti Fesztiválzenekar vendége.

Ha nem a zongora mellett, hanem magánemberként látjuk, kisebbnek és törékenyebbnek tűnik, mint amilyennek gondoltuk. Napbarnított arcának elegáns vonásai mellett kedves kontraszt rövid haja, amely csibészes külsőt kölcsönöz neki. Előadásmódja mindig tökéletes és rendkívül bensőséges, beszédhangja azonban olyan, mint egy finom, szemcsés dörzspapír, bár határozott, ha arra van szükség.

Maria João Pires azon maroknyi zongoraművészek egyike, akiknek előadásai mindenképp értékesek, mindenkit elvarázsolnak. Mindenkit, még akkor is, ha valaki úgy gondolja, hogy azt a bizonyos darabot voltaképpen nem is kedveli.

A művésznő a világ legtekintélyesebb zenekaraival dolgozik, és ugyanez a jelző érvényes a lemezkiadóra is, amely foglalkoztatja, hiszen albumait a legendás Deutsche Grammophon adja ki. Chopin Noktürnjeit tartalmazó lemezét a piac legjobb felvételének tartják. Amint a Gramophone magazin kritikusa, Bryce Morrison írja: „Maria João Pires művészetében nyoma sincs a nárcizmusnak. Ő korunk egyik legtökéletesebb művésze."

Ő mégsem érezte soha fontosnak, hogy sikerei irányítsák életét: „Nyilván lehetett volna sokkal nagyobb karrierem is" - nyilatkozta. - „De nem akartam. Valójában sosem vágytam a nagyközönség szeme elé, mindez egyszerűen megtörtént. De soha eszembe nem jutott azért zongorázni, hogy a figyelem középpontjába kerüljek".

A művésznő szakmai útját meghatározó esemény gyermekkorában történt, amikor a kiváló francia hegedűművész, Ginette Neveu bátyjával együtt koncertet adott Lisszabonban. „Nagyon kicsi voltam még, mindössze négyéves. Mégis, már akkor kerestem valami különleges hangzást a zongorán. És ezen a koncerten hallottam valamit. Neveu hegedűjének hangja nagyon személyes volt, mégis minden csakis a zenéért történt. Óriási hatással volt rám. Néhány nappal a hangverseny után Ginette Neveu repülőszerencsétlenségben elhunyt, de ez a zenei emlék azóta is bennem él."

A portugál származású Maria João Pires első nyilvános fellépésére ötéves korában, 1948-ban került sor. Először hazájában, majd Németországban folytatta zenei tanulmányait, mesterei Campos Coelho és Francine Benoit voltak, később Rosl Schmidnél és Karl Engelnél tanult. 1970-től kezdve vizsgálja a művészetnek az életre, a közösségre, az oktatásra-nevelésre gyakorolt hatását, és keres új utakat a zenepedagógiában. Mesterkurzusain a világ minden tájáról érkezett hallgatókkal foglalkozik.

Vajon milyen az ideális zenélés Mozart, Schubert és Chopin kiváló tolmácsolója számára? „Egyszerűen jó barátokkal muzsikálni egy kis közönség előtt. Így könnyebb háttérbe szorítani önmagunkat. Mert nem az a cél, hogy a saját vízióimat közvetítsem. Csak annyit akarok, hogy a zene beszéljen belőlem. Ezt tanítom a növendékeimnek is: arra a szóra kell hallgatnunk, amit a zene mesél nekünk" - hangzott a művész válasza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.