Klasszikus

Maria João Pires: Soha nem volt jó kapcsolatom a zongorával

2018.04.04. 13:05
Ajánlom
Pár hónapja hírt adtunk arról, hogy Maria João Pires elköszön a színpadtól. Egy friss interjúban meglepő kijelentést tett: „A zongora a legfőbb oka, hogy visszavonulok. Soha nem volt jó kapcsolatom vele.”
maria joao pires foto felix broede deutsche gramophone.PNG

maria joao pires foto felix broede deutsche gramophone.PNG

1944-ben született Lisszabonban, ötévesen már koncertet adott, és huszonéves korában már nemzetközi hírre tett szert. 1999-ben történt, hogy egy másik zongoraversennyel készült egy hangversenyre, de végül hibátlanul előadta azt, amelyiket a zenekar kezdte játszani. (Ebben a cikkben tekinthető meg az erről készült, azóta is újra-újra virálissá váló videó.)

Pires most interjút adott a Platea magazinnak abból az alkalomból, hogy búcsúzik a közönségtől. „Továbbra is dolgozom majd fiatal zenészekkel, talán felvételeket is készítek, mert arra soha nem jutott annyi időm, mint szerettem volna (...)”.

A zongoraművésznő örömmel vonul vissza, soha nem szeretett annyira koncertezni. „De a közönség nem csak a koncerttermekben van, hanem annyi más helyen. Érti, a közönség... szóval emberek vagyunk. És zene nem csak a hangversenyeken szólhat.” Pires következő gondolatmenete még érdekesebb: szerinte a zene egy dolog, az előadás másik. „Nem hiszem, hogy a zenét le kéne írni, hogy elő lehessen adni. A zene a lelkünk része. És persze leülhetünk, hallgathatjuk, ahogy játszik valaki a zongorán, de az előadásnak mint olyannak – ahogy a színpadon valaki előad egy darabot – számomra nincsen értelme. Nem ez a létezésed fő célja.”

Az interjúban Pires bevallja, hogy a zongorához való viszonya komplikált.

A zongora a legfőbb oka, hogy visszavonulok. Soha nem volt jó kapcsolatom vele.

Persze van számos okom: több időt szeretnék magamra szánni, és nem koncertezni, de a zongorával, a hangszerrel, nem igazán férünk össze. Túl kicsik a kezeim a méreteihez. Most már nem fogok elkezdeni hegedülni, csellózni vagy klarinétozni, hanem máshogy játszom: magamnak... és fortepianón.”

Szerinte az alázat a felfedezés kulcsa: „Nem fedezheted fel azt, amiről már azt gondolod, hogy tudod. (...) Az újabb generációk azt tanulták meg, hogy versenyezniük kell, és nem kell felfedezniük semmit. (...) Ez elég nagy szégyen; így nem fedezik fel a testüket, az elméjüket, a zene lelkét... semmit.”

A fenti felvételen Pires Schubert Négy impromptujét játssza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.