Klasszikus

Maria João Pires: Soha nem volt jó kapcsolatom a zongorával

2018.04.04. 13:05
Ajánlom
Pár hónapja hírt adtunk arról, hogy Maria João Pires elköszön a színpadtól. Egy friss interjúban meglepő kijelentést tett: „A zongora a legfőbb oka, hogy visszavonulok. Soha nem volt jó kapcsolatom vele.”
maria joao pires foto felix broede deutsche gramophone.PNG

maria joao pires foto felix broede deutsche gramophone.PNG

1944-ben született Lisszabonban, ötévesen már koncertet adott, és huszonéves korában már nemzetközi hírre tett szert. 1999-ben történt, hogy egy másik zongoraversennyel készült egy hangversenyre, de végül hibátlanul előadta azt, amelyiket a zenekar kezdte játszani. (Ebben a cikkben tekinthető meg az erről készült, azóta is újra-újra virálissá váló videó.)

Pires most interjút adott a Platea magazinnak abból az alkalomból, hogy búcsúzik a közönségtől. „Továbbra is dolgozom majd fiatal zenészekkel, talán felvételeket is készítek, mert arra soha nem jutott annyi időm, mint szerettem volna (...)”.

A zongoraművésznő örömmel vonul vissza, soha nem szeretett annyira koncertezni. „De a közönség nem csak a koncerttermekben van, hanem annyi más helyen. Érti, a közönség... szóval emberek vagyunk. És zene nem csak a hangversenyeken szólhat.” Pires következő gondolatmenete még érdekesebb: szerinte a zene egy dolog, az előadás másik. „Nem hiszem, hogy a zenét le kéne írni, hogy elő lehessen adni. A zene a lelkünk része. És persze leülhetünk, hallgathatjuk, ahogy játszik valaki a zongorán, de az előadásnak mint olyannak – ahogy a színpadon valaki előad egy darabot – számomra nincsen értelme. Nem ez a létezésed fő célja.”

Az interjúban Pires bevallja, hogy a zongorához való viszonya komplikált.

A zongora a legfőbb oka, hogy visszavonulok. Soha nem volt jó kapcsolatom vele.

Persze van számos okom: több időt szeretnék magamra szánni, és nem koncertezni, de a zongorával, a hangszerrel, nem igazán férünk össze. Túl kicsik a kezeim a méreteihez. Most már nem fogok elkezdeni hegedülni, csellózni vagy klarinétozni, hanem máshogy játszom: magamnak... és fortepianón.”

Szerinte az alázat a felfedezés kulcsa: „Nem fedezheted fel azt, amiről már azt gondolod, hogy tudod. (...) Az újabb generációk azt tanulták meg, hogy versenyezniük kell, és nem kell felfedezniük semmit. (...) Ez elég nagy szégyen; így nem fedezik fel a testüket, az elméjüket, a zene lelkét... semmit.”

A fenti felvételen Pires Schubert Négy impromptujét játssza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Klasszikus

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Vizuál

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.
Jazz/World

Ezeket a dalokat ajánlja Palya Bea karácsonyra

Az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére ismert hazai és külföldi zenészek állítottak össze karácsonyi playlistet. Palya Bea listáján Sebő, Kispál és Bowie is szerepel.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kodály

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus buék

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Klasszikus erasmus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.