Klasszikus

Mariss Janson: „Egy női karmester nem az én ízlésem szerint való dolog”

2017.11.27. 10:18
Ajánlom
A lett karmester kihúzta a gyufát a nőknél, miután a Telegraph újságírója megkérdezte tőle, hogy mit szól a legfontosabb változáshoz a szakmában.

A régivágású maestro legendás a karmesteri szakmában. Ráadásul Jansons olyan karmester, akit nem vakít el a pozíciója, nem egomániás, hanem türelmes, halk szavú és precíz. November 24-én az angol Királyi Filharmonikus Társaság aranymedállal tüntette ki, azzal az elismeréssel, amelyet korábban Herbert von Karajan és Leonard Bernstein is megkapott.

Mariss Jansons

Mariss Jansons (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Viszonylag későn indult be a pályája, huszonnyolc éves volt már, amikor zenekar elé állt koncerten. 1979-ben az Oslói Filharmonikusok élére került, amely akkor még ismeretlen zenekar volt (Jansonsnak hála, ma már nem az). A kilencvenes években a Londoni Filharmonikusok vendégkarmestere, majd a Pittsburghi Szimfonikusok zeneigazgatója lett. 2002-ben az amszterdami Concertgebouw vezető karmestere lett, a következő évben pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarát is irányítása alá vette. „Őrült dolog volt két zenekart irányítani” – kommentálta. – „Néha úgy éreztem, levegőt venni sem tudok már.”

Miközben számos régi karmester tartózkodik a modern operától és a modern operarendezésektől, Jansons nyitott.

De ha a rendezőnek nincs zenei érzéke, az eredmény tragikus lehet, egészen tragikus.

Mariss Jansons megjegyezte, hogy rengeteg fiatal karmestert lát. „Az én fejlődésem nagyon lassú volt, nem vezényeltem profi módon huszonnyolc éves koromig. Mindig bámulok, hogy milyen fiatal karmesterek vannak manapság. Persze hihetetlenül tehetségesek, meg tudják csinálni, de ha a mély vízbe dobják őket, akkor az sem nekik, sem a zenekarnak nem jó.”

Mariss Jansons

Mariss Jansons (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

És vajon izgalmasnak tartja-e, hogy mennyit változott a karmesteri szakma? Egyre több nő válik karmesterré, pedig ez a szakma eddig kizárólag a férfiak kiváltsága volt. „Hmmm, hát...” – ráncolja a homlokát Jansons, mert tudja, hogy valami politikailag inkorrekt dolgot fog kibökni. És valóban: – „Nos, nem akarok senkit megsérteni, mert nem ellenzem az egészet. Megértem, hogy a világ megváltozott, és most már nincsenek foglalkozások, amelyeket kizárólag egyik vagy másik nem végezhetne. Ez csak annak a kérdése, hogy ki mihez szokott.

Én más világban nőttem fel, és ha egy nőt látok a pulpituson... nos, az nem az én esetem.”

Mondani sem kell, hogy Jansonsnak többen nekiestek a közösségi médiában. A heveskedő vélemények és beszólások helyett Horváth Eszterét, a kanadai Helios Vocal Ensemble egyik alapítótagjának a véleményét idézzük.

„Azt hiszem, muszáj ebben a kérdésben megszólalnom. [Jansons] nem mond semmi meglepőt. Annyiszor hallottam már ezt; minél közelebbi ismeretségben vagyok valakivel, annál könnyebben, bár szégyellősen vallják meg ezt – és persze annál jobban fáj, hogy hallanom kell.

Ilyeneket mondtak már nekem: »Nem vagyok ellene, csak furcsa egy női vezetőt látnom.« »Egyszerűen annyi, hogy sokkal jobban el tudlak képzelni tanárként. Talán kórusvezetőként. Egyszerűen nem látlak magam előtt zenekari karmesterként.« (Gyere el a koncertjeimre, talán az segít!)

De hogy őszinte legyek, ha már létezik ez a szemlélet, akkor jobb, ha elismerjük. Sok ember így érez, még ha nem is mondja ki. Hiába mondják sokan, hogy nem létezik ilyen-olyan előítélet, hogy a nőknek nem is kell háromszor olyan keményen dolgozni azért, hogy fele olyan jónak véljék. Pedig ez az igazság – sajnos. (...) Főleg ami a vezetői pozíciókat illeti.

Néhány embernek tudatosan kell megváltoztatnia a véleményét (...). A nők egyre több és több zenekart fognak vezényelni, és nagyon sajnálnám, ha néhányan kimaradnának abból, micsoda zenét tudnak létrehozni.”

Mariss Jansons azóta bocsánatot kért, a Bajor Rádiózenekar honlapján ezt a nyilatkozatot tette közzé:

„Rendkívül tapintatlan, felesleges és kontraproduktív megjegyzés volt a részemről, hogy nem vagyok hozzászokva, ha nőt látok a karmesteri pulpituson. Minden egyes kolléganőm és minden fiatal nő, aki dirigens szeretne lenni, számíthat a támogatásomra, mert egy a célunk: hogy felrázzuk az embereket azzal a művészeti formával, amit mindannyian imádunk – a zenével.”

Egyébként Mariss Jansons beszélgetőpartnere éppen az a zenekritikus-újságíró Ivan Hewett volt, aki korábban a férfias karaktert kérte számon Mirga Gražinytė-Tyla női karmesteren. Hogy miért van olyan kevés nő a szakmában, arról itt írtunk. (via Telegraph, Facebook, br-so.com)

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Kapcsolódó

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus videó

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus portré

Henri Vieuxtemps, a belgák Paganinije

Virtuóz hegedűs, zeneszerző és tanár, igazi romantikus művész. Kétszáz éve született Henri Vieuxtemps, akinek zenéje ma is izgalmas felfedezést jelent.
Klasszikus ajánló

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.