Klasszikus

Mariss Janson: „Egy női karmester nem az én ízlésem szerint való dolog”

2017.11.27. 10:18
Ajánlom
A lett karmester kihúzta a gyufát a nőknél, miután a Telegraph újságírója megkérdezte tőle, hogy mit szól a legfontosabb változáshoz a szakmában.

A régivágású maestro legendás a karmesteri szakmában. Ráadásul Jansons olyan karmester, akit nem vakít el a pozíciója, nem egomániás, hanem türelmes, halk szavú és precíz. November 24-én az angol Királyi Filharmonikus Társaság aranymedállal tüntette ki, azzal az elismeréssel, amelyet korábban Herbert von Karajan és Leonard Bernstein is megkapott.

Mariss Jansons

Mariss Jansons (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Viszonylag későn indult be a pályája, huszonnyolc éves volt már, amikor zenekar elé állt koncerten. 1979-ben az Oslói Filharmonikusok élére került, amely akkor még ismeretlen zenekar volt (Jansonsnak hála, ma már nem az). A kilencvenes években a Londoni Filharmonikusok vendégkarmestere, majd a Pittsburghi Szimfonikusok zeneigazgatója lett. 2002-ben az amszterdami Concertgebouw vezető karmestere lett, a következő évben pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarát is irányítása alá vette. „Őrült dolog volt két zenekart irányítani” – kommentálta. – „Néha úgy éreztem, levegőt venni sem tudok már.”

Miközben számos régi karmester tartózkodik a modern operától és a modern operarendezésektől, Jansons nyitott.

De ha a rendezőnek nincs zenei érzéke, az eredmény tragikus lehet, egészen tragikus.

Mariss Jansons megjegyezte, hogy rengeteg fiatal karmestert lát. „Az én fejlődésem nagyon lassú volt, nem vezényeltem profi módon huszonnyolc éves koromig. Mindig bámulok, hogy milyen fiatal karmesterek vannak manapság. Persze hihetetlenül tehetségesek, meg tudják csinálni, de ha a mély vízbe dobják őket, akkor az sem nekik, sem a zenekarnak nem jó.”

Mariss Jansons

Mariss Jansons (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

És vajon izgalmasnak tartja-e, hogy mennyit változott a karmesteri szakma? Egyre több nő válik karmesterré, pedig ez a szakma eddig kizárólag a férfiak kiváltsága volt. „Hmmm, hát...” – ráncolja a homlokát Jansons, mert tudja, hogy valami politikailag inkorrekt dolgot fog kibökni. És valóban: – „Nos, nem akarok senkit megsérteni, mert nem ellenzem az egészet. Megértem, hogy a világ megváltozott, és most már nincsenek foglalkozások, amelyeket kizárólag egyik vagy másik nem végezhetne. Ez csak annak a kérdése, hogy ki mihez szokott.

Én más világban nőttem fel, és ha egy nőt látok a pulpituson... nos, az nem az én esetem.”

Mondani sem kell, hogy Jansonsnak többen nekiestek a közösségi médiában. A heveskedő vélemények és beszólások helyett Horváth Eszterét, a kanadai Helios Vocal Ensemble egyik alapítótagjának a véleményét idézzük.

„Azt hiszem, muszáj ebben a kérdésben megszólalnom. [Jansons] nem mond semmi meglepőt. Annyiszor hallottam már ezt; minél közelebbi ismeretségben vagyok valakivel, annál könnyebben, bár szégyellősen vallják meg ezt – és persze annál jobban fáj, hogy hallanom kell.

Ilyeneket mondtak már nekem: »Nem vagyok ellene, csak furcsa egy női vezetőt látnom.« »Egyszerűen annyi, hogy sokkal jobban el tudlak képzelni tanárként. Talán kórusvezetőként. Egyszerűen nem látlak magam előtt zenekari karmesterként.« (Gyere el a koncertjeimre, talán az segít!)

De hogy őszinte legyek, ha már létezik ez a szemlélet, akkor jobb, ha elismerjük. Sok ember így érez, még ha nem is mondja ki. Hiába mondják sokan, hogy nem létezik ilyen-olyan előítélet, hogy a nőknek nem is kell háromszor olyan keményen dolgozni azért, hogy fele olyan jónak véljék. Pedig ez az igazság – sajnos. (...) Főleg ami a vezetői pozíciókat illeti.

Néhány embernek tudatosan kell megváltoztatnia a véleményét (...). A nők egyre több és több zenekart fognak vezényelni, és nagyon sajnálnám, ha néhányan kimaradnának abból, micsoda zenét tudnak létrehozni.”

Mariss Jansons azóta bocsánatot kért, a Bajor Rádiózenekar honlapján ezt a nyilatkozatot tette közzé:

„Rendkívül tapintatlan, felesleges és kontraproduktív megjegyzés volt a részemről, hogy nem vagyok hozzászokva, ha nőt látok a karmesteri pulpituson. Minden egyes kolléganőm és minden fiatal nő, aki dirigens szeretne lenni, számíthat a támogatásomra, mert egy a célunk: hogy felrázzuk az embereket azzal a művészeti formával, amit mindannyian imádunk – a zenével.”

Egyébként Mariss Jansons beszélgetőpartnere éppen az a zenekritikus-újságíró Ivan Hewett volt, aki korábban a férfias karaktert kérte számon Mirga Gražinytė-Tyla női karmesteren. Hogy miért van olyan kevés nő a szakmában, arról itt írtunk. (via Telegraph, Facebook, br-so.com)

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Kapcsolódó

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.