Klasszikus

Marta Eggerth-Kiepura élete, pályafutása

2003.11.21. 00:00
Ajánlom
Tárlat az Operaház Vörös Szalonjában Berlin és Bécs után Budapesten is bemutatják azt a két magángyűjteményből (Werner Mohr, Kőniger Miklós) készült kiállítást, amely az 1912-ben, Budapesten született, ma New Yorkban élő művésznő, Eggerth Márta életéről, pályafutásáról készült.

A csodagyerekként induló Eggerth Márta zenei tanulmányait Budapesten végezte, s egész fiatalon került a zenés színpadokra. Az Operaházban 1923-ban lépett fel először, Offenbach Hoffmann meséi című darabjának Olympiájaként. Tizenhét évesen felfedezték a filmesek is, 1929-ben ugyanis leforgatta első és egyetlen magyar filmjét, a „Csak egy kislány van a világon” című alkotást.

Kálmán Imre zeneszerző 1930-ban Hamburgba, a Montmartre-i ibolya címszerepére hívta a Bécsben vendégeskedő Eggerthet. Itt fedezte fel a szintén magyar származású filmes, Géza von Cziffra, s azonnal beajánlotta Richard Eichberg rendezőnek. Eggerth Márta 1931-ben akkora sikert aratott természetes szépségű megjelenésével, nagyszerűen iskolázott szoprán hangjával, hogy egy esztendő alatt négy film főszerepét is alakíthatta ( Der Draufganger, Die Brautigamswitwe, Eine Nacht im Grand Hotel, Trara um die Liebe).

Eggerth Márta 1938-ig több mint harminc német, osztrák, angol és olasz operettben, illetve zenés filmben szerepelt. A legismertebb német színészek (többek között Hans Albers, Gustav Fröhlich, Hans Sönker, Georg Alexander és Paul Hörbiger) voltak a partnerei. Filmszerepei mellett szívesen látott vendég volt a hanglemez-stúdiókban is, s 1931-től 1938-ig 54 sikeres és népszerű lemezfelvételt készített.

1936-ban ment férjhez a már nemzetközileg is ismert operaénekes-tenoristához, a lengyel származású Jan Kiepurához (1902-1966). Együtt játszottak filmben (Mein Herz ruft nach dir) és színpadon, majd 1938-ban együtt emigráltak Bécsen és Párizson keresztül az Egyesült Államokba. Amerikai sikereikre jellemző, hogy Lehár Ferenc A víg özvegy című operettjének főszerepeit több mint ezerszer elénekelhették. Eggerth Márta operett-primadonnaként a New York-i Metropolitanben és a Buenos Aires-i Teatro Colónban is fellépett.

A második világháborút követően az Eggerth-Kiepura házaspár vendégként is sikeresen tért vissza Európába. 1952-ben A mosoly országa című operettből készült film főszerepeit alakították, 1957-ben, a Tavasz Berlinben című filmben pedig Eggerth Márta az énekesnő szerepét játszhatta el. Később bécsi és kölni televíziós stúdiók, illetve zenés színpadok sztárvendégeiként szerepeltek.

Eggerth Márta 1979-ben, a Berlinalén több évtizedes munkája elismeréseként átvehette a Film Band Gold-kitüntetést. Nyolcvanadik születésnapját bécsi fellépéssel ünnepelte. A művésznőt 90. születésnapja estéjén, 2002. április 17-én, a berlini Collegium Hungaricumban egy 500 darabból álló – fotók, képeslapok, plakátok, cigaretta-reklámok, film-műsorfüzetek, magyar és német újságok, lemezek – dokumentum-kiállítással és filmvetítéssel köszöntötték. Ugyanez év májusában férje, Jan Kiepura születésének 100. évfordulóján a bécsi Theater an der Wienben adott zenés koncertet, majd megtekintette a teátrum múzeumában a tiszteletére készült ünnepi megemlékezést.

A budapesti tárlatot a Magyar Állami Operaház Vörös Szalonjában Parti Nagy Lajos nyitja meg november 28-án, pénteken 17.30-kor. A kiállítás – amelynek Kőniger Miklós a kurátora – december 19-ig látható az előadások szünetében, illetve operalátogatások keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.