Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

2019.12.14. 14:25
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.

Nem először tapasztaltam, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar összeszokottsága milyen nagyszerű Mozart-előadásokat eredményez. Ahogy Takács-Nagy Gábor mozdulataiban, úgy a zenekar játékában is erős gesztusok éltek az Esz-dúr szimfóniában (K543). A darab bombasztikus nyitódarabja annak a ciklusnak, amelyet a 40. és 41. szimfóniával alkot, és szemtelen energiája a székhez szögezi a hallgatóját. Mozart megdolgozott a figyelemért abban a korban, amikor a zenét nem jólnevelt koncertlátogatóknak írták a zeneszerzők, és

annyi ötlettel pakolta tele a ¾-es Allegrót, hogy az ember alig győz csupa fül lenni.

A kamarazenekar egyetlen egészként lélegző vonóskara különösen az Andantéban domborított, a Menüettben pedig a fúvóskar ízes karaktereire figyeltem fel. Az egész szimfóniát rendkívül átgondoltan irányította a karmester. Legyenek akár énekesek, akár zongoristák vagy vonósok, a Mozart-interpretátorok gyakran elmondják, hogy a bécsi mester zenéjében nem lehet semmit eltussolni, mert mindent kristálytisztán hallani. A negyedik tétel moto perpetuo sodrásában minden szólamból főszereplő válhat egy-egy frázisra, s így különösen üdítő volt, hogy az üstdobos is féktelen erővel csapott a bőrre.

79090085_10157683771759098_5980449790234722304_o-173342.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek, pedig notórius visszalépő. Ő és Eduardo Hubert néhány éve zongoráznak együtt, lévén mindketten a hetvenes éveikben, amolyan nyugdíjas tempóban. Csakhogy míg vannak, akiket legszívesebben nyugdíjba küldene a közönsége,

őket élvezet figyelni, ahogy öregkori szemlélődésüket végzik. Lazaságuk arra tanít, milyen tét nélkül zenélgetni, felfedezni.

A Debussy-átiratában megszólaló Schumann-darab, a Hat tanulmány pedálzongorára például igazi ritkaság, és kontemplatív, ihletett, szelíd energiája nyomán nem a koncerttermek sikerhajhász szereplője. Inkább szobazene, amelyen nem ront a pontatlan lapozás vagy a kották körülményes rendezgetése. A Schumann-mű mintha előhangja lett volna a koncentráltabb, jobban szerkesztett Faun délutánjának, amelyet hallva az ember fogalmat alkothatott arról, milyen bátor és vizionárius alkotásként hatott ez a zenedarab a századelő művészszalonjaiban. A két művész a színpadon való körülményes kódorgással fogadta a lelkes tapsot, majd ráadást játszottak. Két Piazzola-darabot, a Libertangót és az Obliviont, s előbbi alapján mosolyogva állapítottam meg: egy bizonyos életkor után az ember tangó közben is képes elrévedezni.

79458358_10157683771084098_5761791446122233856_o-173343.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

A második részt Mozart G-dúr szimfóniája (K318) nyitotta, amely hét-nyolc perces hosszúsága folytán inkább csak sinfonia. De micsoda élet volt ebben is! Noha nem tudtam elvonatkoztatni a karmester személyétől, Takács-Nagy Gábor erőteljes mozdulatai, lelkes irányítása inkább közelebb vitt Mozarthoz, mintsem a zene útjába állt volna.

80276573_10157683772179098_5202939192149016576_o-173343.jpg

Martha Argerich és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich éppen 70 éve játssza Beethoven C-dúr zongoraversenyét (az első, 1949-es felvételét itt hallhatja!), megújuló energiájának egyik titka, hogy soha nem felejt el figyelni a zenekarra. Nem rutinból megy a színpadra, úgy látom, szüksége van arra az energiára, amely a zenésztársaktól érkezik, szüksége van az expozícióban a fagottokra, az oboákra, és a különösen szépen frazeáló fuvolára.

Argerich játékában a hévség soha nem írta felül a pontosságot, viszont minduntalan elragadta a szólistát. Takács-Nagy Gábortól pedig, mint tudjuk, nem állnak messze a hasonlóan elragadtatott állapotok, mozdulataival inkább a muzsikus ösztöneit kívánja életre kelteni, mintsem hogy diktátumokat adjon.

A zongoraművésznő ragyogó technikáját pedagógusok, kollégák, zenetudósok elemezték már, játékát viszont a mutatósság helyett a kottában is gyakran szereplő dolce utasítás jellemzi. Az első tétel c-moll kadenciájában Argerich az unisono futamokat választotta a szerző által szintén felkínált, virtuózabb tercezés helyett. A lassú tétel pianissimóit csendes figyelem fogadta a közönség soraiban, és jól hallottuk a zenekar és a szólista közös lélegzését, illetve megteremtődtek azok a pillanatok, amikor a zongora vággyal teli, espressivo futamai megszülethetnek. A Rondó könnyed, finom bevezetői ütemei után rendkívül erős energiák vezették a zenekart. Az utolsó kadencia után a kétütemes adagio szakasz az oboákon halk fanfárnak hatott a fortissimo záróütemek előtt. Varázslatos előadás volt, amelyet sokan nem fogunk elfelejteni.

79936770_10157683770889098_1729005373530046464_o-173341.jpg

Martha Argerich (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Ráadásként Argerich egy általa igen kedvelt Domenico Scarlatti-darabot (d-moll szonáta, K141) játszott, majd Bach III. Angol szvitjéből a Gavotte-ot. Ekkorra megtelt a zeneakadémisták számára fenntartott legfelső karzaterkély is.

Évtizedekkel ezelőtt, ugyanitt, a Zeneakadémia nagytermében Martha Argerich egy másik zongoraművésznőt hallgatott – a huszonhét évvel idősebb Fischer Annie-t, és megváltozott az élete. Kíváncsi vagyok, hogy ez a koncert kiben hagyott hasonló nyomot.

Mikor, hol? december 12. Zeneakadémia

Hallgasson bele a koncertbe! A felvételen a Beethoven-zongoraverseny és a ráadások szerepelnek.

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Kapcsolódó

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.

A karmester nem közlekedési rendőr

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.
Klasszikus

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus zeneoktatás

Már jelentkezhetsz a Crescendo Nyári Akadémiára

Elindult a kedvezményes jelentkezés a 2020-as Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra. A nemzetközi komolyzenei rendezvényre 17. alkalommal kerül sor, július 22-étől augusztus 3-áig Tokajban.
Klasszikus riport

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?
Klasszikus magazin

Ő volt Shakespeare korának legnépszerűbb dalszerzője

Virtuóz játékosa a lantnak, képzett énekes, korának egyik leghíresebb zenésze. Az utóbbi időben újra felfedezték, talán azért, mert az a szépség, ami a dalaiban megjelenik, nem öregedhet el. Ha azt mondjuk, John Dowland korának popzenésze volt, nem kisebbítjük érdemeit, ahogy a nagy kortárs, Shakespeare sem az elit számára írta műveit.
Klasszikus aukció

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.
Klasszikus magazin

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.