Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

2019.12.14. 14:25
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.

Nem először tapasztaltam, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar összeszokottsága milyen nagyszerű Mozart-előadásokat eredményez. Ahogy Takács-Nagy Gábor mozdulataiban, úgy a zenekar játékában is erős gesztusok éltek az Esz-dúr szimfóniában (K543). A darab bombasztikus nyitódarabja annak a ciklusnak, amelyet a 40. és 41. szimfóniával alkot, és szemtelen energiája a székhez szögezi a hallgatóját. Mozart megdolgozott a figyelemért abban a korban, amikor a zenét nem jólnevelt koncertlátogatóknak írták a zeneszerzők, és

annyi ötlettel pakolta tele a ¾-es Allegrót, hogy az ember alig győz csupa fül lenni.

A kamarazenekar egyetlen egészként lélegző vonóskara különösen az Andantéban domborított, a Menüettben pedig a fúvóskar ízes karaktereire figyeltem fel. Az egész szimfóniát rendkívül átgondoltan irányította a karmester. Legyenek akár énekesek, akár zongoristák vagy vonósok, a Mozart-interpretátorok gyakran elmondják, hogy a bécsi mester zenéjében nem lehet semmit eltussolni, mert mindent kristálytisztán hallani. A negyedik tétel moto perpetuo sodrásában minden szólamból főszereplő válhat egy-egy frázisra, s így különösen üdítő volt, hogy az üstdobos is féktelen erővel csapott a bőrre.

79090085_10157683771759098_5980449790234722304_o-173342.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek, pedig notórius visszalépő. Ő és Eduardo Hubert néhány éve zongoráznak együtt, lévén mindketten a hetvenes éveikben, amolyan nyugdíjas tempóban. Csakhogy míg vannak, akiket legszívesebben nyugdíjba küldene a közönsége,

őket élvezet figyelni, ahogy öregkori szemlélődésüket végzik. Lazaságuk arra tanít, milyen tét nélkül zenélgetni, felfedezni.

A Debussy-átiratában megszólaló Schumann-darab, a Hat tanulmány pedálzongorára például igazi ritkaság, és kontemplatív, ihletett, szelíd energiája nyomán nem a koncerttermek sikerhajhász szereplője. Inkább szobazene, amelyen nem ront a pontatlan lapozás vagy a kották körülményes rendezgetése. A Schumann-mű mintha előhangja lett volna a koncentráltabb, jobban szerkesztett Faun délutánjának, amelyet hallva az ember fogalmat alkothatott arról, milyen bátor és vizionárius alkotásként hatott ez a zenedarab a századelő művészszalonjaiban. A két művész a színpadon való körülményes kódorgással fogadta a lelkes tapsot, majd ráadást játszottak. Két Piazzola-darabot, a Libertangót és az Obliviont, s előbbi alapján mosolyogva állapítottam meg: egy bizonyos életkor után az ember tangó közben is képes elrévedezni.

79458358_10157683771084098_5761791446122233856_o-173343.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

A második részt Mozart G-dúr szimfóniája (K318) nyitotta, amely hét-nyolc perces hosszúsága folytán inkább csak sinfonia. De micsoda élet volt ebben is! Noha nem tudtam elvonatkoztatni a karmester személyétől, Takács-Nagy Gábor erőteljes mozdulatai, lelkes irányítása inkább közelebb vitt Mozarthoz, mintsem a zene útjába állt volna.

80276573_10157683772179098_5202939192149016576_o-173343.jpg

Martha Argerich és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich éppen 70 éve játssza Beethoven C-dúr zongoraversenyét (az első, 1949-es felvételét itt hallhatja!), megújuló energiájának egyik titka, hogy soha nem felejt el figyelni a zenekarra. Nem rutinból megy a színpadra, úgy látom, szüksége van arra az energiára, amely a zenésztársaktól érkezik, szüksége van az expozícióban a fagottokra, az oboákra, és a különösen szépen frazeáló fuvolára.

Argerich játékában a hévség soha nem írta felül a pontosságot, viszont minduntalan elragadta a szólistát. Takács-Nagy Gábortól pedig, mint tudjuk, nem állnak messze a hasonlóan elragadtatott állapotok, mozdulataival inkább a muzsikus ösztöneit kívánja életre kelteni, mintsem hogy diktátumokat adjon.

A zongoraművésznő ragyogó technikáját pedagógusok, kollégák, zenetudósok elemezték már, játékát viszont a mutatósság helyett a kottában is gyakran szereplő dolce utasítás jellemzi. Az első tétel c-moll kadenciájában Argerich az unisono futamokat választotta a szerző által szintén felkínált, virtuózabb tercezés helyett. A lassú tétel pianissimóit csendes figyelem fogadta a közönség soraiban, és jól hallottuk a zenekar és a szólista közös lélegzését, illetve megteremtődtek azok a pillanatok, amikor a zongora vággyal teli, espressivo futamai megszülethetnek. A Rondó könnyed, finom bevezetői ütemei után rendkívül erős energiák vezették a zenekart. Az utolsó kadencia után a kétütemes adagio szakasz az oboákon halk fanfárnak hatott a fortissimo záróütemek előtt. Varázslatos előadás volt, amelyet sokan nem fogunk elfelejteni.

79936770_10157683770889098_1729005373530046464_o-173341.jpg

Martha Argerich (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Ráadásként Argerich egy általa igen kedvelt Domenico Scarlatti-darabot (d-moll szonáta, K141) játszott, majd Bach III. Angol szvitjéből a Gavotte-ot. Ekkorra megtelt a zeneakadémisták számára fenntartott legfelső karzaterkély is.

Évtizedekkel ezelőtt, ugyanitt, a Zeneakadémia nagytermében Martha Argerich egy másik zongoraművésznőt hallgatott – a huszonhét évvel idősebb Fischer Annie-t, és megváltozott az élete. Kíváncsi vagyok, hogy ez a koncert kiben hagyott hasonló nyomot.

Mikor, hol? december 12. Zeneakadémia

Hallgasson bele a koncertbe! A felvételen a Beethoven-zongoraverseny és a ráadások szerepelnek.

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Kapcsolódó

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.

A karmester nem közlekedési rendőr

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Klasszikus videó

Így dolgozik otthonról egy szimfonikus zenekar

A Rotterdami Filharmonikusok otthonról dolgoznak, és az internet segítségével adják elő együtt Beethoven IX. szimfóniáját.
Klasszikus interjú

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.