Klasszikus

Maszkban, lélegzet-visszafojtva – beszámoló a Klassz a pARTon Fesztivál keszthelyi eseményeiről

Keszthelyi körkép – 2. rész
2020.09.02. 13:50
Ajánlom
Ha a zene megindít, együtt lélegzünk vele, és van, hogy nagy levegőt kell vennünk, amit maszkban olykor igencsak nehéz.

A Klassz a pARTon Fesztivál keszthelyi eseményeinek sora a negyedik napon (augusztus 26.) egy délutáni koncerttel indult a Festetics-kastély Tükörtermében, a Kamara-Kör muzsikusainak lélegzetelállító műsorával. A fiatalokból álló zenei csoportosulás három taggal képviseltette magát: a művészeti vezető Radnóti Róza (zongora) partnerei Matuska Flóra (cselló) és Varga Oszkár (hegedű) voltak. Professzionális, érzékeny és koncentrált előadásukban az itthon még mindig nem eléggé gyakran játszott cseh szerző, Leoš Janáček hegedűre és zongorára komponált drámai Szonátája – az első világháború kitörésének évéből –, elhunyt lányára emlékező Pohádka (Mese) című darabja csellóra és zongorára, valamint az ugyancsak 1914-ben keletkezett Kodály Duó (hegedűre és csellóra) hangzott el.

Mindhárom darabban, illetve felállásban érződött, hogy összeszokott kamarapartnerek muzsikálnak, akik félszavakból is megértik egymást.

Varga Oszkár és Matuska Flóra

Varga Oszkár és Matuska Flóra (Fotó/Forrás: Klassz a pARTon / Oláh Gergely Máté)

A Kamara-Kör koncertjével még korántsem ért véget a nap, 20 órától Balog József zongoraművész adott koncertet a 250 éve született Beethoven és a 210 éve született Chopin műveiből. Bátran állíthatjuk, hogy a pianista hazánk egyik legfoglalkoztatottabb, legnagyobb teherbírású muzsikusa, aki rengeteget koncertezik külföldön is. Hatalmas repertoárját elmondása szerint nemrég bővítette a Waldstein-szonátával, amelynek igen felvillanyozó interpretációját hallhattuk. A Beethoven-művet hat – változatosan és egységes módon összeállított – Chopin-etűd követte, a líraitól a virtuózig. Kifejezetten megindító volt a pillanat, amikor az op. 10-es E-dúr etűd híres dallamát valaki a közönség soraiból Balog József jobb kezével együtt dúdolta. A hangverseny végét Chopin híres g-moll balladájával koronázta meg a zongorista, kidomborítva a darab lírai elemei és táncos karakterei között feszülő kontrasztokat. Ráadásként ismét Beethoven-muzsikát hallhattunk, a szerző legutolsó zongoradarabjával, az op. 126-os sorozat utolsó bagatelljével zárta műsorát Balog József.

Balog József

Balog József (Fotó/Forrás: Klassz a pARTon / Oláh Gergely Máté)

A festői szépségű kastély helyett csütörtökön már egy következő – hasonlóan kellemes helyszín – a Balaton-parti Zenepavilon várta a muzsika szerelmeseit, a szabadtéri koncerten a maszk használata sem volt kötelező, de nem kizárólag ez járult hozzá a könnyebb légzéshez. A Balaton-part jó levegőjén túl az utolsó két koncert hangvételében is segítette az ellazulást, a klasszikus és a populáris zene határait feszegetve. A reneszánsz komponista, Adriano Banchieri gondolatai jutottak eszembe mind Kertesi Ingrid és a Szent Efrém Férfikar, mind a Budapest Saxophone Quartet koncertjét hallgatva, aki szerint

„a komoly és drámai művek mellett az embereknek szükségük van vidám, szórakozást nyújtó darabokra is. Csináld jól az egyiket és élvezd a másikat!”

Nos, ennek az elképzelésnek mindkét formáció eleget tett.

Szent Efrém Férfikar

Szent Efrém Férfikar (Fotó/Forrás: Klassz a pARTon / Oláh Gergely Máté)

A Szent Efrém Férfikarnak már a bevonulása is impozáns volt Archiminia című görög újévköszöntőjével, majd az elmélyült daraboktól haladt a műsor a könnyedebb irányába, Kertesi Ingrid operaénekessel kiváló összhangban pedig olyan „egyházi slágerek” hangzottak el, mint Caccini Amarillije, Franck Panis Angelicusa vagy Mozart Ave verum corpusa. Már a „komolyabb”, bizánci rítushoz kapcsolódó műveknél is gyakran tapasztalhattunk táncos elemeket – egy szemlátomást 3-4 éves kislány szint a műsor legelejétől a színpad előtt ropta –, a koncert második felében pedig a kórus a rekeszizmainkat sem kímélte olyan szellemes zenékkel, mint Bubnó Lőrinc A Török című nótája, amely Mozart Török indulójának és Tarkan egykori Şıkıdım és Şımarık (igen, a cuppogós Kiss Kiss) című slágereinek felettébb fergeteges feldolgozása, illetve a vírushelyzetre reflektáló sziporkázó szerzeménnyel, a Pandémiával.

Az est zárása azonban inkább lírai és meghitt irányt vett:

Gershwin Summertime-jának megszólaltatása után (Kertesi Ingrid dögös szólójával) Bartók Este a székelyeknél című zongoradarabjának (!) feldolgozása hangzott el az Ideje bujdosásimnak kezdetű népdal szövegével, ráadásként pedig Kodály Esti dala szólt szép búcsúzóként.

Budapest Saxophone Quartet

Budapest Saxophone Quartet (Fotó/Forrás: Klassz a pARTon / Oláh Gergely Máté)

A Klassz a pARTon keszthelyi programjait a Budapest Saxophone Quartet zárta, kiegészülve két ifjú, tehetséges zeneakadémistával, Nagy Zsófiával és Vincze Marcellel. Rögtön a koncert elején Händel Salamonjából Sába királynője bevonulása adott impulzív kezdést, amelyet aztán a változatosság jegyében egy Morricone-egyveleg követett.

Kétség nem fért hozzá, perfekt kamarazenélést hallhatunk egy összeszokott formációtól, a gazdag hangszínvilág érzékeny formálással párosult.

A továbbiakban főleg táncos muzsikák következtek Iturralde Hellenikus szvitjétől (a szaxofonok mellett a ritmusszekciót egy cajón biztosította) klezmer zenén és tangókon át (Kurt Weill és Piazzolla darabjai) Heiner Wilberny Ulla in Africa című, energikus zárószámáig. Közben azon kaptam magam, hogy a lábaim elkezdtek önálló életet élni. Kár, hogy ilyen hamar vége lett a nyárnak...

Szerző: Tóth Endre

A fesztivál kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt.

A keszthelyi programokat Helikon Kastélymúzeum Közhasznú Nonprofit Kft. és a Goldmark Károly Művelődési Központ támogatta.

Klasszaparton2020-111502.png

Klassz a pARTon! 2020

Fejléckép: Szent Efrém Férfikar / Klassz a pARTon / Oláh Gergely Máté

„A változatosság gyönyörködtet” – Beszámoló a Klassz a pARTon Fesztiválról

Kapcsolódó

„A változatosság gyönyörködtet” – Beszámoló a Klassz a pARTon Fesztiválról

A cicerói szállóige lehetne akár az idei Klassz a pARTon fesztivál mottója is, és most még csak nem is a fesztivál egészéről nyilatkozom – bár a műsorfüzet alapján bátran kijelenthetjük, hogy az állítás megállja a helyét –, hanem kizárólag az általam is látogatott keszthelyi programokról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Klasszikus

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.