Klasszikus

Mediterrán koktél

2004.07.09. 00:00
Ajánlom
Hogy mi legyen egy nyáresti, frissítő mediterrán koktélban? Például egy kis Amoretto almalével, esetleg jegeskávéval. Vagy Sangria sok-sok déligyümölccsel. De egy korty Campari se rossz citromkarikákkal fűszerezve és hűvösen pezsgő tonikkal nyakon öntve. Jég nélkül azonban egyik sem az igazi. Még akkor sem, ha a hűsítő kockák valamicskét elvesznek az italok ízének intenzitásából.

Egy nyáresti hangversenyterem sem az igazi levegő nélkül. Még akkor sem, ha a rádiófelvétel miatt vigyázni kell, nehogy a beszűrődő zajok elvegyenek valamicskét a koncert intenzitásából, legalábbis a hangzás vegytisztaságából. Az előadók és a közönség túlélési esélyeit azonban exponenciálisan megnövelte volna a nyitott ablak július 6-án, a Gödöllői Királyi Kastély dísztermében rendezett Mediterrán koktél című hangversenyen.

A hangverseny első felében Laura Beltrametti és Ennio Poggi játszott a rövid Yamaha zongorán. Clementi szépen formált négykezes Esz-dúr szonátája után csalódást okoztak a Lúdanyó meséi. Nem tudom, túl sokat pedáloztak, vagy a terem akusztikája mosta össze az össze nem illőket, mindenesetre az ilyesfajta „impresszionizmusból” megárt a sok. A mellényúlások, lötyögések sem tettek jót a darabnak. Lám-lám, megint egy mű, ami könnyűként szerepel a köztudatban, sokan játsszák, egy-egy tétele a zeneiskolás továbbképzősöknek is kedvelt vizsgaanyaga és mégis: kényes, érzékeny, valamint roppantul próba- és empátiaigényes. A Verdi és Bellini operarészleteknek, amelyeket Ennio Poggi írt át négy kézre, hatalmas sikerük volt. Majd kis rákészülési, áthangolódási idő után egy Albeniz Tangó következett. Több hasonlót is játszhattak volna. Mondjuk a Ravel helyett. Ráadásként egy Liszt Polonézzel köszönték meg a magyar közönség figyelmét és kedvességét.

Somodari Péter gordonkaművészt nem a klíma betegítette meg. Lázasan feküdt otthon, így eleve el sem tudott jönni a hangversenyre. Ezért aztán Szabadi Vilmos nem vele, hanem Gulyás Márta zongoraművésszel kamarazenélt a koncert második részében. Érthető okokból kifolyólag nem az eredeti műsor darabjait játszották.

Megnyúlt a fülem, mint Midász királyé, amikor a hangverseny második részében Gulyás Márta ült a zongorához. Kicserélték talán a hangszert? Egyszerre árnyaltabb, érzékenyebb lett a zongora hangja, gördülékenyebb a kezelése. És magától értetőbbek a formák, természetesek az összefüggések. A Camparira rákerült a tonik, s egyszerre gyöngyözni, pezsegni kezdett az egész. Soha nem tanult zenét az a barátnőm, aki megjegyezte: jé, most dallam szól, nem hangok egymás mellett! És jé, mennyivel jobban játszik a hegedűs, amikor zongora is szól alatta!

Szabadi Vilmos láthatóan, hangszere pedig hallhatóan szenvedett a melegtől. Ez utóbbi gyakori lehangolódását nehéz volt kordában tartani. A virtuóz darabok, mint De Falla Spanyol Népdalszvitje vagy Ravel Tzigane című műve méltán arattak zajos sikert. Debussy Clair de Lune-je viszont nem talált rá a saját hangszínére, az őszinte arcára. De lehet, hogy ez a szerzemény egyszerűen csak jobban hangzik szólózongorán. Ez persze nem menti az elvétett fekvésváltást, ami meglehetősen kellemetlen volt.

Végül a koncert Debussy Menüettjével kellemes utóízt hagyott maga után. Akár egy jó koktél. Sőt! Még vezetni is lehetett utána!

(2004. július 6. Mediterrán koktél, a Gödöllői Királyi Kastélyban rendezett kamarazenei sorozat hangversenye; Clementi: Esz-dúr szonáta, Allegro maestoso, Andante; Ravel: Lúdanyó meséi; Bellini: Norma – nyitány; Verdi: Aida – részlet; Albeniz: Tangó; Albeniz-Heifetz: Sevilla; De Falla: Spanyol népdalszvit; Debussy: Clair de Lune, La plus que lente; Ravel: Tzigane; km.: Laura Beltrametti, Ennio Poggi, Gulyás Márta (zongora), Szabadi Vilmos (hegedű)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.