Klasszikus

Mefisztó itala

2003.03.11. 00:00
Ajánlom
Nyilvánvalóan meg kellett húzni ezt a lépést az Operánál, és be kellett állítani Fekete Attilát a Faustba. Mert a fiatalember rendkívül értékes hanganyag, ráadásul tenor. Ereje is van az orgánumnak, a színe is szép, abban pedig mégis van valami varázsos, hogy az öreg Faust megissza Mefisztó fiatalító keverékét, és valóban egy szőke ifjúvá válik, nem kell mozgósítani a nézői jó szándékot és fantáziát, hogy elhiggyük, amit látunk.

A Faust sokmozgásos, nehéz rendezés, de talán ezért nincs is annyira lezüllve, mint kora alapján hihetnénk, az idő múlása elsősorban a jelmezeken látszik, a nadrágok kitérdesedtek, megereszkedtek, jégergatyát visel a középkori Lipcse, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Színpadi gyakorlatot viszont csak a színpadon szerezhet valaki, úgyhogy Fekete Attila a helyén van ebben az előadásban.

Lényegében ott is marad, és csak az áriánál kezd el veszedelmesen borulni a világ, itt jön elő mindaz a hiba, amitől félni lehetett. Az első és legalapvetőbb gond a formálással van, a néző nem érzi, hogy most egyetlen, összefüggő, nagyobb egységet hallgat, sorokra, sőt ütemekre, hangokra szakad a zene, mert a muzsikusi gondolkodás rövid lélegzetű. Biztos, hogy Fekete Attila igenis gondol valamit arról, hogy egy-egy hangnak hogyan kell megszólalnia, nagyon szép halkításokat mutat be akár csúcshangokon is, de túlságosan vontatott tempót választ, amin menet közben már nem tud finoman igazítani (bár Török Géza karmester mintha megadta volna hozzá a lehetőséget), az intonáció bizonytalan, és ezt mintha az énekes is érezné. A magasságok mind nyitottak, ami nem éppen jó jel, viszont az ária végén a C a helyén van, úgyhogy szép reményeink elveszítésére egyelőre semmi ok nincsen.

Az előadás másik új szereplője Simon Krisztina Siebel szerepében kedves, helyes jelenség, és a figura Kerényi Miklós Gábor rendezésében sokkal jelentősebb, mint egyébként lenni szokott, így pályakezdésnek ideális – viszont ennél több egyelőre nem mondható el.

Annál érdekesebbek viszont a régebbi szereplők. Anatolij Fokanov, aki néhány nappal egy súlyos színpadi baleset után (ugyanebben a darabban) olyan biztosan, magvasan, a mélységeknél is átütő erővel énekel, hogy ezzel megcáfol minden olyan elképzelést, amely szerint az opera talán mégsem elsősorban a hangokról szól. Airizer Csaba ennek bizonyos fokig éppen az ellentéte, mert nagyon aktív, nagyon erőteljesen játszik, bár éppen emiatt kissé idegen a rendezésben, tulajdonképpen Mefisztó-karikatúrát ad elő, és ha az ember összeveti azt, amit most hall, a régi, szegedi Mefisztóval vagy az első budapesti Ramfisokkal, a hang átütő erejét tekintve elég nagy a veszteség. Frankó Tünde Margitként olyan, mint lenni szokott, erőteljes, kimunkált, nemcsak éneklése, de minden mozdulata zeneközpontú. A legnagyobb öröm mégis Németh Judit Márta szerepében, mert ő az, aki egyértelműen jobb lett, mint a bemutató környékén volt. A hang érett, gyönyörű, dús, nőies, az éneklés hibátlan, a játék mosolyogtató, de közben az alak mégis megőrzi női méltóságát. Biztos, hogy ha a második felvonás négyesében csak Mártára kell figyelni, akkor valami baj van az arányokkal, de ezen nemcsak úgy lehet javítani, hogy Márta vesz vissza, hanem Faust, Mefisztó és Margit is adhatna még valamit hozzá. Már ha van miből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.