Klasszikus

Mefisztó itala

2003.03.11. 00:00
Ajánlom
Nyilvánvalóan meg kellett húzni ezt a lépést az Operánál, és be kellett állítani Fekete Attilát a Faustba. Mert a fiatalember rendkívül értékes hanganyag, ráadásul tenor. Ereje is van az orgánumnak, a színe is szép, abban pedig mégis van valami varázsos, hogy az öreg Faust megissza Mefisztó fiatalító keverékét, és valóban egy szőke ifjúvá válik, nem kell mozgósítani a nézői jó szándékot és fantáziát, hogy elhiggyük, amit látunk.

A Faust sokmozgásos, nehéz rendezés, de talán ezért nincs is annyira lezüllve, mint kora alapján hihetnénk, az idő múlása elsősorban a jelmezeken látszik, a nadrágok kitérdesedtek, megereszkedtek, jégergatyát visel a középkori Lipcse, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Színpadi gyakorlatot viszont csak a színpadon szerezhet valaki, úgyhogy Fekete Attila a helyén van ebben az előadásban.

Lényegében ott is marad, és csak az áriánál kezd el veszedelmesen borulni a világ, itt jön elő mindaz a hiba, amitől félni lehetett. Az első és legalapvetőbb gond a formálással van, a néző nem érzi, hogy most egyetlen, összefüggő, nagyobb egységet hallgat, sorokra, sőt ütemekre, hangokra szakad a zene, mert a muzsikusi gondolkodás rövid lélegzetű. Biztos, hogy Fekete Attila igenis gondol valamit arról, hogy egy-egy hangnak hogyan kell megszólalnia, nagyon szép halkításokat mutat be akár csúcshangokon is, de túlságosan vontatott tempót választ, amin menet közben már nem tud finoman igazítani (bár Török Géza karmester mintha megadta volna hozzá a lehetőséget), az intonáció bizonytalan, és ezt mintha az énekes is érezné. A magasságok mind nyitottak, ami nem éppen jó jel, viszont az ária végén a C a helyén van, úgyhogy szép reményeink elveszítésére egyelőre semmi ok nincsen.

Az előadás másik új szereplője Simon Krisztina Siebel szerepében kedves, helyes jelenség, és a figura Kerényi Miklós Gábor rendezésében sokkal jelentősebb, mint egyébként lenni szokott, így pályakezdésnek ideális – viszont ennél több egyelőre nem mondható el.

Annál érdekesebbek viszont a régebbi szereplők. Anatolij Fokanov, aki néhány nappal egy súlyos színpadi baleset után (ugyanebben a darabban) olyan biztosan, magvasan, a mélységeknél is átütő erővel énekel, hogy ezzel megcáfol minden olyan elképzelést, amely szerint az opera talán mégsem elsősorban a hangokról szól. Airizer Csaba ennek bizonyos fokig éppen az ellentéte, mert nagyon aktív, nagyon erőteljesen játszik, bár éppen emiatt kissé idegen a rendezésben, tulajdonképpen Mefisztó-karikatúrát ad elő, és ha az ember összeveti azt, amit most hall, a régi, szegedi Mefisztóval vagy az első budapesti Ramfisokkal, a hang átütő erejét tekintve elég nagy a veszteség. Frankó Tünde Margitként olyan, mint lenni szokott, erőteljes, kimunkált, nemcsak éneklése, de minden mozdulata zeneközpontú. A legnagyobb öröm mégis Németh Judit Márta szerepében, mert ő az, aki egyértelműen jobb lett, mint a bemutató környékén volt. A hang érett, gyönyörű, dús, nőies, az éneklés hibátlan, a játék mosolyogtató, de közben az alak mégis megőrzi női méltóságát. Biztos, hogy ha a második felvonás négyesében csak Mártára kell figyelni, akkor valami baj van az arányokkal, de ezen nemcsak úgy lehet javítani, hogy Márta vesz vissza, hanem Faust, Mefisztó és Margit is adhatna még valamit hozzá. Már ha van miből.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.