Klasszikus

Még csak nem is siket...

2014.02.07. 12:00
Ajánlom
A csaló japán zeneszerző még siket sem volt, a helyette alkotó muzsikus semmi jelét nem látta annak, hogy Szamuragocsi Mamoru nem hallana - derült ki az árnyékból első alkalommal kilépő háttéralkotó csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A húsz éven át „modern Beethovennek" tartott, igen népszerű Szamuragocsi szerdán ügyvédje útján bevallotta, zenét maga nem írt, nem ő szerezte a nevéhez fűződő leghíresebb darabot, a komolyzenei slágerként 147 ezer példányban eladott Hirosima-szimfóniát sem, darabjait másvalaki komponálta. Azt állította, azért kért segítséget más muzsikustól már az 1990-es években, mert "hallása egyre romlott".

A híresség árnyékából a nyilvánosság elé lépő Niigaki Takasi, a csaló műveinek valódi szerzője a televízióban élőben közvetített sajtótájékoztatóján elmondta: először azt hitte, asszisztensi szerepet szán neki Szamuragocsi, de lassan rájött, megbízója még partitúrát sem tud írni. Mint mondta, egyre inkább cinkosnak érezte magát a szeme láttára kibontakozó, nagyszabású csalásban.

Az ötvenéves sztármuzsikus neve alatt kiadott zeneszámoknak körülbelül a felét a 43 éves Niigaki alkotta. Tavaly elege lett, és 18 év után megtagadta a további közös munkát. Az volt az utolsó csepp a pohárban, hogy Takahasi Daiszuke japán jégtáncos egy Szamuragocsi-szonátára adta volna elő kűrjét a szocsi téli olimpián. Niigaki attól tartott, egy ilyen világraszóló esemény véglegesen kőbe vésheti a "japán Beethoven" csaláson alapuló hírnevét, ezért döntött úgy, hogy egyszer és mindenkorra leleplezi az álsüket álzeneszerzőt. A leleplezés után a jégtáncos nem változtat rövid programjának zenéjén, de feltünteti, hogy a hegedűszonáta valódi szerzője Niigaki Takasi.

Az ötvenéves Szamuragocsi állítólagos süketségéről Niigaki azt mondta egy japán hetilapnak, megrendelője néha igyekezett szájról olvasni és kézjelekkel kifejezni magát, legalábbis a beszélgetések elején, ám minél hosszabbra nyúlt a találkozó, annál jobban fárasztotta a tettetés, és végül teljesen fesztelenül kommunikált. Az utóbbi időben már csak kettesben találkoztak, és teljesen hétköznapi módon beszélgettek - árulta el Niigaki. A hosszú hallgatás anyagilag nem lehetett túl jövedelmező: a körülbelül húsz darab komponálásáért 7 millió jent (mai árfolyamon 16 millió forint) kapott összesen.

A csaló ügyvédjének szerdai bejelentése után egymást érték a bocsánatkérések a médiában azoknak a részéről, akik eddig dicsérték a "digitális kor Beethovenjét". A csaló megtévesztette őket - állították. Az ügyvéd szerint Szamuragocsi jelenleg "túlságosan instabil érzelmi állapotban van" ahhoz, hogy személyesen a nyilvánosság elé lépjen. Szamuragocsi gyakori szereplője volt a japán médiának, felbukkant a Kyodo japán hírügynökség híreiben és a népszerű, országos NHK tévécsatornán is, melynek róla szóló dokumentumfilmje tette igazán híressé a zenészt.

Egy harmincas éveiben járó japán nő azt mesélte, ő megkönnyezte a szerző egyik koncertjét, mert kihallotta a dallamokból azt a sok szenvedést, amin a zenész keresztülment. Ezekről a viszontagságokról a hallgatóság a televízióból és a Szamuragocsiról szóló könyvekből szerzett tudomást. Az álzeneszerző szerdai vallomása után lemezeit kivonták a forgalomból, koncertturnéit törölték.

Szamuragocsi az 1990-es években videojátékok zenéjének szerzésével szerzett hírnevet. Honlapja szerint 35 éves korában elveszítette a hallását, a komponálással azonban nem hagyott fel. Ekkor született leghíresebb darabja, az 1945-ben ledobott atombomba áldozatainak emlékére írt Hirosima-szimfónia.

Egy 2001-ben a Time amerikai magazinnak adott interjúban süketségét isteni adománynak nevezte a zenész, mert így csak a belső hangra kell figyelnie, mikor műveit létrehozza.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Dinyés Dániel kapja az Art is Business Fidelio-díját

Idén negyedik alkalommal adják át az Art is Business Díjakat azon vállalati és kulturális szereplőknek, akik az elmúlt időszakban jó példával jártak elől. A Fidelio – Kulturális mecénás elismerés idei nyertese: Dinyés Dániel karmester, zeneszerző, a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője.
Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Vizuál

Szellemidézés a mezőszemerei kertek alján – Hamarosan nyílik Bukta Imre új kiállítása

Külön erre az alkalomra festett képek, installációk és videómunkák fogadják a látogatókat Bukta Imre Műveljük kertjeinket! című átfogó tárlatán, amely kétségkívül az év kiállítása. A több mint ezer négyzetméter alapterületű Godot Kortárs Művészeti Intézetben (GICA) rendezett tárlat november 27-én nyílik.
Plusz

Hangolódjunk közösen! – Adventi programajánló a család minden tagjának

A gazdag kulturális programkínálatának köszönhetően a várakozás örömét, korosztálytól függetlenül, sokféleképpen megélhetjük az adventi időszakban: legyen az bábelőadás, koncert, múzeumpedagógiai foglalkozás vagy gyerektáncház. Mutatunk pár tippet, amely kihagyhatatlannak ígérkezik idén decemberben.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.
Klasszikus interjú

„A kürt nagyon emocionális hangszer” – Beszélgetés Fröschl Éva Lillával

Első női rézfúvósként kapott Junior Prima Díjat a kürtművész Fröschl Éva Lilla az MVM Zrt. támogatásával. Már berlini tanulmányai közben játszott a Deutsche Oper, illetve a Komische Oper zenekarában, jelenleg pedig a Bajor Állami Operánál tölti próbaévét.