Klasszikus

Még egy hang sem csendült fel, már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 1.
2018.11.24. 17:50
Ajánlom
85. születésnapja alkalmából intézményként bántak az intézménnyé váló Krzysztof Pendereckivel a lengyelek. Anne-Sophie Mutter is fellépett – ott voltam, megírom.

Lehet, hogy a világ nagy része előtt Krzysztof Penderecki mindig is az a komponista marad, akinek a zenéjétől iszonyatosan para lett a Ragyogás néhány jelenete, de szerencsére Varsóba érve rögtön megbizonyosodhatok arról, hogy ez a sztori nem ennyire rövid. Landolás után rögtön egy plakát fogad a repülőtéren – a zeneszerző születésnapi fesztiválját reklámozza, rajta Penderecki pop-artos, minimalista portréjával. A lengyelek ugyanis idén, ahogy öt éve is, rendesen megünneplik nemzeti kincsüket. (A magam megnyugtatására gyorsan fel is idézem, hogy 2016-ban mi sem bántunk mostohábban a 90 éves Kurtág Györggyel.)

Az is eszembe jut, hogy milyen érzés volt úgy Kocsis Zoltán Kurtág-koncertjén ülni a BMC-ben, hogy tudtam, a mester ott van az emeleten – furcsa, misztikus, ambivalens. Penderecki azonban itt van a színházban, a karmesteri pulpitusra ugyan nem merészkedik fel ezen az estén, de fogadja a művei előadóit, türelmesen végighallgatja az őt méltató hosszadalmas beszédeket, egy-két díjat is átvesz. Elviseli, hogy intézmény lett belőle, intézményként kezelik, mi meg örülünk, hogy azért az életművéből is hallunk néhány opuszt.

IMG_20181123_101612-135733.jpg

Festiwal Eufonie (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Napközben Varsóban mászkálva rá is hangolódom a Penderecki-zene világára, figyelem az otthonról ismerős paneltömbök és a katolikus szobrok összképét. Köd van, nagyon hideg, ez már észak. A Varsói Balassi Intézet közvetítésével kaptam meghívást a város új klasszikus zenei fesztiváljára, a Festiwal Eufonie néhány napjára. A programot lapozva látom, hogy igen jó a kínálat: Arvo Pärt, Lajkó Félix, a lengyel folkzenész Vołosi együttes, a Varsói Filharmonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar.

LRM_EXPORT_612897848140852_20181123_113855398-125233.jpeg

Varsó (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Este nyolckor megtelik a lengyel operaháza, a Teatr Wielki, az előcsarnokban tévéstábok forgatnak, politikusok, közszereplők nyilatkoznak. Ez a komponista születésnapját ünneplő fesztivál utolsó napja, egyben az Eufonie nyitóestje. Nagy tótumfaktum ez a Penderecki, gondoltam volna is, meg nem is. Engem inkább a zene érdekel – tegnap életrajzot közöltünk a mesterről, aki lemaradt volna, itt olvashatja.

Penderecki „melodistának” tartja magát, és ez rendkívül szórakoztató megjegyzés egy olyan komponistától, aki létrehozta a horrorfilm klasszikus zenei megfelelőjét. Aki nem retteg minden ízében a Polymorphia vagy az Elégia Hirosima áldozatainak emlékére hallgatása közben, az (tiszta szívvel mondom) nem jól hallgatja. Stanley Kubrick és David Lynch jól hallgatta, és miután szerepeltették a filmjeikben, beindították a lengyel komponista karrierjét.

De Penderecki zenéje ennél sokkal több.

A hetvenes években bekövetkező fordulata után a szélesebb közönség számára hallgatható zenét ír, de a stílusváltás nem népszerűségre törekvés, hanem épp ezzel teljesítette be a feladatát: egyszerre kapcsolódik több évszázad zeneirodalmához és a 20. századi ember pszichéjéhez.

Semmi sem változik a zenében, csak az eszköz: a hangzás, és ahogy az létrejön

– vallja. Úgy tűnik az esszencia az avantgárdban és a poszt-avantgárdban ugyanaz.

eufonie23_11_2018-77-174622.jpg

Anne-Sophie Mutter a II. hegedűversenyt adta elő (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

Nem misztifikálja a saját munkáját: „Könnyen megy nekem a komponálás” – mondta egy interjúban. „Csak le kell ülni, és kiválasztani, leírni, ami fontos. Ki kell válogatni a pelyvát, mert rossz ötletei mindenkinek vannak; hagyd meg a jót, és meg is születik a zenemű.” Pedig lenne mit misztifikálni, tekintélyes számú egyházi zenemű szerzője, háromszor zenésítette meg a latin miseszöveget, passiót írt Lukács evangélista nyomán, ezen túl Agnus Deit, Magnificatot és Te Deumot. Mégis, mintha elrejtőzne az elől, hogy erről szavakkal beszéljen: „Amikor megírsz egy darabot, jónak érzed, akkor megpróbálkozol hasonlókkal.” Ennyi volna a nagy titok?

Ha a két elhangzó versenyműre gondolok, azok tisztán zenei játékok. Az Anne-Sophie Mutter számára írt, Metamorfózisok alcímű II. hegedűverseny szüntelen a tisztaságra, világosságra törekszik, és ez az esztétikai törekvés teszi virtuózzá hegedűszólamot. Miközben a Varsói Szimfóniát hallgatom Maciej Tworek vezényletével, azon gondolkodom, hogy

szerencsés az, akit Anne-Sophie Mutter zenemű írására ihlet, még szerencsésebb az, akinek a művét Anne-Sophie Mutter aztán elő is adja.

Feminin, széles érzelmi spektrumot bejáró versenyműről van szó, amely illik a művésznő rapszodikus és finom stílusához.

eufonie23_11_2018-114-174624.jpg

A Concerto grosso előadása (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A Concerto grosso viszont férfikoncert, nem is egy férfira, hanem rögtön háromra. A műfajból adódóan három gordonka concertál a zenekarral – amelynek élén ezúttal a nagyszerű kortárszenei dirigens, Christoph Eschenbach áll. A szólisták (Frans Helmerson, Ivan Monighetti, Arto Noras) olyanok, mint a három muskétás – mindannyian ragyogóan, mindannyian erőteljesek, expresszívek, és mind kicsit máshogy. Ami pedig a zenedarabot illeti: a zeneszerző egyik legnépszerűbb műve, 2001-es születése óta mintegy 130 koncerten játszották.

eufonie23_11_2018-134-174638.jpg

Mintegy 150 fős kórus gyűlt össze Penderecki tiszteletére (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A harmadik játékrészre mintegy 150 fős kórus foglalja el a zenekar mellett a színpadot: a Poznański Chór Kameralny, a Varsói Filharmónia Kórusa és az NFM Kórus. Újabb karmester a pulpituson, Leonard Slatkin, illetve három szólista (Johanna Rusanen, Anna Radziejewska, Nikolay Didenko). Ahogy már említettem, Penderecki háromszor nyúlt a Dies irae miseszövegéhez, 1967-es művében az auschwitzi áldozatokra emlékezett, 1984-ben a Lengyel rekviemet hazája hőseinek ajánlotta. Ez az új évezredben komponált alkotás nem a teljes szöveget dolgozza fel. A mintegy 22 perces műhöz szinte luxus volt ekkora előadói apparátust rendelni, az „Ezrek szimfóniája”-effektus ezúttal elmaradt. Nem, nem az előadókon múlott, nem is a szerzőn, ez a mű nem az a karakter.

De, teszem hozzá rögtön, van abban valami gyönyörű, hogy Lengyelország legjobb kórusai egyesülnek a numero uno zeneszerzőjük születésnapján.

A varsói látogatást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. Hogy mi is ez az új zenei fesztivál, arról holnapi bejegyzésemben írok bővebben.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.