Klasszikus

Még egy hang sem csendült fel, már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 1.
2018.11.24. 17:50
Ajánlom
85. születésnapja alkalmából intézményként bántak az intézménnyé váló Krzysztof Pendereckivel a lengyelek. Anne-Sophie Mutter is fellépett – ott voltam, megírom.

Lehet, hogy a világ nagy része előtt Krzysztof Penderecki mindig is az a komponista marad, akinek a zenéjétől iszonyatosan para lett a Ragyogás néhány jelenete, de szerencsére Varsóba érve rögtön megbizonyosodhatok arról, hogy ez a sztori nem ennyire rövid. Landolás után rögtön egy plakát fogad a repülőtéren – a zeneszerző születésnapi fesztiválját reklámozza, rajta Penderecki pop-artos, minimalista portréjával. A lengyelek ugyanis idén, ahogy öt éve is, rendesen megünneplik nemzeti kincsüket. (A magam megnyugtatására gyorsan fel is idézem, hogy 2016-ban mi sem bántunk mostohábban a 90 éves Kurtág Györggyel.)

Az is eszembe jut, hogy milyen érzés volt úgy Kocsis Zoltán Kurtág-koncertjén ülni a BMC-ben, hogy tudtam, a mester ott van az emeleten – furcsa, misztikus, ambivalens. Penderecki azonban itt van a színházban, a karmesteri pulpitusra ugyan nem merészkedik fel ezen az estén, de fogadja a művei előadóit, türelmesen végighallgatja az őt méltató hosszadalmas beszédeket, egy-két díjat is átvesz. Elviseli, hogy intézmény lett belőle, intézményként kezelik, mi meg örülünk, hogy azért az életművéből is hallunk néhány opuszt.

IMG_20181123_101612-135733.jpg

Festiwal Eufonie (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Napközben Varsóban mászkálva rá is hangolódom a Penderecki-zene világára, figyelem az otthonról ismerős paneltömbök és a katolikus szobrok összképét. Köd van, nagyon hideg, ez már észak. A Varsói Balassi Intézet közvetítésével kaptam meghívást a város új klasszikus zenei fesztiváljára, a Festiwal Eufonie néhány napjára. A programot lapozva látom, hogy igen jó a kínálat: Arvo Pärt, Lajkó Félix, a lengyel folkzenész Vołosi együttes, a Varsói Filharmonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar.

LRM_EXPORT_612897848140852_20181123_113855398-125233.jpeg

Varsó (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Este nyolckor megtelik a lengyel operaháza, a Teatr Wielki, az előcsarnokban tévéstábok forgatnak, politikusok, közszereplők nyilatkoznak. Ez a komponista születésnapját ünneplő fesztivál utolsó napja, egyben az Eufonie nyitóestje. Nagy tótumfaktum ez a Penderecki, gondoltam volna is, meg nem is. Engem inkább a zene érdekel – tegnap életrajzot közöltünk a mesterről, aki lemaradt volna, itt olvashatja.

Penderecki „melodistának” tartja magát, és ez rendkívül szórakoztató megjegyzés egy olyan komponistától, aki létrehozta a horrorfilm klasszikus zenei megfelelőjét. Aki nem retteg minden ízében a Polymorphia vagy az Elégia Hirosima áldozatainak emlékére hallgatása közben, az (tiszta szívvel mondom) nem jól hallgatja. Stanley Kubrick és David Lynch jól hallgatta, és miután szerepeltették a filmjeikben, beindították a lengyel komponista karrierjét.

De Penderecki zenéje ennél sokkal több.

A hetvenes években bekövetkező fordulata után a szélesebb közönség számára hallgatható zenét ír, de a stílusváltás nem népszerűségre törekvés, hanem épp ezzel teljesítette be a feladatát: egyszerre kapcsolódik több évszázad zeneirodalmához és a 20. századi ember pszichéjéhez.

Semmi sem változik a zenében, csak az eszköz: a hangzás, és ahogy az létrejön

– vallja. Úgy tűnik az esszencia az avantgárdban és a poszt-avantgárdban ugyanaz.

eufonie23_11_2018-77-174622.jpg

Anne-Sophie Mutter a II. hegedűversenyt adta elő (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

Nem misztifikálja a saját munkáját: „Könnyen megy nekem a komponálás” – mondta egy interjúban. „Csak le kell ülni, és kiválasztani, leírni, ami fontos. Ki kell válogatni a pelyvát, mert rossz ötletei mindenkinek vannak; hagyd meg a jót, és meg is születik a zenemű.” Pedig lenne mit misztifikálni, tekintélyes számú egyházi zenemű szerzője, háromszor zenésítette meg a latin miseszöveget, passiót írt Lukács evangélista nyomán, ezen túl Agnus Deit, Magnificatot és Te Deumot. Mégis, mintha elrejtőzne az elől, hogy erről szavakkal beszéljen: „Amikor megírsz egy darabot, jónak érzed, akkor megpróbálkozol hasonlókkal.” Ennyi volna a nagy titok?

Ha a két elhangzó versenyműre gondolok, azok tisztán zenei játékok. Az Anne-Sophie Mutter számára írt, Metamorfózisok alcímű II. hegedűverseny szüntelen a tisztaságra, világosságra törekszik, és ez az esztétikai törekvés teszi virtuózzá hegedűszólamot. Miközben a Varsói Szimfóniát hallgatom Maciej Tworek vezényletével, azon gondolkodom, hogy

szerencsés az, akit Anne-Sophie Mutter zenemű írására ihlet, még szerencsésebb az, akinek a művét Anne-Sophie Mutter aztán elő is adja.

Feminin, széles érzelmi spektrumot bejáró versenyműről van szó, amely illik a művésznő rapszodikus és finom stílusához.

eufonie23_11_2018-114-174624.jpg

A Concerto grosso előadása (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A Concerto grosso viszont férfikoncert, nem is egy férfira, hanem rögtön háromra. A műfajból adódóan három gordonka concertál a zenekarral – amelynek élén ezúttal a nagyszerű kortárszenei dirigens, Christoph Eschenbach áll. A szólisták (Frans Helmerson, Ivan Monighetti, Arto Noras) olyanok, mint a három muskétás – mindannyian ragyogóan, mindannyian erőteljesek, expresszívek, és mind kicsit máshogy. Ami pedig a zenedarabot illeti: a zeneszerző egyik legnépszerűbb műve, 2001-es születése óta mintegy 130 koncerten játszották.

eufonie23_11_2018-134-174638.jpg

Mintegy 150 fős kórus gyűlt össze Penderecki tiszteletére (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A harmadik játékrészre mintegy 150 fős kórus foglalja el a zenekar mellett a színpadot: a Poznański Chór Kameralny, a Varsói Filharmónia Kórusa és az NFM Kórus. Újabb karmester a pulpituson, Leonard Slatkin, illetve három szólista (Johanna Rusanen, Anna Radziejewska, Nikolay Didenko). Ahogy már említettem, Penderecki háromszor nyúlt a Dies irae miseszövegéhez, 1967-es művében az auschwitzi áldozatokra emlékezett, 1984-ben a Lengyel rekviemet hazája hőseinek ajánlotta. Ez az új évezredben komponált alkotás nem a teljes szöveget dolgozza fel. A mintegy 22 perces műhöz szinte luxus volt ekkora előadói apparátust rendelni, az „Ezrek szimfóniája”-effektus ezúttal elmaradt. Nem, nem az előadókon múlott, nem is a szerzőn, ez a mű nem az a karakter.

De, teszem hozzá rögtön, van abban valami gyönyörű, hogy Lengyelország legjobb kórusai egyesülnek a numero uno zeneszerzőjük születésnapján.

A varsói látogatást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. Hogy mi is ez az új zenei fesztivál, arról holnapi bejegyzésemben írok bővebben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és öt napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.
Klasszikus orgona

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Klasszikus ajánló

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.