Klasszikus

Még egy hang sem csendült fel, már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 1.
2018.11.24. 17:50
Ajánlom
85. születésnapja alkalmából intézményként bántak az intézménnyé váló Krzysztof Pendereckivel a lengyelek. Anne-Sophie Mutter is fellépett – ott voltam, megírom.

Lehet, hogy a világ nagy része előtt Krzysztof Penderecki mindig is az a komponista marad, akinek a zenéjétől iszonyatosan para lett a Ragyogás néhány jelenete, de szerencsére Varsóba érve rögtön megbizonyosodhatok arról, hogy ez a sztori nem ennyire rövid. Landolás után rögtön egy plakát fogad a repülőtéren – a zeneszerző születésnapi fesztiválját reklámozza, rajta Penderecki pop-artos, minimalista portréjával. A lengyelek ugyanis idén, ahogy öt éve is, rendesen megünneplik nemzeti kincsüket. (A magam megnyugtatására gyorsan fel is idézem, hogy 2016-ban mi sem bántunk mostohábban a 90 éves Kurtág Györggyel.)

Az is eszembe jut, hogy milyen érzés volt úgy Kocsis Zoltán Kurtág-koncertjén ülni a BMC-ben, hogy tudtam, a mester ott van az emeleten – furcsa, misztikus, ambivalens. Penderecki azonban itt van a színházban, a karmesteri pulpitusra ugyan nem merészkedik fel ezen az estén, de fogadja a művei előadóit, türelmesen végighallgatja az őt méltató hosszadalmas beszédeket, egy-két díjat is átvesz. Elviseli, hogy intézmény lett belőle, intézményként kezelik, mi meg örülünk, hogy azért az életművéből is hallunk néhány opuszt.

IMG_20181123_101612-135733.jpg

Festiwal Eufonie (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Napközben Varsóban mászkálva rá is hangolódom a Penderecki-zene világára, figyelem az otthonról ismerős paneltömbök és a katolikus szobrok összképét. Köd van, nagyon hideg, ez már észak. A Varsói Balassi Intézet közvetítésével kaptam meghívást a város új klasszikus zenei fesztiváljára, a Festiwal Eufonie néhány napjára. A programot lapozva látom, hogy igen jó a kínálat: Arvo Pärt, Lajkó Félix, a lengyel folkzenész Vołosi együttes, a Varsói Filharmonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar.

LRM_EXPORT_612897848140852_20181123_113855398-125233.jpeg

Varsó (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Este nyolckor megtelik a lengyel operaháza, a Teatr Wielki, az előcsarnokban tévéstábok forgatnak, politikusok, közszereplők nyilatkoznak. Ez a komponista születésnapját ünneplő fesztivál utolsó napja, egyben az Eufonie nyitóestje. Nagy tótumfaktum ez a Penderecki, gondoltam volna is, meg nem is. Engem inkább a zene érdekel – tegnap életrajzot közöltünk a mesterről, aki lemaradt volna, itt olvashatja.

Penderecki „melodistának” tartja magát, és ez rendkívül szórakoztató megjegyzés egy olyan komponistától, aki létrehozta a horrorfilm klasszikus zenei megfelelőjét. Aki nem retteg minden ízében a Polymorphia vagy az Elégia Hirosima áldozatainak emlékére hallgatása közben, az (tiszta szívvel mondom) nem jól hallgatja. Stanley Kubrick és David Lynch jól hallgatta, és miután szerepeltették a filmjeikben, beindították a lengyel komponista karrierjét.

De Penderecki zenéje ennél sokkal több.

A hetvenes években bekövetkező fordulata után a szélesebb közönség számára hallgatható zenét ír, de a stílusváltás nem népszerűségre törekvés, hanem épp ezzel teljesítette be a feladatát: egyszerre kapcsolódik több évszázad zeneirodalmához és a 20. századi ember pszichéjéhez.

Semmi sem változik a zenében, csak az eszköz: a hangzás, és ahogy az létrejön

– vallja. Úgy tűnik az esszencia az avantgárdban és a poszt-avantgárdban ugyanaz.

eufonie23_11_2018-77-174622.jpg

Anne-Sophie Mutter a II. hegedűversenyt adta elő (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

Nem misztifikálja a saját munkáját: „Könnyen megy nekem a komponálás” – mondta egy interjúban. „Csak le kell ülni, és kiválasztani, leírni, ami fontos. Ki kell válogatni a pelyvát, mert rossz ötletei mindenkinek vannak; hagyd meg a jót, és meg is születik a zenemű.” Pedig lenne mit misztifikálni, tekintélyes számú egyházi zenemű szerzője, háromszor zenésítette meg a latin miseszöveget, passiót írt Lukács evangélista nyomán, ezen túl Agnus Deit, Magnificatot és Te Deumot. Mégis, mintha elrejtőzne az elől, hogy erről szavakkal beszéljen: „Amikor megírsz egy darabot, jónak érzed, akkor megpróbálkozol hasonlókkal.” Ennyi volna a nagy titok?

Ha a két elhangzó versenyműre gondolok, azok tisztán zenei játékok. Az Anne-Sophie Mutter számára írt, Metamorfózisok alcímű II. hegedűverseny szüntelen a tisztaságra, világosságra törekszik, és ez az esztétikai törekvés teszi virtuózzá hegedűszólamot. Miközben a Varsói Szimfóniát hallgatom Maciej Tworek vezényletével, azon gondolkodom, hogy

szerencsés az, akit Anne-Sophie Mutter zenemű írására ihlet, még szerencsésebb az, akinek a művét Anne-Sophie Mutter aztán elő is adja.

Feminin, széles érzelmi spektrumot bejáró versenyműről van szó, amely illik a művésznő rapszodikus és finom stílusához.

eufonie23_11_2018-114-174624.jpg

A Concerto grosso előadása (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A Concerto grosso viszont férfikoncert, nem is egy férfira, hanem rögtön háromra. A műfajból adódóan három gordonka concertál a zenekarral – amelynek élén ezúttal a nagyszerű kortárszenei dirigens, Christoph Eschenbach áll. A szólisták (Frans Helmerson, Ivan Monighetti, Arto Noras) olyanok, mint a három muskétás – mindannyian ragyogóan, mindannyian erőteljesek, expresszívek, és mind kicsit máshogy. Ami pedig a zenedarabot illeti: a zeneszerző egyik legnépszerűbb műve, 2001-es születése óta mintegy 130 koncerten játszották.

eufonie23_11_2018-134-174638.jpg

Mintegy 150 fős kórus gyűlt össze Penderecki tiszteletére (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A harmadik játékrészre mintegy 150 fős kórus foglalja el a zenekar mellett a színpadot: a Poznański Chór Kameralny, a Varsói Filharmónia Kórusa és az NFM Kórus. Újabb karmester a pulpituson, Leonard Slatkin, illetve három szólista (Johanna Rusanen, Anna Radziejewska, Nikolay Didenko). Ahogy már említettem, Penderecki háromszor nyúlt a Dies irae miseszövegéhez, 1967-es művében az auschwitzi áldozatokra emlékezett, 1984-ben a Lengyel rekviemet hazája hőseinek ajánlotta. Ez az új évezredben komponált alkotás nem a teljes szöveget dolgozza fel. A mintegy 22 perces műhöz szinte luxus volt ekkora előadói apparátust rendelni, az „Ezrek szimfóniája”-effektus ezúttal elmaradt. Nem, nem az előadókon múlott, nem is a szerzőn, ez a mű nem az a karakter.

De, teszem hozzá rögtön, van abban valami gyönyörű, hogy Lengyelország legjobb kórusai egyesülnek a numero uno zeneszerzőjük születésnapján.

A varsói látogatást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. Hogy mi is ez az új zenei fesztivál, arról holnapi bejegyzésemben írok bővebben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.