Klasszikus

Még egy hang sem csendült fel, már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 1.
2018.11.24. 17:50
Ajánlom
85. születésnapja alkalmából intézményként bántak az intézménnyé váló Krzysztof Pendereckivel a lengyelek. Anne-Sophie Mutter is fellépett – ott voltam, megírom.

Lehet, hogy a világ nagy része előtt Krzysztof Penderecki mindig is az a komponista marad, akinek a zenéjétől iszonyatosan para lett a Ragyogás néhány jelenete, de szerencsére Varsóba érve rögtön megbizonyosodhatok arról, hogy ez a sztori nem ennyire rövid. Landolás után rögtön egy plakát fogad a repülőtéren – a zeneszerző születésnapi fesztiválját reklámozza, rajta Penderecki pop-artos, minimalista portréjával. A lengyelek ugyanis idén, ahogy öt éve is, rendesen megünneplik nemzeti kincsüket. (A magam megnyugtatására gyorsan fel is idézem, hogy 2016-ban mi sem bántunk mostohábban a 90 éves Kurtág Györggyel.)

Az is eszembe jut, hogy milyen érzés volt úgy Kocsis Zoltán Kurtág-koncertjén ülni a BMC-ben, hogy tudtam, a mester ott van az emeleten – furcsa, misztikus, ambivalens. Penderecki azonban itt van a színházban, a karmesteri pulpitusra ugyan nem merészkedik fel ezen az estén, de fogadja a művei előadóit, türelmesen végighallgatja az őt méltató hosszadalmas beszédeket, egy-két díjat is átvesz. Elviseli, hogy intézmény lett belőle, intézményként kezelik, mi meg örülünk, hogy azért az életművéből is hallunk néhány opuszt.

IMG_20181123_101612-135733.jpg

Festiwal Eufonie (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Napközben Varsóban mászkálva rá is hangolódom a Penderecki-zene világára, figyelem az otthonról ismerős paneltömbök és a katolikus szobrok összképét. Köd van, nagyon hideg, ez már észak. A Varsói Balassi Intézet közvetítésével kaptam meghívást a város új klasszikus zenei fesztiváljára, a Festiwal Eufonie néhány napjára. A programot lapozva látom, hogy igen jó a kínálat: Arvo Pärt, Lajkó Félix, a lengyel folkzenész Vołosi együttes, a Varsói Filharmonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar.

LRM_EXPORT_612897848140852_20181123_113855398-125233.jpeg

Varsó (Fotó/Forrás: Csabai Máté / Fidelio)

Este nyolckor megtelik a lengyel operaháza, a Teatr Wielki, az előcsarnokban tévéstábok forgatnak, politikusok, közszereplők nyilatkoznak. Ez a komponista születésnapját ünneplő fesztivál utolsó napja, egyben az Eufonie nyitóestje. Nagy tótumfaktum ez a Penderecki, gondoltam volna is, meg nem is. Engem inkább a zene érdekel – tegnap életrajzot közöltünk a mesterről, aki lemaradt volna, itt olvashatja.

Penderecki „melodistának” tartja magát, és ez rendkívül szórakoztató megjegyzés egy olyan komponistától, aki létrehozta a horrorfilm klasszikus zenei megfelelőjét. Aki nem retteg minden ízében a Polymorphia vagy az Elégia Hirosima áldozatainak emlékére hallgatása közben, az (tiszta szívvel mondom) nem jól hallgatja. Stanley Kubrick és David Lynch jól hallgatta, és miután szerepeltették a filmjeikben, beindították a lengyel komponista karrierjét.

De Penderecki zenéje ennél sokkal több.

A hetvenes években bekövetkező fordulata után a szélesebb közönség számára hallgatható zenét ír, de a stílusváltás nem népszerűségre törekvés, hanem épp ezzel teljesítette be a feladatát: egyszerre kapcsolódik több évszázad zeneirodalmához és a 20. századi ember pszichéjéhez.

Semmi sem változik a zenében, csak az eszköz: a hangzás, és ahogy az létrejön

– vallja. Úgy tűnik az esszencia az avantgárdban és a poszt-avantgárdban ugyanaz.

eufonie23_11_2018-77-174622.jpg

Anne-Sophie Mutter a II. hegedűversenyt adta elő (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

Nem misztifikálja a saját munkáját: „Könnyen megy nekem a komponálás” – mondta egy interjúban. „Csak le kell ülni, és kiválasztani, leírni, ami fontos. Ki kell válogatni a pelyvát, mert rossz ötletei mindenkinek vannak; hagyd meg a jót, és meg is születik a zenemű.” Pedig lenne mit misztifikálni, tekintélyes számú egyházi zenemű szerzője, háromszor zenésítette meg a latin miseszöveget, passiót írt Lukács evangélista nyomán, ezen túl Agnus Deit, Magnificatot és Te Deumot. Mégis, mintha elrejtőzne az elől, hogy erről szavakkal beszéljen: „Amikor megírsz egy darabot, jónak érzed, akkor megpróbálkozol hasonlókkal.” Ennyi volna a nagy titok?

Ha a két elhangzó versenyműre gondolok, azok tisztán zenei játékok. Az Anne-Sophie Mutter számára írt, Metamorfózisok alcímű II. hegedűverseny szüntelen a tisztaságra, világosságra törekszik, és ez az esztétikai törekvés teszi virtuózzá hegedűszólamot. Miközben a Varsói Szimfóniát hallgatom Maciej Tworek vezényletével, azon gondolkodom, hogy

szerencsés az, akit Anne-Sophie Mutter zenemű írására ihlet, még szerencsésebb az, akinek a művét Anne-Sophie Mutter aztán elő is adja.

Feminin, széles érzelmi spektrumot bejáró versenyműről van szó, amely illik a művésznő rapszodikus és finom stílusához.

eufonie23_11_2018-114-174624.jpg

A Concerto grosso előadása (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A Concerto grosso viszont férfikoncert, nem is egy férfira, hanem rögtön háromra. A műfajból adódóan három gordonka concertál a zenekarral – amelynek élén ezúttal a nagyszerű kortárszenei dirigens, Christoph Eschenbach áll. A szólisták (Frans Helmerson, Ivan Monighetti, Arto Noras) olyanok, mint a három muskétás – mindannyian ragyogóan, mindannyian erőteljesek, expresszívek, és mind kicsit máshogy. Ami pedig a zenedarabot illeti: a zeneszerző egyik legnépszerűbb műve, 2001-es születése óta mintegy 130 koncerten játszották.

eufonie23_11_2018-134-174638.jpg

Mintegy 150 fős kórus gyűlt össze Penderecki tiszteletére (Fotó/Forrás: Paradox / Narodowe Centrum Kultury)

A harmadik játékrészre mintegy 150 fős kórus foglalja el a zenekar mellett a színpadot: a Poznański Chór Kameralny, a Varsói Filharmónia Kórusa és az NFM Kórus. Újabb karmester a pulpituson, Leonard Slatkin, illetve három szólista (Johanna Rusanen, Anna Radziejewska, Nikolay Didenko). Ahogy már említettem, Penderecki háromszor nyúlt a Dies irae miseszövegéhez, 1967-es művében az auschwitzi áldozatokra emlékezett, 1984-ben a Lengyel rekviemet hazája hőseinek ajánlotta. Ez az új évezredben komponált alkotás nem a teljes szöveget dolgozza fel. A mintegy 22 perces műhöz szinte luxus volt ekkora előadói apparátust rendelni, az „Ezrek szimfóniája”-effektus ezúttal elmaradt. Nem, nem az előadókon múlott, nem is a szerzőn, ez a mű nem az a karakter.

De, teszem hozzá rögtön, van abban valami gyönyörű, hogy Lengyelország legjobb kórusai egyesülnek a numero uno zeneszerzőjük születésnapján.

A varsói látogatást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. Hogy mi is ez az új zenei fesztivál, arról holnapi bejegyzésemben írok bővebben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Tánc

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.
Klasszikus karácsony

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.