Klasszikus

Megelégszünk a középszerrel

2014.01.01. 07:37
Ajánlom
A híres anekdota szerint Platz, a lipcsei tanácsos Bachra utalt szavaival, miután nem kaphatták meg a legjobbakat, azaz Telemannt, illetve Christoph Graupnert a Tamás-templom kántori posztjára. KRITIKA

Persze a Simon Standage vezette Collgium Musicum 90 és a Vashegyi György irányította Purcell Kórus karácsonyi hangversenyén december 20-án szerencsére semmiképpen sem ezt a hierarchiát, de még csak a fordítottját sem szerették volna mélyíteni, inkább arra törekedtek, hogy a két mester közötti hasonlóságokat - és nyilván különbözőségeket is - megmutassák, amit találó műsorválasztásuk is igazolt. A hangverseny első felében Standage együttese egy Telemann-, majd egy Bach-szvitet, a másodikban pedig a Purcell Kórussal kiegészülve, Vashegyi György vezényletével egy-egy oratorikus kompozíciót tűzött műsorára a két zeneszerzőtől.

A legelső auditív élményem Simon Standage-dzsel Vivaldi Négy évszakának felvétele volt a Trevor Pinnock vezette English Concert közreműködésével. Azonnal megfogott extravagáns, életteli játéka. Bevallom, szívesen őriztem volna ezt az emléket magamban, mivel - bár Standage ezúttal nem játszott szólót - leginkább az élet hiányzott az egész interpretációból. Pedig lehetett volna mit kezdeni a művekkel. A hangversenyt kezdő kompozíció, Telemann Ouverture, jointes d'une Suite tragi-comique-jának (TWV 55:D22) mindjárt az első tétele, a francia nyitány (Ouverture) is erősebb dinamikai kontrasztokat és pontosabb ritmust igényelt volna, a köszvényes beteg jajgatásait ábrázoló hangsúlyok a Loure-tételben pedig inkább szájbarágósnak és szögletesnek hatottak. Az ezt követő postakürtös gyógymódnál (Menuet en Rondeau) sem éreztem, hogy haladna előre a zene, a hipochondriát idéző, egy Gigue-gel szeszélyes és kiváltképp humoros módon kevert Sarabande-ból is többet ki lehetett volna hozni. Az újabb gyógymódként szolgáló ötödik tétel, a „heroikus szenvedés" feliratú Marche-ból, azaz indulóból inkább a szókapcsolat második része öltött testet, a Petit-Maître, avagy a piperkőc gyógyulását szolgáló Petit-maison (bordély vagy bolondok háza?) sem igazán engedett a Furies - fúriák - alcímből sejthető élénk, virtuóz finálé csábításának. Az ezt követő Bach-mű, a C-dúr zenekari szvit (BWV 1066) - amely Telemann alkotásához hasonlóan francia nyitánnyal indít - vérmérsékletében már időnként beállt némi változás, de a pontatlanságok - különösen a szemlátomást blattoló oboista gikszerei - miatt ez az interpretáció sem maradt emlékezetes, sőt, a közel háromnegyed órás első félidő legalább kétszer annyinak tűnt.

A szünet után a Purcell Kórussal kiegészülve Telemann Deus, judicium tuum című művének magyarországi bemutatóját hallhattuk, amely kompozíció a 71., illetve 72. zsoltár szövegén alapszik, és a francia gran motet hagyományokat követi, hiszen szerzője Párizsban komponálta, ahol a Concert Spirituel mutatta be többször is, nagy sikerrel. Mindezek ellenére nem láttam értelmét, hogy most miért kellett nem igazán érthető francia kiejtéssel előadni a latin szövegű kompozíciót. Egy kicsit a hermeneutika szemszögéből megközelítve a kérdést, ha már nem templomban és nem is Franciaországban hangzott el a mű, ráadásul nem is francia előadókkal - meg különben is -, akkor mi szükség is volt erre? Autentikus(abb) lett tőle az előadás? A darab mindenesetre remekmű, ismét francia nyitánnyal az elején, amelyet szinte fülbemászó áriák, és burjánzó kórusok követtek. Bach Magnificatját pedig azt hiszem, nem kell bemutatni.

Mindkét mű esetében a kórus színgazdagsága és lelkes, de pontos éneklése vitte előre az előadást, leginkább őket illeti a dicséret, a legtöbb muzikalitást náluk lehetett tapasztalni, valamint a szintén kórusból előlépő szólistáknál. Stefanik Márta és Pintér Ágnes szopránjának hajlékonysága, Bárány Péter fényes kontratenorja, Szigetvári Dávid szenvedélyes, franciásan modoros tenorja és Blazsó Domonkos igényesen megformált basszusa szép pillanatokat hozott, illetve hozott volna, ha a hangzás arányainak érdekében a zenekar visszább vett volna a dinamikából. A zenészekre ugyan kevesebb figyelem irányult az énekesek miatt, viszont a Collegium Musicum 90 teljesítményét semmiképpen sem éreztem jobbnak, mint az első félidőben. Vashegyi György lendületes, de sokszor szögletes vezénylő mozdulatai ellenére mindkét műben akadtak inerpretációs bizonytalanságok. Időnként a kevesebb talán több lett volna. De lehet, hogy vérszegényebb is. Abban mindenesetre biztosak lehetünk, hogy Telemannt is, Bachot is nehéz igazán jól játszani.   

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Könyv

Tóth Krisztina: Ne húzzuk be a nyakunkat!

Az írók szerepéről, a múlt borzalmainak lejegyzéséről, a populizmus terjedéséről, valamint a társadalmak szélsőséges megosztottságáról beszélt Tóth Krisztina a Könyvfesztivál megnyitóeseményén. Az idei díszvendéget, Szvetlana Alekszijevicset Háy Hános laudálta.
Színház

Közzétette el nem mondott szenátusi beszédét Karsai György

Rátóti Zoltán egy hónappal ezelőtt, augusztus 26-án menesztette a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetőjét, Karsai Györgyöt. A döntés ellen több intézmény és művész felszólalt, később a professzor maga is reagált a történtekre. Most azt a beszédét osztotta meg közösségi oldalán, melyet az egyetem 2021. szeptember 17-i szenátusi ülésén szeretett volna elmondani.
Jazz/World

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Zenés színház

Éneklő Kádár-kockák a kifutón – így készült a Soharóza új színházi divatbemutatója, a Keleti Blokk (GALÉRIA)

Szeptember 9-én mutatták be a Trafóban Halas Dóra és Nagy Fruzsina legújabb catwalk koncertjét, a Keleti blokkot, amely egy elképzelt jövőn keresztül tekint vissza a múltra. Dubniczki Attila fotókon keresztül mutatja be a premier előtti utolsó pillanatokat és a háttérben zajló munkát.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A legismertebb élő ukrán komponista – Valentin Szilvesztrov 85 éves

Egy évvel ezelőtt még elsősorban a zeneélet új művei iránt fokozottan érdeklődő közönség ismerhette Valentin Szilvesztrov nevét, ám az orosz invázió kezdete óta a szerző műveit Európa-szerte játsszák az ukrán nép iránti szolidaritás jegyében.
Klasszikus ajánló

Kossuth-díjas művészek tisztelegnek a Zeneakadémián Cziffra György emléke előtt

A jazz, a népzene, a cigányzene és a klasszikus zene fúzióját teremti meg négy Kossuth-díjas művészünk Cziffra Györgyre emlékezve, a világhírű zongoraművész születésének 101. évfordulóján. Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estje november 5-én, 19.30-tól várja az érdeklődőket a Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.