Klasszikus

Megfontoltan, líraian

Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében
2022.05.11. 16:35
Ajánlom
A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.

Bár Palojtay János már nem a húszas éveiben jár, azt hiszem, azok közé tartozik, akiket kevésbé ismer a hazai közönség – ennek, ha így van, sürgősen változnia kellene –, azok közé, akik külföldön nagyobb sikereket értek el, mint itthon. Játéka kifinomult, lírai. Olyan zongoristáról van szó, aki elmélyült előadásmódjával, alaposan átgondolt műsorával igyekszik belopni magát a szívekbe. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges, egyedülálló élményben lehet részünk koncertjein.

Mivel maga a műsor sem volt szokványos, már a koncert előtt sejteni lehetett, hogy ez az est az elmélyülésről, valamiféle meditatív állapot megtalálásáról szólhat. A Schumann-válogatás (Novelletten, op. 21), a darabok jellegénél fogva, és aztán Palojtay játékát hallgatva-figyelve is, inkább fölvezetésnek, előkészítésnek tűnt. Ez volt a koncertnek az egyetlen olyan szakasza, ahol éreztem, ha nem is bizonytalanságot, némi megilletődöttséget az előadón, mintha nem mert volna teljesen kibontakozni, átadni magát minden értelemben a játéknak.

20220504_Palojtay_Zak_Szolloi_02_javitva-102132.jpg

Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Grieg-szonáta (e-moll, op. 7.) már sokkal élettel telibb, dinamikusabb volt – érthető módon –, és ebben a darabban már megvillant az a kifinomultság, amely az egész második részt uralta aztán, és amiben volt valami nyugtalanító hűvösség is. Palojtay játéka, főleg egy olyan valakinek, aki maga nem zenész, de sokféle zenét hallgat szívesen, elsősorban megfontoltnak tűnhet.

Úgy gondolom, érezhetően nem arra törekszik, hogy felesleges allűrökkel hívja föl magára, vagy bármi másra (oda nem illőre), a figyelmet.

20220504_Palojtay_ZAK_Szollosi_001-162724.jpg

Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Palojtay egyértelműen olyan darabokat válogatott össze szólóestjére, amelyek foglalkoztatják, amikben éppen aktuálisan benne van, és nem az alapján választott, hogy mivel tudná „lenyűgözni” a közönséget. Benső, lélektani utazásra invitált. Varázsa abban van, hogy fokozatosan közelít, majd vezet be abba a világba, amely a sajátja.

Ez a világ számomra ezen az estén elsősorban a Debussy-prelűdöket (az 1. kötet öt darabját) jelentette, mert bár a Franck-darab is kiváló volt, és rendkívül izgalmas is, az előbb említett válogatásban teljesedett ki az a lírai jelleg, ami nem nélkülözte a tisztaságot, és azt a fajta technikai tudást sem, amely nélkül ezek a darabok nyilván megszólaltathatatlanok lennének érvényes, kifinomult módon, valamint a szépség mellett jelentkező humort, amit szintén képes volt megmutatni Palojtay János. (Érdekes, hogy a Debussy-prelűdöket hallgatva időnként Bartók jutott eszembe, illetve hogy Palojtaynak mennyire fontos lehet az ő életműve, bizonyos művei legalábbis biztosan.)

20220504_Palojtay_ZAK_Szollosi_009-162745.jpg

Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Franck-darab (Prelúdium, korál és fúga) egyébként tökéletes lezárása volt a hivatalos programnak, mert mintha visszavezetett volna kicsit az időben, és a szerzőre annyira jellemző ciklusban-gondolkodást/alkotást az egész koncert sajátjává, alapjává tette volna. Talán nem is választhatott volna első ráadásnak mást aztán Palojtay, mint egy Bach-átiratot (Bach-Siloti h-moll Prelűd), hogy aztán visszavezethessen bennünket még Grieghez is (Lírai darabok, op 57. VI. kötet no. 1. Svundne Dage).

Nagy öröm volt megtapasztalni az elmúlt hónapokban, főleg egy járvány-időszak közepette, hogy jó néhány olyan fiatal zongorista van itthon, akiből a tudatos építkezés sugárzik, és akinek a játékával kapcsolatban az lehet az első gondolatunk: hosszú távra tervez, és nem azonnali, s ami fontosabb, látványos sikert akar aratni. Palojtay János egyértelműen ezek közé az előadók közé tartozik. Egyszerre megnyugtató és kifejezetten inspiráló figyelni a hozzáállását, hallgatni a zongorajátékát.

20220504_Palojtay_ZAK_Szollosi_010-162745.jpg

Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Fejléckép: Palojtay János zongorakoncertje a Zeneakadémia Nagytermében (fotó: Szöllősi Mátyás)

Kettős pokoljárás

Kapcsolódó

Kettős pokoljárás

Giovanni Bertolazzi neve bizonyára nem ismeretlen azoknak, akik nyomon követik a komolyzenei élet történéseit. A csupán huszonnégy esztendős olasz zongorista a 2021-es budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny második helyezettje, és egyben egyik különdíjasa is. A versenyen elért remek eredményének, és a Cziffra György-emlékév jóvoltából térhetett vissza február 26-án a Régi Zeneakadémiára, hogy egy több szempontból is komoly kihívást jelentő koncerten mutathassa meg ismét tehetségét.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.