Klasszikus

Megformált szenvedély

2005.03.16. 00:00
Ajánlom
Sok mindenre jók a lemezek. Zeneszerzőket, műveket lehet általuk megismerni. Nagy előadókat lehet a segítségükkel tanulmányozni, vagy kivételes koncertélményeket feleleveníteni. Gyűjteni is lehet őket. Ha azonban „csupán” kellemes időtöltésként, kikapcsolódásként tennénk be a korongot a lejátszóba – nos, ez esetben lehet, hogy csalódunk Wilhelm Furtwängler és az Északnémet Rádió Szimfonikus Zenekarának tavaly újból kiadott Brahms-felvételét hallgatva.

Hogy miért? Egy teljesen primér ok miatt: nem hangzik jól. Sietek hozzátenni: ez nem Brahms, nem Furtwängler, de talán nem is az 1951-es koncertfelvételt feljavító szakemberek hibája. Igen magas a felvétel alapzaja, a hangzáskép karcos és száraz. A zenekar meglehetősen kiegyenlítetlenül szól, a fafúvók helyenként alig hallhatók, a prímhegedűk és az üstdob viszont mindig túlságosan is jól.

Mindezeken persze eszembe sem jutna fennakadni, ha unikális felvételről lenne szó. Brahms I. szimfóniájából azonban nem kevesebb, mint tizenegy Furtwängler vezényelte felvétel maradt fenn, ráadásul ezek mind 1945 után készültek. A Haydn-variációkból is további hat felvétel ismert. Biztosan tanulságos lenne összevetni a szimfónia mind a tizenegy interpretációját, ám az is szinte biztos, hogy a legfőbb tanulság az lenne: nincs köztük lényegi eltérés. És ez természetes is: Furtwängler 1911 és 1940 között csak az I. szimfóniát 117 alkalommal dirigálta koncerten, a Haydn-variációkat 33-szor. Nyilvánvaló, hogy ez alatt kikristályosodott a számára ideális előadásmód, amely egyaránt magában foglalja a tempókat, a különféle agogikákat, a dinamikát, a hangszíneket és minden egyebet. Ezek a paraméterek – bizonyos esetlegességeket leszámítva – legfeljebb egy árnyalatnyit változhatnak a teremtől és a zenekartól függően. Egyszóval, ha e két Brahms-mű Furtwängler-féle interpretációjára vagyunk kíváncsiak, nem kell feltétlenül ezt a lemezt választanunk. Az I. szimfóniát jobb hangzásminőségben élvezhetjük például a Bécsi Filharmonikusok 1947-es vagy a Concertgebouw Zenekarának 1950-es felvételén, a Haydn-variációkat ugyancsak a Bécsi Filharmonikusok 1949-es felvételén.

Persze ha már az Északnémet Rádió Szimfonikus Zenekarának lemeze mellett döntöttünk és – mondjuk második hallgatásra – nem zavar már bennünket a felvétel minősége sem, rájövünk, hogy különlegesen nagy, valóban kristályosan tiszta interpretációt hallunk. Úgy tűnik, mindvégig a kitörő vagy az épp kitörni készülő szenvedély irányít, mégis minden arányos, artikulált, megformált. Az előadás minden másodpercéből rendkívüli dinamizmus és gazdagság árad.

Azok, akik egy különleges koncertélményt akarnak feleleveníteni, egy nagy előadót szeretnének tanulmányozni vagy lemezt gyűjtenek – úgyis meg fogják venni ezt a CD-t. És ők nem fognak csalódni.

(Brahms: I. szimfónia, op. 68; Változatok egy Haydn-témára, op. 56a – NDR Sinfonieorchester; vez.: Wilhelm Furtwängler; EMI 7243 4 76733 2 0; NDR 10132)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.