Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

2019.08.15. 12:30
Ajánlom
Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.

Sztravinszkij vagy Stravinsky? A fene se tudja. Pedig már olvasóink is reklamáltak, ha így írtam azért, ha úgy, azért. Ezért hát köztes megoldást szoktam alkalmazni: hol így írom, hol úgy. Igyekszem mindenki kedvére tenni. Amikor a Tavaszi áldozat meg nem történt botrányáról írtam, a fonetikus átírást alkalmaztam, később, amikor a rendőrséggel való összetűzéséről, akkor meg az angolosat. Úgy voltam vele, hogy úgyis megérti a kedves Olvasó, hogy kiről van szó.

Aztán a Kaposfesten az egyik koncertről kijövet felfigyeltem Bősze Ádám antikváriumának egyik becses, a Szivárvány Kultúrpalotában kiállított levelére, amelynek aláírója nem más, mint Bárdos Lajos zeneszerző, karvezető.

Imigyen szóla Bárdos Lajos.

"SZTRAVINSZKIJ? --- NEM!!!
Hanem: STRAVINSKY.

Szerzőnk élete utolsó szakaszában a STRAVINSKY név-alakot használta. Kották, könyvek, műsorok, hanglemezek stb. millióin áll így.

Nincs jogunk másképp írni!

IMG_20190814_122806-103241.jpg

Bárdos Lajos levele Stravinsky-gate kapcsán Bősze Ádám gyűjteményében (Fotó/Forrás: Fidelio)

Bárdos részéről a felkiáltójeles intés nem érv nélküli fenyegetés.

Csak akkor engedhetnénk meg, ha hozzájárulnánk, hogy a franciák Kodály nevét így írják:

QUEAUDAILLES

A Szivárvány Kultúrpalota előterében a Kaposfest ideje alatt látható a Bősze Ádám Antikváriumából válogatott kiállítás. Bősze Ádám Bő szekund című második standup estjét pedig ma este 10 órától hallhatják a fesztiválozók ugyanitt. Érdemes!

A klasszikus zenének nem kell cégér!

Kapcsolódó

A klasszikus zenének nem kell cégér!

Lehet, hogy Bősze Ádámot nem kell senkinek bemutatni. Lehet, hogy néhányaknak igen. Ők azt hiszik, szerénytelen, amikor azt mondja, hogy szeretik a hallgatók. Zenetudós, antikvárius, műsorvezető, ráadásul hamarosan a második standup-estjével lép a közönség elé. Erről is kérdeztük.

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!

Ha zene szól, nem tudok mással foglalkozni – Bősze Ádám és Vashegyi György a Kult50-ben

Ha zene szól, nem tudok mással foglalkozni – Bősze Ádám és Vashegyi György a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Bősze Ádám zenetudós, műsorvezető és Vashegyi György karmester, régizenész ült le egymással beszélgetni – mi másról, mint zenéről.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.
Klasszikus interjú

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Klasszikus kritika

Történetek dallamokban, képekben, szavakban – ilyen volt a Fesztivál Akadémia Budapest

A hangszeres zene kiemelkedő jelentőségű előadói idén is felkeresték Budapestet, július 15. és 24. között került sor a Fesztivál Akadémia Budapest idei koncertsorozatára, amely során változatos karakterű hangversenyeken ismerkedhetett meg a hallgatóság a kamarazene gyöngyszemeivel.
Klasszikus kritika

Egyik szemem sír…

Megtartották Peter Caelen zongoraművész szólóestjét Keszthelyen, a Klassz a pARTon! Fesztivál keretében. Gyenge Enikő beszámolója.