Klasszikus

Megismételhetetlen koncert: Amadinda, Marton, Presser

2005.11.17. 00:00
Ajánlom
Ismét összeáll Szilveszterre Presser és az Amadinda. Az Egy elvarázsolt éj címmel különleges, egyszeri produkciókat megszólaltató koncert már hagyomány lett, idén ötödik alkalommal ad hangversenyt a világhírű magyar ütő-együttes és kortárs zeneművészünk, Presser Gábor december 31-én, éjjel 11 órától a Zeneakadémia Nagytermében. Az idei műsor ismét megismételhetetlen pillanatokat igér, annál is inkább, mert ezúttal Marton Éva, a világ nagy operaszínpadainak ünnepelt énekese is fellép a koncerten.

-Még nem is olyan régen álmodni sem mertem volna, hogy valaha együtt lépek fel Marton Évával - mondja lapunknak Rácz Zoltán, az Amadinda vezetője. - A Zeneakadémia fennállásának 130 éves évfordulójára rendezett jótékonysági koncert hozott össze minket, s amikor a szilveszteri hangversenyre felkértük, a legnagyobb örömünkre első szóra elvállata a fellépést.

Olyannyira készen állt Marton Éva a számára szokatlan - a szilvesztert szigorúan magánemberként töltötte, soha nem vállalt semmit - fellépésre, hogy azt is elárulta, emiatt egyelőre lemondott a régóta vágyott karácsonyi ajándékról, egy labrador kutyusról, "akit" nem akart szilveszter éjszakáján egyedül hagyni s a petárda-őrület rémületeinek kitenni. A labrador érkezése így kicsit csúszik, viszont a Zeneakadémia közönsége gazdagabb lesz egy megismételhetetlen élménnyel: Marton Éva az Amadinda és Presser Gábor társaságában Gershwin- és Presser-dalokat ad elő, a program szerint a koncert második részében, már az új év első órájában.

-Az Amadinda együttes mindig nagyon fontosnak tartotta, hogy időnként más zenei műfajok képviselőivel együtt zenéljen - mondja Rácz Zoltán a meglepő együttműködésről. Gershwint ugyan mindig is játszottak, saját hangszereikre átírva, de eddig szöveg nélkül. Marton Éva az első, aki a dalok szövegét is megszólaltatja velük. - Presser Gáborral nagyon régi barátság fűz össze, 1989 óta számtalanszor léptünk fel együtt például jótékonysági koncerteken, hat éven át együtt csináltuk a Magyar Televízióban a Kis esti zene című komolyzenei sorozatot. Nemrég felvettük magunknak DVD-re az adásokat, s bevallom, nagyon büszkék voltunk, ahogy végignéztünk rajtuk. Elképesztő, milyen fantasztikus zenészek jöttek el a műsorunkba játszani. Az a sorozat egy szelete a magyar zenetörténetnek.

A Szilveszteri koncert legfőbb különlegessége most is az lesz, ami mindig: a műsort korábban soha nem hallható produkciók teszik ki, egyszeri interpretációk, amelyeket valószínűleg így soha nem is lehet hallani. Pressert 1989-ben kérte meg először Rácz Zoltán, írjon számukra zenedarabot. Így született meg, az Amadinda kedvéért a Drum Street Blues. Ez lehet ugyan meglepő, hiszen az Amadinda komolyzenét játszik, de Rácz Zoltán azt mondja: semmi csodálkozni való nem volt ezen, Presser az ő számára kortárs zeneszerző, és örült, hogy kapott tőle zenedarabot: "Az ő zenéjén nőttem fel, a zenei anyanyelvem része."

Örömzenélés lesz, mondja kérdésünkre Presser Gábor, aki fellépésein az Amadindával az ütőhangszerekhez is odaül, s többféle hangszert is megszólaltat ezúttal is. Azt mondja, lesz legalább 70-80 zenei instrumentum a színpadon, s nem hagyja ki most sem az ütőhangszereket. Kedden már indulnak is próbák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?