Klasszikus

Megjelölt sír

2006.05.09. 00:00
Ajánlom
Kicsi fészkelődés, kicsi tulajdonképpenezés, vagy a félig tele - félig üres pohár fontolgatása, így kezdődik a Liszt Ferenc Kamarazenekar utolsó bérleti koncertje, vagyis a kis g-moll Mozart-szimfóniával.

Nem robban, ami nem baj, valahogy hozzászoktunk, hogy az első tételnek bömbölnie kell, merthogy erre a zenére vágja át Salieri a torkát az Amadeusban, de nem kell. A Rolla János vezette társaság ízlése ennél szigorúbban klasszikus, konzervatívabb, ha aljasnak kell lenni, megkockáztatnám azt is, hogy a szükségből csinálnak erényt, mert egy kissé mintha ki is döglenének az első tétel végére, szóval nehéz darab ez így is. A mű maga azon a határon van, ahol már sokkal egyszerűbb lenne az élet karmesterrel, a fúvósok már nem simulnak maguktól a vonósokhoz, a kürtök az első tételben valahogy úgy szólalnak meg, mintha ők voltaképpen egy másik darabot gyakorolnának, amíg itt a többiek erőlködnek, a második tétel fagott-hangszínét pedig képtelen vagyok megszokni, pedig van rá alkalom. Mert ez is hozzátartozik a klasszikus felfogáshoz, az egyetlen helyénvaló megoldás keresése. Ha valami háromszor ismétlődik, az mindháromszor ugyanúgy fog elhangzani, nem drámázunk és nem pszichologizálunk - zenélünk.

Ha mindez panasznak tűnik, akkor megint elszúrtam valamit: alapjában véve nagyon élvezetes ez a muzsikálás, amikor nem folyamatos a váltóláz, de amikor valóban meg kell lepődni egy zenei megoldáson, akkor meg is lehet, amikor nincs minden a tökéletesig csiszolva, de olyan biztosak az alapok, hogy lehet lazázni is, amikor nem szednek szét és nem raknak újra össze semmit, hanem azt mondják, nézzétek, milyen szép ez az egész, úgy, ahogy van. Ez körülbelül érvényes a második részben elhangzott Haffner-szerenádra is, csak a méretek mások, hoszszú a mű, mégsem unalmas, csak hátra kell dőlni, és örülni neki, ez persze csak a hallgatói oldal, mert a szólókat is játszó Rolla János a Rondó után egy picit hosszabban hunyja le a szemét. Megvan. És ebben a fellélegzésben persze az is benne van, hogy nem volt könnyű.

A két darab között egy harmadik Mozart, a G-dúr fuvolaverseny Seres Dóra szólójával, ami egy kicsit talán nehezebben indult a vártnál vagy a reméltnél, az első tételben a fuvola hangja nem volt sziszergésmentes, pontosabban nem mindig, és talán ez Seres Dóra Achillesz-sarka: ha hangosan kell játszani, akkor a megszólalás veszít a minőségéből. Viszont minden hibátlanul zenei, értelmes, természetes, és van valami még fontosabb és igazi adottság: oda kell figyelni. Nem- csak úgy elzenélgetnek a pódiumon, hanem az ember bevonódik a folyamatba, nemcsak az újraalkotásba, de magába a műbe is. A második-harmadik tétellel kapcsolatban már ennyit sem lehet akadékoskodni, elegánsan, finoman, tartalmasan zenélnek, és mint az igazi, nagy szonetteknél, a forma rögtön tartalommá válik. Lehet másképp is, de ennél közelebb előadó nem vihet a szerzőhöz, és itt valóban ez a cél: nem ők ragyognak, hanem az a kis, hülye Mozart.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.