Klasszikus

Megjelölt sír

2006.05.09. 00:00
Ajánlom
Kicsi fészkelődés, kicsi tulajdonképpenezés, vagy a félig tele - félig üres pohár fontolgatása, így kezdődik a Liszt Ferenc Kamarazenekar utolsó bérleti koncertje, vagyis a kis g-moll Mozart-szimfóniával.

Nem robban, ami nem baj, valahogy hozzászoktunk, hogy az első tételnek bömbölnie kell, merthogy erre a zenére vágja át Salieri a torkát az Amadeusban, de nem kell. A Rolla János vezette társaság ízlése ennél szigorúbban klasszikus, konzervatívabb, ha aljasnak kell lenni, megkockáztatnám azt is, hogy a szükségből csinálnak erényt, mert egy kissé mintha ki is döglenének az első tétel végére, szóval nehéz darab ez így is. A mű maga azon a határon van, ahol már sokkal egyszerűbb lenne az élet karmesterrel, a fúvósok már nem simulnak maguktól a vonósokhoz, a kürtök az első tételben valahogy úgy szólalnak meg, mintha ők voltaképpen egy másik darabot gyakorolnának, amíg itt a többiek erőlködnek, a második tétel fagott-hangszínét pedig képtelen vagyok megszokni, pedig van rá alkalom. Mert ez is hozzátartozik a klasszikus felfogáshoz, az egyetlen helyénvaló megoldás keresése. Ha valami háromszor ismétlődik, az mindháromszor ugyanúgy fog elhangzani, nem drámázunk és nem pszichologizálunk - zenélünk.

Ha mindez panasznak tűnik, akkor megint elszúrtam valamit: alapjában véve nagyon élvezetes ez a muzsikálás, amikor nem folyamatos a váltóláz, de amikor valóban meg kell lepődni egy zenei megoldáson, akkor meg is lehet, amikor nincs minden a tökéletesig csiszolva, de olyan biztosak az alapok, hogy lehet lazázni is, amikor nem szednek szét és nem raknak újra össze semmit, hanem azt mondják, nézzétek, milyen szép ez az egész, úgy, ahogy van. Ez körülbelül érvényes a második részben elhangzott Haffner-szerenádra is, csak a méretek mások, hoszszú a mű, mégsem unalmas, csak hátra kell dőlni, és örülni neki, ez persze csak a hallgatói oldal, mert a szólókat is játszó Rolla János a Rondó után egy picit hosszabban hunyja le a szemét. Megvan. És ebben a fellélegzésben persze az is benne van, hogy nem volt könnyű.

A két darab között egy harmadik Mozart, a G-dúr fuvolaverseny Seres Dóra szólójával, ami egy kicsit talán nehezebben indult a vártnál vagy a reméltnél, az első tételben a fuvola hangja nem volt sziszergésmentes, pontosabban nem mindig, és talán ez Seres Dóra Achillesz-sarka: ha hangosan kell játszani, akkor a megszólalás veszít a minőségéből. Viszont minden hibátlanul zenei, értelmes, természetes, és van valami még fontosabb és igazi adottság: oda kell figyelni. Nem- csak úgy elzenélgetnek a pódiumon, hanem az ember bevonódik a folyamatba, nemcsak az újraalkotásba, de magába a műbe is. A második-harmadik tétellel kapcsolatban már ennyit sem lehet akadékoskodni, elegánsan, finoman, tartalmasan zenélnek, és mint az igazi, nagy szonetteknél, a forma rögtön tartalommá válik. Lehet másképp is, de ennél közelebb előadó nem vihet a szerzőhöz, és itt valóban ez a cél: nem ők ragyognak, hanem az a kis, hülye Mozart.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.