Klasszikus

Megnyílt a Haydn Explosiv

2009.04.09. 00:00
Ajánlom
Szerdán nyitotta meg kapuit a szó legjobb értelmében vett bombasztikus kiállítás a kismartoni Esterházy-kastélyban. Az Esterházy Magánalapítvány, Dr. Herbert Lachmayer kurátor és Dr. Alfred Weidinger kulturális igazgató által jegyzett multimédiás tárlat minden korosztálynak, zenekedvelőknek és zeneértőknek egyaránt tartogat meglepetéseket.

A megújult Sala terrena termeiben a szemünk előtt játszódik le a Teremtés, az ősrobbanás; láthatunk virtuális vonósnégyest, amelynek játékát speciális program segítségével követhetjük nyomon a kottában; operajelenetek valóságos szereplői lehetünk és egy padlón lévő lyuk segítségével még a pokolba is letekinthetünk. Ráadásul mindezt a különleges, színes, mintás szőnyegen lépdelve, korabeli tapétarekonstrukciókkal bevont falak között, vagyis egy rendkívül izgalmas és impulzív környezetben tehetjük meg, amely a múlt és a jelen valódi párbeszédén alapul.

A kiállítás hét részre tagolódik. Az első állomás a főbejárat mögötti oszlopcsarnokban helyet kapó rész, amely a feudális renddel, és azzal az ellentmondással foglalkozik, ami Haydnt mint alázatos udvari művészt és mint európai rangú muzsikust jellemez. Ebben a teremben a Haydn-kor aktualitása is megjelenik, ami "ma abban áll, hogy az európai társadalmak forradalmi szakaszában, amely az abszolutizmustól a "lázadó felvilágosodásig" terjedt, felfedezzük a modern individualizmust. A "lázadó felvilágosodás" egy olyan kialakulóban levő polgári világgal találja magát szembe, amely az "ésszerűség rendjét" előmozdító, triumfáló értelmet helyezi az előtérbe. Ezt a modernitás felé mutató kulturális áttörést értelmezhetjük "Début de Siècle"-nek, amely 100 évvel előzi meg a "Fin de Siècle - Bécs 1900 körül" című részt" – magyarázta Dr. Lachmayer a megnyitón.

A második rész az Európa teremben, a kiállítás központi részében kapott helyet. Itt jelenik meg a tárlatban a teremtés motívuma négy video projektor által vetített, Dolby Surraund hangzású, tűznyalábokat és más motívumokat ábrázoló film formájában, a Die Schöpfung idevonatkozó részletei segítségével. Ebben a teremben tekinthető meg az egyik leghíresebb Haydn-festmény, az Isidor Neugass portrékép is.

 
 

A harmadik rész igazi meglepetésekkel szolgál, hiszen lépteinkre a Hagen Vonósnégyes kezd el muzsikálni. A Vonósnégyes szalonban persze nem az igazi, hanem az átlátszó üvegfalra vetített másuk zenél, és egy külön az erre a célra emelt oszlopon egy beépített monitor segítségével követhetjük nyomon az Op. 76 No. 2-es kvartett részleteit a kottában. Ugyanennek a teremnek van egy fülkéje is, ahol egy különleges installáció található, amelyet egy cselló és egy fantáziaszülte lény (beceneve Teleboy, a baryton) forgása teremt meg a fülke szürreális terében. Hogy ki, mit lát benne, az ki-ki fantáziájára van bízva – utalva ezzel a Haydn korabeli emberek nagyfokú képzelőerejére, és ennek a fontosságára, hiszen a világot csak fantáziánk segítségével érthetjük meg.

A negyedik rész a Nyomda elnevezést kapta, ahol Haydnnak a kottanyomtatás terén elért fejlesztései kerülnek középpontba, többek között II. József nyomdagépének segítségével. Abban az időben szokás volt, hogy az uralkodóknak polgári foglalkozást is el kellett sajátítaniuk: II. József "másodállásban" nyomdász, I. Ferenc kertész volt (az ő kerti szerszámait is láthatjuk ezen a kiállításon). Ennek a teremnek a falát olyan tapétarekonstrukciók díszítik, amelyek az Albertinában őrzött, és itt is kiállított tapétatervek alapján készültek. A világoskék alapon kottapapírok sokasága jól rímel a többi terem szintén kék alapon piros Haydn-, és zöld hercegi portrékkal díszített falaira, amik már kortárs tervezők munkáját dicsérik.

 
 

Az ötödik rész a Hangulat háza a vizuálisan bemutatott fordított világ, a Bécsi Múzeum két méterszer két méteres, itt is bemutatott modelljéről kapta a nevét. Ez a modell a 18. századi, "intellektuális" játszmák szimbólumaként jelenik meg. A terem másik végén az erotikus aspektus kerül előtérbe, a kor szellemének megfelelően az elmét is megdolgoztató módon. Itt, a padlón lévő, parányi lyukon letekinthetünk az alvilágba, ahol egy meztelen nő kiált segítségért a pokol tüzében égve. (Eme különleges kiállítási tárgy Pipilotti Rist munkája, és az Önzetlenül a lávafürdőben címet viseli.)

 
 

A hatodik rész az Operaterem, ahol egy falra vetített, Az énekesnő című operából vett részlet, illetve A patikus címet viselő kisoperához készített video installáció előtt sétálgatva, mi is szereplőivé válhatunk a cselekménynek. A hetedik teremben, a Bécsi szalonban kiállított tárgyak Haydnnak, a társasági életre gyakorolt hatásával foglalkoznak. Haydn nemcsak a szimfónia vagy az oratórium, de a kamarazene klasszikus formáit is átalakította. A szalonokba tevődött át a kulturális élet, így Haydn a kultúrát ápoló, arisztokrata szalonok kamaramuzsika iránti igényét igyekezett kielégíteni a vonósnégyesekkel, amely forma atyjaként tiszteljük a mestert.

A Roy Lichtenstein tervezte színes szőnyegeken járva zenetörténei kuriózumokat is megtekinthetünk, hiszen itt található Die Vorstellung des Chaos (A káosz bemutatása), A teremtés című oratórium partitúravázlata (autográfia), A teremtés (a teljes partitúra bécsi első magánkiadása 1800-ból), The Ladies Looking-Glass, Trust not too much, partitúra (autográfia), Gott erhalte Franz den Kaiser (Isten óvja Ferenc császárt!), énekhangra és zongorára (autográfia), La canterina, Intermezzo in musica, partitúra (autográfia), C-dúr szimfónia (Le midi), partitúra (autográfia) és a Haydn-Variationen (Haydn-variációk), Johannes Brahms partitúrája (autográfia).

Amíg a szülők a partitúrákat nézegetik, a gyerekek is különleges élményeket szerezhetnek a kifejezetten az ő szemmagasságukban elhelyezett kiállított tárgyak, beépített képernyők segítségével. A kiállítás a kiállításban a Haydn for Youngsters (Haydn a legfiatalabbaknak) címet viseli.

 
 

Dr. Alfred Weidinger kulturális igazgató a szerdán tartott megnyitón elmondta, hogy igen rövid idő állt rendelkezésükre a kiállítás megszervezésére, ezért különösen fontos volt a kurátor személye, aki kapcsolatrendszerén keresztül nagyban gyorsította a folyamatokat, így a tervezett idő előtt sikerült megnyitni ezt a nemzetközi színvonalú tárlatot.

Dr. Ottrubay István, az Esterházy Magánalapítvány igazgatója elmondta, hogy 2007 őszén kezdtek el gondolkodni azon, hogy hogyan állíthatnának méltó emléket Joseph Haydnnek. Mindez nem könnyű feladat, hiszen ő nem egyszerűen zene zseni volt, hanem olyan történelmi alak, akinek üzenete még ma is aktuális. A kastély egy részét – így a Sala terrena helyiségeit is – már sikerült felújítani, és tervezik a Kastély Park rendbehozatalát is. Számtalan látogatót várnak a 2009-es jubileumi évben, így teljes pompájában szeretnék megmutatni a haydni örökséget az idelátogatóknak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.
Színház

Venczel Vera előtt tiszteleg a Vígszínház

Venczel Vera 75. születésnapja alkalmából a Vígszínház műsorra tűzi az élet körforgásáról mesélő misztikus darabját, A vörös oroszlánt, melyet a művésznő előadásában március 10-én láthatnak a nézők.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemezajánló

Haydn és Mozart fuvolás kvartettjeiből készített lemezfelvételt barátaival Győri Noémi

Renaud Capuçon ajánlásával jelent meg Győri Noémi fuvolaművész legújabb lemeze a Hungatonnál. A kiadványon Haydn és Mozart kvartettjei szerepelnek magyar muzsikustársak közös előadásában.
Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.