Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

2019.02.20. 14:45
Ajánlom
Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.

Az előzményekről itt olvashat bővebben:

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Kapcsolódó

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!

Bodnar-Gabor-144125.jpg

Bodnár Gábor, az ELTE BTK Zenei Tanszékének vezetője (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

A hazai zenei felsőoktatást a legtöbben a Zeneakadémiához kötik. Milyen munkát végez az ELTE BTK Zenei Tanszéke, hogyan egészíti ki egymást a két képzés?

A tanszék 35 éve alakult meg, az akkori Tanárképző Főiskolai Karon, épp a Zeneakadémiával történő munkamegosztás jegyében: mi az általános iskoláknak képeztünk ének-zene tanárokat, ők a gimnáziumok számára. Később, az oktatási struktúrák akkori átalakulásával, utóbbi tevékenység is ránk maradt, s ezt a Bölcsészkaron már egyetemi szintre emelhettük, sőt az uniós csatlakozást követően a BA-MA rendszerű képzést is bevezettük. Amikor pedig ismét megváltozott a tanárképzés szerkezete, az osztatlan, kétszakos formában – köszönhetően az ELTE széleskörű szakpár-kínálatának – komoly létszámnövekedést értünk el. Jelenleg mi képezzük azokat az ének-zene tanárokat, akik közoktatási szakot választanak „társként”, míg a Zeneakadémián és más egyetemek művészeti karán a szakmai szakpárokat kínálják.

Emellett régóta a terveink között szerepelt a tanári mellett egy „bölcsész pillér” létrehozása, ahol a végzett hallgatók a mindennapi zenei életben is kamatoztathatják a karon szerzett speciális, többirányú tudásukat. Erre, érdekes módon, éppen az említett osztatlan képzési rendszer bevezetése teremtett lehetőséget, amelynek következményeként az ének-zene BA, mesterszak híján, „árván maradt”. Ekkor kétféle döntésre volt lehetőségünk. Az első az lett volna, hogy a folytatás nélküli alapszak, változatlan tartalommal, a „levegőben lógjon”. Természetesen a másik mellett döntöttünk, vagyis olyan,

újfajta képzési formát indítottunk el, amely képessé teszi a hallgatókat szervező, irányító, szerkesztő és lebonyolító jellegű feladatok ellátására az európai térség kulturális, művészeti intézményeiben.

Több ilyen művészetközvetítő alapszak is létrejött az országban, nemcsak zenei, hanem vizuális és egyéb eladó-művészeti profillal. A Magyar Rektori Konferencia Művészetközvetítő Bizottságának elnökeként elmondhatom, hogy nem igazán a „könnyű és küzdelemmentes” szavakkal jellemezhetnénk a létrehozás és beindítás folyamatát (tulajdonképpen az adott szakok megmentését), de a különböző egyetemek által létrehozott összefogás végül diadalt aratott – olyannyira, hogy azóta már kidolgoztuk egy közös művészetközvetítő mesterszak terveit, ami jelenleg akkreditálás alatt áll. Ez tehát a működésünk eddigi és mostani állapota.

Az egyetemek forrásmegvonása nemcsak a Zenei Tanszéket, hanem az egész BTK-t érinti. Kivételes a Zenei Tanszék helyzete? Súlyosabban érinti Önöket az oktatóhiány?

Osztozunk a Bölcsészkarral jóban-rosszban, vagyis az elbocsátások mindannyiunkat érzékenyen érintenek. Annyiban vagyunk talán speciálisak, hogy az adott kollégák egyéni órákat (magánéneket és zongorát) oktatnak, s itt a megfelelő pótlás az átlagosnál nehezebb. Reméljük, óraadókkal megfelelően megoldható lesz a helyzet szeptembertől – ezen dolgozunk, de szívesen fogadunk jó ötleteket vagy bármilyen támogatást.

_MG_0203-144221.jpg

Előadás az ELTE BTK Kari ünnepén (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

A kialakult helyzettel kapcsolatban először a hallgatók szólaltak fel. Hogyan értékeli ezt?

Nálunk a hallgató-oktató viszony az egyetemeken megszokotthoz képest személyesebb: az átlagnál kisebb csoportokat oktatunk, emellett gyakran együtt is lépünk fel hallgatóinkkal, így igazából partneri viszonyban vagyunk velük.

Természetes, hogy ők is érzékenyen reagálnak minden változásra, ami, szerintem, nagyon jó.

Mi kellene elsősorban a Zenei Tanszék megfelelő működéséhez?

Megfelelő szakmai színvonalon fogunk továbbra is működni – ám, mivel a hallgatói létszám, örvendetes módon, egyre emelkedik, a klasszikus három dolog (pénz, pénz, pénz) jól jönne mind az oktatásban, mind az infrastruktúra rendbehozásához.

Hogyan tervezik megoldani a kialakult helyzetet?

A különféle nehézségek megoldásában profik vagyunk: művészetpedagógiai és művészetközvetítő képzéseket folytatunk az ország legjobb tudományegyetemén, ezért

megszoktuk, hogy a működésünket nemcsak fejleszteni, hanem indokolni is kell.

_MG_0232-144221.jpg

Előadás az ELTE BTK Kari ünnepén (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

Szerénytelen leszek, de egy írásomban én alkottam meg az „aktív túlélés művészete” kifejezést, amikor összefoglaltam az állandó változások közepette elért eredményeinket – ezt tesszük most is, vagyis erényt fogunk kovácsolni a szükségből. Gyászoljuk az elvesztett, kiváló kollégáinkat, ám az ő tiszteletükre (és persze a hallgatóinkért) is el kell érnünk, hogy ne egyszerűen megmaradjunk, hanem, a lehetőségekhez képest, újat alkossunk. Ebben számítunk a támogatóinkra, barátainkra.

Névjegy

Bodnár Gábor 1961-ben született Budapesten. Zenei tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte, ahol zeneszerzést, zongorát, fagottot és karvezetést tanult. A DLA-fokozatot a Zeneakadémián, a zeneszerzés-zeneelmélet doktori programban, a habilitált doktori címet az ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskolájában szerezte meg. Egyetemi tanárrá 2018-ban nevezték ki. 1985-től dolgozik a Zenei Tanszéken, 2007 óta tanszékvezető. Oktatói munkája mellett rendszeresen közreműködik a tanszéki énekkarok és más együttesek zongorakísérőjeként.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Tóth-Vajna Zsombor kapta a Bach Mindenkinek Fesztivál díját

A fiatal billentyűs művész tegnap vette át az elismerést.
Klasszikus magazin

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Klasszikus magazin

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.