Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

2019.02.20. 14:45
Ajánlom
Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.

Az előzményekről itt olvashat bővebben:

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Kapcsolódó

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!

Bodnar-Gabor-144125.jpg

Bodnár Gábor, az ELTE BTK Zenei Tanszékének vezetője (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

A hazai zenei felsőoktatást a legtöbben a Zeneakadémiához kötik. Milyen munkát végez az ELTE BTK Zenei Tanszéke, hogyan egészíti ki egymást a két képzés?

A tanszék 35 éve alakult meg, az akkori Tanárképző Főiskolai Karon, épp a Zeneakadémiával történő munkamegosztás jegyében: mi az általános iskoláknak képeztünk ének-zene tanárokat, ők a gimnáziumok számára. Később, az oktatási struktúrák akkori átalakulásával, utóbbi tevékenység is ránk maradt, s ezt a Bölcsészkaron már egyetemi szintre emelhettük, sőt az uniós csatlakozást követően a BA-MA rendszerű képzést is bevezettük. Amikor pedig ismét megváltozott a tanárképzés szerkezete, az osztatlan, kétszakos formában – köszönhetően az ELTE széleskörű szakpár-kínálatának – komoly létszámnövekedést értünk el. Jelenleg mi képezzük azokat az ének-zene tanárokat, akik közoktatási szakot választanak „társként”, míg a Zeneakadémián és más egyetemek művészeti karán a szakmai szakpárokat kínálják.

Emellett régóta a terveink között szerepelt a tanári mellett egy „bölcsész pillér” létrehozása, ahol a végzett hallgatók a mindennapi zenei életben is kamatoztathatják a karon szerzett speciális, többirányú tudásukat. Erre, érdekes módon, éppen az említett osztatlan képzési rendszer bevezetése teremtett lehetőséget, amelynek következményeként az ének-zene BA, mesterszak híján, „árván maradt”. Ekkor kétféle döntésre volt lehetőségünk. Az első az lett volna, hogy a folytatás nélküli alapszak, változatlan tartalommal, a „levegőben lógjon”. Természetesen a másik mellett döntöttünk, vagyis olyan,

újfajta képzési formát indítottunk el, amely képessé teszi a hallgatókat szervező, irányító, szerkesztő és lebonyolító jellegű feladatok ellátására az európai térség kulturális, művészeti intézményeiben.

Több ilyen művészetközvetítő alapszak is létrejött az országban, nemcsak zenei, hanem vizuális és egyéb eladó-művészeti profillal. A Magyar Rektori Konferencia Művészetközvetítő Bizottságának elnökeként elmondhatom, hogy nem igazán a „könnyű és küzdelemmentes” szavakkal jellemezhetnénk a létrehozás és beindítás folyamatát (tulajdonképpen az adott szakok megmentését), de a különböző egyetemek által létrehozott összefogás végül diadalt aratott – olyannyira, hogy azóta már kidolgoztuk egy közös művészetközvetítő mesterszak terveit, ami jelenleg akkreditálás alatt áll. Ez tehát a működésünk eddigi és mostani állapota.

Az egyetemek forrásmegvonása nemcsak a Zenei Tanszéket, hanem az egész BTK-t érinti. Kivételes a Zenei Tanszék helyzete? Súlyosabban érinti Önöket az oktatóhiány?

Osztozunk a Bölcsészkarral jóban-rosszban, vagyis az elbocsátások mindannyiunkat érzékenyen érintenek. Annyiban vagyunk talán speciálisak, hogy az adott kollégák egyéni órákat (magánéneket és zongorát) oktatnak, s itt a megfelelő pótlás az átlagosnál nehezebb. Reméljük, óraadókkal megfelelően megoldható lesz a helyzet szeptembertől – ezen dolgozunk, de szívesen fogadunk jó ötleteket vagy bármilyen támogatást.

_MG_0203-144221.jpg

Előadás az ELTE BTK Kari ünnepén (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

A kialakult helyzettel kapcsolatban először a hallgatók szólaltak fel. Hogyan értékeli ezt?

Nálunk a hallgató-oktató viszony az egyetemeken megszokotthoz képest személyesebb: az átlagnál kisebb csoportokat oktatunk, emellett gyakran együtt is lépünk fel hallgatóinkkal, így igazából partneri viszonyban vagyunk velük.

Természetes, hogy ők is érzékenyen reagálnak minden változásra, ami, szerintem, nagyon jó.

Mi kellene elsősorban a Zenei Tanszék megfelelő működéséhez?

Megfelelő szakmai színvonalon fogunk továbbra is működni – ám, mivel a hallgatói létszám, örvendetes módon, egyre emelkedik, a klasszikus három dolog (pénz, pénz, pénz) jól jönne mind az oktatásban, mind az infrastruktúra rendbehozásához.

Hogyan tervezik megoldani a kialakult helyzetet?

A különféle nehézségek megoldásában profik vagyunk: művészetpedagógiai és művészetközvetítő képzéseket folytatunk az ország legjobb tudományegyetemén, ezért

megszoktuk, hogy a működésünket nemcsak fejleszteni, hanem indokolni is kell.

_MG_0232-144221.jpg

Előadás az ELTE BTK Kari ünnepén (Fotó/Forrás: ELTE BTK)

Szerénytelen leszek, de egy írásomban én alkottam meg az „aktív túlélés művészete” kifejezést, amikor összefoglaltam az állandó változások közepette elért eredményeinket – ezt tesszük most is, vagyis erényt fogunk kovácsolni a szükségből. Gyászoljuk az elvesztett, kiváló kollégáinkat, ám az ő tiszteletükre (és persze a hallgatóinkért) is el kell érnünk, hogy ne egyszerűen megmaradjunk, hanem, a lehetőségekhez képest, újat alkossunk. Ebben számítunk a támogatóinkra, barátainkra.

Névjegy

Bodnár Gábor 1961-ben született Budapesten. Zenei tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte, ahol zeneszerzést, zongorát, fagottot és karvezetést tanult. A DLA-fokozatot a Zeneakadémián, a zeneszerzés-zeneelmélet doktori programban, a habilitált doktori címet az ELTE Filozófiatudományi Doktori Iskolájában szerezte meg. Egyetemi tanárrá 2018-ban nevezték ki. 1985-től dolgozik a Zenei Tanszéken, 2007 óta tanszékvezető. Oktatói munkája mellett rendszeresen közreműködik a tanszéki énekkarok és más együttesek zongorakísérőjeként.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.