Klasszikus

Megvilágítás

2006.03.21. 00:00
Ajánlom
A BKK elviselhetetlen akusztikájú és atmoszférájú termében lóg az idei Tavaszi Fesztivál logója: felül Bartók, alul Mozart. Bartók kívül kerül a reflektorok fényén, a szó fizikai értelmében. Az idei fesztivál mintha inkább szólna Mozartról, mint róla – de (az egyenlőség jegyében?) a nyitókoncerten egyikük se szerepel, a logót leszámítva.

Abban se vagyok biztos, hogy ez a nyitókoncert. Épp három helyen lehetnék péntek este – a Kongresszusi Központba a Suisse Romande miatt megyek, meg persze Eötvös Péter miatt. A zenekar és a karmester egyaránt inkább Bartókhoz „húz”. Eötvös Péter irdatlan hosszú című művét (Concerto for Acoustic Piano, Keyboard and Orchestra), melynek magyarországi bemutatóját hallhatjuk, Bartóknak ajánlotta – ha ezt nem tudnánk, akkor is hallanánk. Előtte Ligeti Lontano című műve hangzik el – és kiderül: Eötvös nem udvariasságból tűzte műsorra ezt a szinte klasszikusnak mondható „nyitányt”, hanem mert meg akarja mutatni: mennyi finomság, játéklehetőség rejlik a végtelenséget árasztó négynegyedek mögött. A zenekar remek, gondolom, meg látom is, noha nem mindig hallom. Egy gondosan beintett csellópizzicato ebben a teremben pantomimnek tűnik. Uszoda, mondja egyik kritikustársam a szünetben, nekem inkább valami sportaréna akusztikája jut eszembe, pedig a terem közepén ülök, épp csak az erkélyről pattan a nyakamba a hang, így keverődik ki a szokolrádiós hangzás. Nem tudom, ha majd az új kongresszusi terem is megépül, vajon a Nagyvásárcsarnokba hívják-e meg a világ egyik legjobb zenekarát. Lontano – ennyiben jogos a darabválasztás, minden jó messziről szól: egy másik kritikustársam dicsekszik, hogy az erkélyen mindent hall, igaz, mindent épp az ellenkező oldalról.

Azért szükséges ennyit foglalkozni az akusztikával, mert Eötvös Péter művészetének lényege a hangzás. Legyen az elektronikus vagy valódi, mint most bemutatott művében a két zongora, legyen Stravinsky műve igazi zenekarral előadva (mint most) vagy kikeverve (mint CD-jén, ld. még a világ egyik legjobb Beethoven Ötödikjét, ha jól emlékszem, tizenkilenc előadóval és Eötvös vezényletével): csak szóljon. Tehát ennél jobban véletlenül se szúrhattak volna ki vele, nemhogy direkt. A versenymű (rövidített címe: CAP-KO) pedig alighanem remekmű. Bartók I. zongoraversenye úgy van mindvégig jelen, hogy ha nem akarjuk, nem foglalkozunk vele.

A zongoráknál Pierre-Laurent Aimard, ezúttal elemében – felszabadultan pattan egyik székről a másikra, irigylésre méltó könnyedséggel játssza igencsak nehéznek tűnő szólamát, szólamait, úgy tűnik, különösen a villanyzongora-játékot élvezi. (De jó volna hallani, mekkora a két zongora közti hangzásbeli különbség valójában!) A darab ötletgazdag, a zenekari rétegek jó hangzó körülmények között egymáson tűnnének át – így az ütőkből kicsit többet hallunk, mint másokból. Ezt se bánom, az ütős szekció önmagában is élvezetet hozna (ld. még Bartók-zongoraversenyek). Nem tudom, mit kellene gondolnom a műről és az előadásról – csak érzem: sokminden első hallásra világos, a darab szellemes és elgondolkodtató, érdemes lenne többször meghallgatni. Eötvös úgy vezényel, mint a matematikus agyú zeneszerző-karmesterek, pl. Boulez: látványnak nem túl ingergazdag a mozgása, annál logikusabb – és ennél a zenénél nem árt egy biztos pont, akire a zenekar mindent rábízhat.

A Suisse Romande persze szokva van a modernhez. Fénykorukban Ernest Ansermet vezette őket, akinek a repertoárján nyolcvan százalék volt a modern, negyven százalék az orosz (a maradékban pedig találhatunk többek közt remek Beethoven- és Haydn-szimfóniákat). A Tavaszi áldozat – a második félidő penzuma – tehát számukra hazai pálya. Eötvöstől kirobbanó előadást várnék – ehelyett meglepően nyugodt tempóban hallhatjuk ezt a közel száz éves tavaszünnepet. Aztán kiderül, hogy a lassú tempó csak álca: ürügy, ahol minden kap egy kicsit más megvilágítást, mint amit megszoktunk. Egyszerre meghallhatunk olyan szólamokat, amelyek máskor árnyékban szeretnek maradni. Ahogy haladunk előre, egyre nagyobb feszültséggel telik meg a lassú tempó. Klemperer Petruskája jut eszembe: Eötvös előadását hallgatva úgy érzem, ezt nem is szabad (de talán nem is lehet) gyorsabban játszani. A mű megtelik humorral, játékkal – a pogányság nem barbárság, a nyers erők mögött ugyanúgy ott az ember, mint a kifinomultabb, civilizáltabb ünneplések mögött.

Méltó nyitánya volt ez az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, ha a helyszíntől eltekintünk (a matyóhímzéses fafaragásról ezúttal nem is beszélek). Bartók modernsége, Mozart racionális szellemessége – vagy fordítva? Mindegy: jó zenék, nagyszerű zenészek, kiváló előadás. Jöhet a tavasz.

(2006. március 17. 19:30 Budapesti Kongresszusi Központ; A Suisse Romande Zenekar koncertje; Ligeti György: Lontano; Eötvös Péter: CAP-KO (Bartók Bélának ajánlva) - zongoraverseny akusztikus és elektromos zongorára (magyarországi bemutató); Stravinsky: Tavaszi áldozat; km.: Pierre-Laurent Aimard (zongora); vez.: Eötvös Péter)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Színház

Birtoksértő magatartás miatt tett feljelentést Novák Emil és Szarka Gábor

Eljárást kezdeményezett Novák Emil, az SZFE rektorhelyettese és Szarka Gábor kancellár az egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnöke ellen – ezt maga Csernai Mihály osztotta meg Facebookon, hozzátéve, hogy „a dolog több szempontból pikáns”.
Klasszikus

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Színház

Máraival folytatódik a VígSTREAMház

A padlás 999. előadása után a Vígszínház Márai Sándorhoz fordul és Hegedűs D. Géza felejthetetlen monodrámáját közvetíti.
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus ajánló

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.