Klasszikus

Megvilágítás

2006.03.21. 00:00
Ajánlom
A BKK elviselhetetlen akusztikájú és atmoszférájú termében lóg az idei Tavaszi Fesztivál logója: felül Bartók, alul Mozart. Bartók kívül kerül a reflektorok fényén, a szó fizikai értelmében. Az idei fesztivál mintha inkább szólna Mozartról, mint róla – de (az egyenlőség jegyében?) a nyitókoncerten egyikük se szerepel, a logót leszámítva.

Abban se vagyok biztos, hogy ez a nyitókoncert. Épp három helyen lehetnék péntek este – a Kongresszusi Központba a Suisse Romande miatt megyek, meg persze Eötvös Péter miatt. A zenekar és a karmester egyaránt inkább Bartókhoz „húz”. Eötvös Péter irdatlan hosszú című művét (Concerto for Acoustic Piano, Keyboard and Orchestra), melynek magyarországi bemutatóját hallhatjuk, Bartóknak ajánlotta – ha ezt nem tudnánk, akkor is hallanánk. Előtte Ligeti Lontano című műve hangzik el – és kiderül: Eötvös nem udvariasságból tűzte műsorra ezt a szinte klasszikusnak mondható „nyitányt”, hanem mert meg akarja mutatni: mennyi finomság, játéklehetőség rejlik a végtelenséget árasztó négynegyedek mögött. A zenekar remek, gondolom, meg látom is, noha nem mindig hallom. Egy gondosan beintett csellópizzicato ebben a teremben pantomimnek tűnik. Uszoda, mondja egyik kritikustársam a szünetben, nekem inkább valami sportaréna akusztikája jut eszembe, pedig a terem közepén ülök, épp csak az erkélyről pattan a nyakamba a hang, így keverődik ki a szokolrádiós hangzás. Nem tudom, ha majd az új kongresszusi terem is megépül, vajon a Nagyvásárcsarnokba hívják-e meg a világ egyik legjobb zenekarát. Lontano – ennyiben jogos a darabválasztás, minden jó messziről szól: egy másik kritikustársam dicsekszik, hogy az erkélyen mindent hall, igaz, mindent épp az ellenkező oldalról.

Azért szükséges ennyit foglalkozni az akusztikával, mert Eötvös Péter művészetének lényege a hangzás. Legyen az elektronikus vagy valódi, mint most bemutatott művében a két zongora, legyen Stravinsky műve igazi zenekarral előadva (mint most) vagy kikeverve (mint CD-jén, ld. még a világ egyik legjobb Beethoven Ötödikjét, ha jól emlékszem, tizenkilenc előadóval és Eötvös vezényletével): csak szóljon. Tehát ennél jobban véletlenül se szúrhattak volna ki vele, nemhogy direkt. A versenymű (rövidített címe: CAP-KO) pedig alighanem remekmű. Bartók I. zongoraversenye úgy van mindvégig jelen, hogy ha nem akarjuk, nem foglalkozunk vele.

A zongoráknál Pierre-Laurent Aimard, ezúttal elemében – felszabadultan pattan egyik székről a másikra, irigylésre méltó könnyedséggel játssza igencsak nehéznek tűnő szólamát, szólamait, úgy tűnik, különösen a villanyzongora-játékot élvezi. (De jó volna hallani, mekkora a két zongora közti hangzásbeli különbség valójában!) A darab ötletgazdag, a zenekari rétegek jó hangzó körülmények között egymáson tűnnének át – így az ütőkből kicsit többet hallunk, mint másokból. Ezt se bánom, az ütős szekció önmagában is élvezetet hozna (ld. még Bartók-zongoraversenyek). Nem tudom, mit kellene gondolnom a műről és az előadásról – csak érzem: sokminden első hallásra világos, a darab szellemes és elgondolkodtató, érdemes lenne többször meghallgatni. Eötvös úgy vezényel, mint a matematikus agyú zeneszerző-karmesterek, pl. Boulez: látványnak nem túl ingergazdag a mozgása, annál logikusabb – és ennél a zenénél nem árt egy biztos pont, akire a zenekar mindent rábízhat.

A Suisse Romande persze szokva van a modernhez. Fénykorukban Ernest Ansermet vezette őket, akinek a repertoárján nyolcvan százalék volt a modern, negyven százalék az orosz (a maradékban pedig találhatunk többek közt remek Beethoven- és Haydn-szimfóniákat). A Tavaszi áldozat – a második félidő penzuma – tehát számukra hazai pálya. Eötvöstől kirobbanó előadást várnék – ehelyett meglepően nyugodt tempóban hallhatjuk ezt a közel száz éves tavaszünnepet. Aztán kiderül, hogy a lassú tempó csak álca: ürügy, ahol minden kap egy kicsit más megvilágítást, mint amit megszoktunk. Egyszerre meghallhatunk olyan szólamokat, amelyek máskor árnyékban szeretnek maradni. Ahogy haladunk előre, egyre nagyobb feszültséggel telik meg a lassú tempó. Klemperer Petruskája jut eszembe: Eötvös előadását hallgatva úgy érzem, ezt nem is szabad (de talán nem is lehet) gyorsabban játszani. A mű megtelik humorral, játékkal – a pogányság nem barbárság, a nyers erők mögött ugyanúgy ott az ember, mint a kifinomultabb, civilizáltabb ünneplések mögött.

Méltó nyitánya volt ez az idei Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, ha a helyszíntől eltekintünk (a matyóhímzéses fafaragásról ezúttal nem is beszélek). Bartók modernsége, Mozart racionális szellemessége – vagy fordítva? Mindegy: jó zenék, nagyszerű zenészek, kiváló előadás. Jöhet a tavasz.

(2006. március 17. 19:30 Budapesti Kongresszusi Központ; A Suisse Romande Zenekar koncertje; Ligeti György: Lontano; Eötvös Péter: CAP-KO (Bartók Bélának ajánlva) - zongoraverseny akusztikus és elektromos zongorára (magyarországi bemutató); Stravinsky: Tavaszi áldozat; km.: Pierre-Laurent Aimard (zongora); vez.: Eötvös Péter)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.