Klasszikus

Méltatlanul elfeledett remekművek műsora

2002.11.13. 00:00
Ajánlom
Ismét hazánkban vendégszerepel Kobayashi Ken-Ichiro, aki Rahmanyinov, Brahms, Carl Orff és Chopin műveivel lép fel a Nemzeti Filharmonikusokkal. Kocsis Zoltán főzeneigazgatóval a népszerű muzsikus koncertsorozatáról, terveiről, művészi ars poeticájáról beszélgettünk.

- Honnan jött az ötlet, hogy meghívják a japán karmestert?

- Kobayashi mestert három koncertből álló sorozatra hívtuk meg. Azt nem kell bizonygatnom, mennyire szereti őt a magyar közönség, úgy gondoltam, hogy nagy örömet szerzünk a hazai zenekedvelőknek, ha az általa mesterien tudott műveket ismét a magyar közönség előtt elvezényelné. Szerdán, mely a bérlet első hangversenye, Rahmanyinov II. (c-moll) zongoraversenyét adtuk elő, melynek szólistája én voltam, utána pedig Brahms I. szimfóniáját vezényli a maestro. A bérlet második estjén, jövő hétfőn Carl Orff: Carmina burana-ját dirigálja a Budapest Kongresszusi Központban, majd egy héttel később lánya, Kobayashi Ayano közreműködésével vezényli Chopin e-moll zongoraversenyét és Csajkovszkij Ötödikjét.

- Milyen a művészi kapcsolata Kobayashi Ken-Ichiroval?

- Sokat dolgoztunk már együtt Magyarországon és Japánban egyaránt, sőt volt olyan eset amikor japánul próbáltunk. Kicsit beszélek japánul, úgyhogy amikor a Kiotói Szimfonikusokkal dolgoztunk, japán nyelven kommunikáltunk. Ettől függetlenül is mindig jól megértjük egymást. Egyébként Kobayashi egyike azon karmestereknek akinek stílusát, nyelvezetét, egyéniségét meg kell szokni, tehát a zenekarnak "kobayashiul" is tudni kell. Ő ugyanis főként metakommunikációval operál és nem igazán a szavak embere. Ha pódiumon van, akkor viszont félreérthetetlen.

- Szerdán Rahmanyinov c-moll zongoraversenyét adták közösen elő. Miért erre a darabra esett a választása?

- Tulajdonképpen nagyon konvencionális műsor ez, mert Rahmanyinov ezen zongoraversenye a szerző talán legtöbbet játszott műve. Mindenki hallotta már, még ha nem is tud róla. Különböző - általában negatív- vélemények keringenek róla csakúgy, mint a szerzőről, de én azt hiszem, hogy ehhez a zenéhez csak egyféle módon lehet hozzá állni: áhítattal. Olyan módon, mintha tényleg valamiféle szertartást celebrálna az ember, mert ha valaki elkezd benne ízléstelenkedni, az nagyon visszaüthet. Számtalan előadást hallottam ebből a darabból, de igazán mélyen csak a szerző által játszott előadások maradtak meg bennem. Olyan komolyság és pátosz sugárzik ezekből a felvételekből, hogy a darab remekmű volta megkérdőjelezhetetlen.

- Sokan giccsesnek, ömlengősnek találják Rahmanyinov zenéjét.

- Sajnos Rahmanyinov külön tragédiája, hogy az ő stílusából eredeztethető a szirupos hollywoodi filmzene, amihez neki pedig az égvilágon semmi köze nincsen! Az ő zenéjét a maga teljességében és komolyságában kellene újraértékelni, és nem olyan stílusú zenékkel állítani párhuzamba, amelyek még nem is léteztek akkor, amikor neki már a teljes életműve készen állt. Nem ő az egyetlen: Kreislert említhetném elsősorban, a Debussy - kortárs francia zeneszerzőket vagy Szkrjabint, aki szintén nagyon fontos, de a világnak ezen a részén gyakorlatilag elfeledett szerző.

- Amikor összeállít egy műsort, milyen arányban szerepelteti az ön által fontosnak ítélt muzsikákat?

- A műsorszerkesztés nagyon kényes művelet, hiszen bizonyos mértékig a közönség igényeit is ki kell elégíteni. Egyik művészi célom -, mely remélhetőleg az eddigi öt év alatt is világosan felismerhető volt - a ritkán játszott, méltatlanul elfeledett remekművek műsorra tűzése. Ezekhez a darabokhoz - amellett, hogy a repertoárt frissítik és a közönség látószögét is szélesít - a zenekar, valamint én magam is sokkal alkotóbban tudunk hozzányúlni. Ezt a célkitűzést egyébként a külföldi utak műsorainak megszerkesztésénél is szem előtt tartom. Most jöttünk például haza németországi turnénkról, ahol az egyetlen magyar mű mellett -, mely Bartók Táncszvitje volt - Beethoven István király nyitányát és G-dúr zongoraversenyét, Richard Strauss: Aus Italien című szimfonikus költeményét, Debussy: Fantáziáját és Dvooák: 3. szimfóniáját adtuk elő.

- Mivel foglalkozik mostanában?

- A zenekari művek tanulása és az adminisztrációs elfoglaltságaimon kívül csak arra van időm, hogy a korábban elsajátított darabokat gyakoroljam. Pár nap múlva Nyugat- Európai turnéra indulok, ahonnan majd "átruccanok" Bostonba. Ott is Bartók: III: zongoraversenyét játszom ezúttal Marek Janowskival. Tulajdonképpen új művek tanulására - más zenészkollégámhoz hasonlóan - nyáron van csak időm. A turnék alatt viszonylag elég jól tudok új műveket tanulni, így előfordult már, hogy két teljes Beethoven- szonátát megtanultam egy külföldi út alatt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.