Klasszikus

Melyik a jobb: a régi Stradivari vagy a 3d nyomtatóval készített?

2017.05.04. 13:14
Ajánlom
Most eldöntheti, hogy régen tényleg minden jobb volt-e! Megnézték, hogy a háromszáz éves Stradivari hegedű, vagy az eredeti hangszerek alapján tervezett elektromos hegedű szól-e szebben.

Az elektromos hegedű saját hangereje elhanyagolható, mivel nem rendelkezik rezonátor testtel. A 3dvarius nevű modell tervezője, Lauren Berdanac a klasszikus Stradivari-hegedűk fő paramétereit vette figyelembe a hangszer tervezésénél. Azonban az elektromos hegedű kiválóan alkalmas a klasszikus stílusok mellett a jazz és a funky hangzásokra is, akár effektpedálok vagy looper segítségével. Sőt, a tervező szerint a minimalista kidolgozás, illetve a rezonátortest hiánya miatt a játékos szabadabban mozoghat, és másfajta játékmódra képes.

Persze egy Stradivari-modellt nem lehet csak úgy lemásolni. Egy 2013-as TED-előadásban a hegedűművész Joanna Wronko összehasonlította az eredeti Stradivarit annak 3d-nyomtatott másolatával, a különbség ég és föld volt - természetesen az eredeti javára. Egy 2012-es kutatás szerint a Stradivarik kiválóságát épp tökéletlenségük adja, olyan asszimmetriák és szabálytalanságok a formában, melyre nincs magyarázat.

Most hallgassuk meg a 3dvarius modell duóját egy eredeti Stradivarival, és tegyünk igazságot!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hitte volna? Rudolf Péter 60 éves!

Hobbija a sakk, a horgászat és a foci, szerepálmai nincsenek. Ma ünnepli 60. születésnapját Rudolf Péter Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész, a legsokoldalúbb magyar színészek egyike. PORTRÉ
Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Klasszikus

Balázs János a Steinway nagykövete lett

A zongoraművész október 14-én, Hamburgban vehette át a Young Steinway Artist nemzetközi elismerést.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Onczay Csaba kapta a japán Felkelő Nap Érdemrendet

A csellóművész az országban végzett oktatói munkájával érdemelte ki az elismerést. Huszonöt éve tesz azért, hogy Japán klasszikus zenei rangja emelkedjen.
Klasszikus kritika

Ritka zenei ünnep volt Várjon Dénes és a Pannon Filharmonikusok koncertje

Október 10-én Bogányi Tibor vezényelte a Pannon Filharmonikusokat a pécsi Kodály Központban; a műsoron két vérbeli romantikus alkotás szerepelt, jóllehet keletkezésüket jó hat évtized választja el egymástól.
Klasszikus interjú

A lantművész, akit nem csak Sting révén kellene ismernünk

Közös lemezt készített Stinggel, Beatlest játszott lanton, fellépett a Hesperionnal, Andreas Scholl-lal és a Hilliard Együttessel. Zenész, nem lantos, állítja, és sok kérdésben mást gondol a zenéről, mint a legtöbb klasszikus zenész. Október 25-én a Zeneakadémián lép fel Edin Karamazov.
Klasszikus magazin

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus magazin

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.