Klasszikus

Mélységélesség a zenében – fókuszban a kortárs

2024.03.18. 09:20
Ajánlom
A Kossuth-nagydíjas Eötvös Péter Focus című szaxofonversenyének magyarországi bemutatója mellett Pedro Amaral Eötvös Péter születésnapjára komponált Scherzója is először hallható a Zeneakadémia Nagytermében, Pedro Amaral és a Concerto Budapest koncertjén. A kortárs zene kedvelői számára kihagyhatatlan, premierekben gazdag koncertet március 23-án este Lutosławski Concerto zenekarra című ritkán hallható műve zárja.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

„Csodálatos születésnapot és nagyon boldog, termékeny 2021-et kívánok” – írta Pedro Amaral Eötvös Péternek, amikor elkészült a tiszteletére komponált Scherzóval. A jókívánság működött: Eötvös megírta többek közt a koncerten is megszólaló Focus című művét. A portugál karmester-zeneszerző mindig is nagyra értékelte, hogy kortársainak többségével ellentétben Eötvös nem fél humort csempészni a zenéjébe, ezért maga is igyekezett viccekkel díszített művet írni. Pedig a komponálás korántsem volt felhőtlen. Az idősebb mester hetvenötödik születésnapjára már készen állt a darab fele, ám

egy családi tragédia megakasztotta az alkotói folyamatot, és két évet kellett várni, míg Amaral ismét tollat és kottapapírt ragadott.

Műfajul a legtréfásabb zenei műfajt, a scherzót választotta, és ha nem volna önmagában is kuriózum, hogy valaki a 21. században egy ennyire klasszikus műfajhoz nyúl, a mérhetetlenül szabálykövető forma meghozza a teljes klasszikus zenei retró életérzést.

PedroAmaralPAULOPIMENTA-184808.jpg

Pedro Amaral (Fotó/Forrás: Paulo Pimenta / Concerto Budapest)

Pedro Amaral művét Eötvös Péter Focus című szaxofonversenye követi. Mélységélesség – az okostelefonnal vagy fényképezőgéppel fotózó emberek egyik leggyakrabban használt kifejezése, mert az éles tárgy mögött elhomályosult háttér filmes jelleget s ezen keresztül professzionalizmust sugall. Ez a filmes jelleg ragadta meg 2021-ben az idén nyolcvanéves Eötvös Péter fantáziáját, aki szerette volna zeneileg megvalósítani a mélységélességgel való játékot.

Hogy legyen egy „background”, amelyet a zenekar személyesít meg, és egy „premier plán”, vagyis a szólista.

Mi pedig mint egy jó filmes kamera, hol erre, hol arra fókuszálunk. Ezzel a gondolattal meg is lett a mű címe. A háttér tehát sosem szűnik meg – ahogy az előtérbe helyezett alany sem – csupán attól, hogy épp nem ő éles. Elhomályosodva, fokozatosan tisztulva, de mindig együtt adják ki az egészet. Az Eötvös által lassan mozgó „hangkamerának” nevezett fókusz középpontjában a szaxofon áll, amelyet a szerző gyerekkora óta igencsak kedvel – ez meglátszik életműve gazdag szaxofonos termésén is, azonban ez az első alkotás, amelyben a hangszer szólószerephez jut. Lehet vitatkozni azon, kinek melyik hangszer hangja közelíti meg leginkább az emberi éneket, de érdemes Eötvös véleményét is meghallgatni a kérdésben, aki a szaxofon mellett teszi le a voksát. Az általa sokat hallgatott jazzimprovizációk előadóival szemben ő pontosan lejegyez minden hangot, tudatosan kikeverve azt a hangszínt, amely méltó főhőssé teszi a szaxofont a szimfonikus zenekari „vásznon”.

Seleljo_c_Raffay_Zsofia5-184858.jpg

Seleljo Erzsébet (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi / Concerto Budapest)

A koncertet Lutosławski Concertója zárja, mely Bartók Concertójához hasonlóan zenekarra íródott, s éppúgy jellemző rá a népi dallamok felhasználása, a pikánsan disszonáns textúrák, a virtuóz hangszerelés, a hídformában írt első tétel és a koráltéma beillesztése.

S noha a példaképként tisztelt magyar szerző érzékelhetően hatott Lutosławski Concertójára, a hasonlóságoknál még izgalmasabbak a különbségek.

Míg Bartók valamennyi újítása ellenére hihetetlenül szigorúan kötötte magát a népi dallamok bizonyos aspektusaihoz, a lengyel alkotó csak alapanyagul, ihletőforrás gyanánt használta kultúrája dallamkincsét. A melódiák minden esetben radikális változtatásokon esnek át, hogy felvegyék Lutosławski egyedi zenei ízvilágát. A szerző igen gyakran nyúlt hazája népzenei hagyományaihoz, de ahogy fogalmazott, népi dallamokat használó művei közül ez „az egyetlen komoly darab”. Ez a kijelentés azért is fontos, mert Lutosławski ekkoriban főként feldolgozásokból, kísérőzenék komponálásából élt, így ki lehetett éhezve rá, hogy ő is kivegye a részét a lengyel kultúra második világháború utáni felvirágoztatásából.

A koncertről további információ itt érhető el. >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Eötvös Péter (fotó/forrás: Csibi Szilvia / Concerto Budapest)

Concerto Budapest

Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Nagy ívű és innovatív műsorszerkesztésével, egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zeneéletbe.

A Concerto Budapest karmestere, művészeti vezetője 2007 óta Keller András, aki szólistaként, koncertmesterként és kamarazenészként is világszerte elismert muzsikus.

A zenekar az elmúlt években számos nemzetközi fesztiválra, Európa, Amerika és a Távol-Kelet rangos koncerttermeibe is meghívást kapott. Visszatérő vendégei olyan világhírű művészek, mint Gidon Kremer, Boris Berezovsky, Heinz Holliger, Isabelle Faust, James Galway, Jevgenyij Koroljov. A klasszikus művekből álló repertoárt kortárs zeneművek, gyermek- és ifjúsági programok teszik még színesebbé.

A Concerto Budapest koncerteken, fellépéseken túl fontosnak tartja a tehetséges fiatalok képzését is: világszerte tarta mesterkurzusokat. Gyermek és ifjúsági sorozatokkal, valamint egy-egy eseményhez kötődő alkalmi ifjúsági koncerttel az egész család számára tartalmas és izgalmas szórakozási lehetőséget kínál.

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus hír

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Zimán János hegedűművész

Fájdalmas veszteség érte a Szegedi Szimfonikus Zenekart: február 11-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Zimán János, a zenekar második hegedű szólamának szólamvezetője – adta hírül az együttes. A művész hatvanhat évet élt.
Klasszikus ajánló

Szenvedélyes olasz melódiákkal tér vissza Budapestre Vittorio Grigolo

Olasz dalesttel készül operaházi bemutatkozására Vittorio Grigolo. A világhírű olasz tenor partnere a Sztárestek zongorával című sorozat február 16-i estjén Cristiano Manzoni zongoraművész lesz.
Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.