Klasszikus

Mélyvízben

2015.02.08. 06:58
Ajánlom
Wagner Wesendonck-dalait és Liszt Faust-szimfóniáját játszotta a Miskolci Szimfonikus Zenekar Gál Tamás vezényletével a Zeneakadémia nagytermében január 29-én. Az elsőben az énekesnek és az együttesnek az arányérzékét, a másodikban a nagyzenekar virtuozitását és a zenei narratíva pontos megjelenítését kéri számon a szerző. KRITIKA

A kiszenekarra hangszerelt dalciklus Mathilde von Wesendonck öt költeményére komponált dalokat tartalmaz, amelyet eredetileg énekhangra és zongorára írt a romantika nagymestere. Ebben az összeállításban a Trisztán kistestvérének hat a darab, nem csoda hát, hogy az értelmezés, az interpretáció időnként tanácstalan: hol inkább távolságtartóbb, dalszerűbb, máskor dús, operai érzelmeket felkorbácsoló előadást hallhatunk. Ez utóbbiak közé tartozott Németh Judit alakítása is. A kiváló Wagner-mezzoszoprán rengeteg színben és fényben gazdag, telt hangzással ajándékozott meg bennünket, az öt kis vers hangulatát nagyszerűen adta vissza. Az együttes igyekezett minden rezdülést kísérni és bemutatni, ez leginkább a harmadik versnél mutatkozott meg. Az Im Treibhaus (A melegházban) címet viselő költeményben a magány és az elhagyatottság remek zenei képét hallhattuk a fojtott csellófigurák mögött, a súlyos könnycseppekként hulló, disszonáns kisszekundok remekül és metszően hangzottak bele a zenei folyamatba, és egységesen sikerült a kietlenség, a reménytelenség érzetét megcsillantani. Ez az egység hellyel-közzel végig jelen volt, és Németh Judit, valóban áriaszerűen, minden drámai lehetőséget megmutatott a dallami kontrasztokban, a nyitva maradó harmóniai feszültségekben, a fájó disszonanciákban.

A Faust-szimfónia, a romantikus zene egyik csúcsteljesítménye, nehezen adja meg magát. Ahogyan egy másik szimfonikus zenekar egyik tagja mondta nekem régebben, amikor szintén ezt a művet próbálták: "az a nehéz benne, hogy tele van meglepetésekkel, mindig valami váratlan érkezik, végig nagyon figyelni kell". Gál Tamás pálcája igyekezett minden tempóváltást és karaktert pontosan megjeleníteni, azonban az összhangzással, sajnos akadtak zavarok. A nyitó ütemek mélyvonós-hármasai nem voltak tiszták, akadt a fafúvók között némi összehangolási probléma, valamint a forte akkordok közötti csendbe belenyisszentő hegedű is. Ezek miatt (is) sokszor volt töredezettség-érzésem, nem mindig valósult meg a rengeteg motivikus kavargásból egy folyamatos zenei elbeszélés. Az első tétel melléktémáját a kürt szépen mutatta be, a kamarahangzás itt jól váltotta a fortissimo első ütemeket, a hősi zárótémát pedig ragyogóan adták vissza a szép fényű trombiták, akik viszont nagyon jó napot fogtak ki. A kidolgozási rész után a visszatérés már pontosabban, elmélyültebben sikerült, ott már láthatóan el tudták magukat engedni a játékosok, és fel tudták villantani a liszti motívumkezelés minden csínját-bínját. A trombita piano szólója nagyon szépen sikerült, utána azonban az egyre gyorsulni akaró izgatott hegedű/brácsa-zakatolást már nem volt hová gyorsítani, akkora tempóban kezdték el. A tétel utolsó ütemei feles lassításban, nagyon karakteresen szóltak, drámai sötétséggel, szép lezárással. 

A Margit-tétel szép fafúvós kezdete egy kicsit bolyongós volt, nem nagyon tudtam érzékelni, honnan indulnak és hová érkeznek meg a motívumok. A hol vonósnégyest, hol hegedűduót, hol vonósszextettet idéző, csodaszép és rendkívül kényes szólófeladatok sajnos, nem sikerültek makulátlanul, pedig láthatóan - s ez az egész estén igaz volt - mindenki igyekezett tudása legjavát adni és minél precízebben játszani. A csellószólam vezetői-szólistái szép artikulációval, jó hangzással járultak hozzá a tétel legjobb pillanataihoz. Nagyon puhán, bársonyosan sikerültek a Faust-témák nagyzenekari idézetei, itt megint élvezettel és összeszokottan játszottak a muzsikusok, és éterire sikerült a tétel magas fekvésű, fényes befejezése is.

A Mefisztó-tétel ördögi pillanatai a Faust-témák torz változatainak felvillantása, amelyeket egy korát meghaladóan virtuóz zenekari darab lapjain ad elénk a szerző. Itt aztán minden taktusra kétszeres figyelem esik, a folyamatosan persziflált, átalakított témák még a kíséret szólamaiban is záporoznak ránk. Néhol egy-két elkésett, vagy elfelejtett belépés (fagott!) borzolta a kedélyeket, viszont ezt leszámítva már sokkal több élvezetes, kedvvel történő muzsikálásnak örvendhettünk. A fúga kellően sziporkázott és precízen játszották, a zárókórusban a Nyíregyházi Cantemus Kórus férfiszólama tökéletesen, magas színvonalon énekelt, Fekete Attila szép dallamívekkel, markáns, pontos frázisokkal hozta szólamát.

Az járt a fejemben - miközben a kipirult arccal hajlongó zenészeket néztem, akik egymásnak is gratuláltak -, hogy csak akkor fejlődik egy zenekar, hogyha mindig egy gondolatnyival nehezebb darabot próbálnak meg elmuzsikálni, mint amire éppen képesek. Lehet, hogy ehhez a műhöz még több próba kellett volna, lehet, hogy csak indiszponált volt néhány tag - nem tudom. Azt viszont igen, hogy lelkesedésük, örömmel való muzsikálásuk messziről látszott rajtuk, s ez garancia arra, hogy a zenekar egyre komplexebb feladatokat tudjon megoldani az estén nagyon precízen és világosan dirigáló Gál Tamás vezénylete alatt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fiatal lengyel ugrik be a koronavírus miatt Olaszországban ragadt zongoraművész helyett

Piotr Pawlak nyitja meg a március 1-én induló Chopin Fesztivált az Óbudai Társaskörben, miután Alberto Nosé a koronavírus-járvány olaszországi terjedése miatt nem tud eljönni Budapestre.
Klasszikus ajánló

A Ránki-család koncertjével várja fiatalok jelentkezését a kőszegi Altalena Nyári Akadémia

Augusztus elején rendezik meg Kőszegen a BMFest Altalena Nyári Akadémiáját, amelyre 14-32 év közötti fiatal zenészek jelentkezését várják. Vendégei között a Ránki-család, Fejérvári Zoltán, Bősze Ádám, a Berecz-család és Dukay Barnabás.
Klasszikus ajánló

Országos programot indít az ifjúsági kóruséneklésért a KÓTA

Országos programsorozat indult Hangról hangra... az ifjúsági kóruséneklésért címmel az idén 50 éves Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége (KÓTA) szervezésében.
Klasszikus ajánló

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Klasszikus ajánló

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.