Klasszikus

Mélyvízben

2015.02.08. 06:58
Ajánlom
Wagner Wesendonck-dalait és Liszt Faust-szimfóniáját játszotta a Miskolci Szimfonikus Zenekar Gál Tamás vezényletével a Zeneakadémia nagytermében január 29-én. Az elsőben az énekesnek és az együttesnek az arányérzékét, a másodikban a nagyzenekar virtuozitását és a zenei narratíva pontos megjelenítését kéri számon a szerző. KRITIKA

A kiszenekarra hangszerelt dalciklus Mathilde von Wesendonck öt költeményére komponált dalokat tartalmaz, amelyet eredetileg énekhangra és zongorára írt a romantika nagymestere. Ebben az összeállításban a Trisztán kistestvérének hat a darab, nem csoda hát, hogy az értelmezés, az interpretáció időnként tanácstalan: hol inkább távolságtartóbb, dalszerűbb, máskor dús, operai érzelmeket felkorbácsoló előadást hallhatunk. Ez utóbbiak közé tartozott Németh Judit alakítása is. A kiváló Wagner-mezzoszoprán rengeteg színben és fényben gazdag, telt hangzással ajándékozott meg bennünket, az öt kis vers hangulatát nagyszerűen adta vissza. Az együttes igyekezett minden rezdülést kísérni és bemutatni, ez leginkább a harmadik versnél mutatkozott meg. Az Im Treibhaus (A melegházban) címet viselő költeményben a magány és az elhagyatottság remek zenei képét hallhattuk a fojtott csellófigurák mögött, a súlyos könnycseppekként hulló, disszonáns kisszekundok remekül és metszően hangzottak bele a zenei folyamatba, és egységesen sikerült a kietlenség, a reménytelenség érzetét megcsillantani. Ez az egység hellyel-közzel végig jelen volt, és Németh Judit, valóban áriaszerűen, minden drámai lehetőséget megmutatott a dallami kontrasztokban, a nyitva maradó harmóniai feszültségekben, a fájó disszonanciákban.

A Faust-szimfónia, a romantikus zene egyik csúcsteljesítménye, nehezen adja meg magát. Ahogyan egy másik szimfonikus zenekar egyik tagja mondta nekem régebben, amikor szintén ezt a művet próbálták: "az a nehéz benne, hogy tele van meglepetésekkel, mindig valami váratlan érkezik, végig nagyon figyelni kell". Gál Tamás pálcája igyekezett minden tempóváltást és karaktert pontosan megjeleníteni, azonban az összhangzással, sajnos akadtak zavarok. A nyitó ütemek mélyvonós-hármasai nem voltak tiszták, akadt a fafúvók között némi összehangolási probléma, valamint a forte akkordok közötti csendbe belenyisszentő hegedű is. Ezek miatt (is) sokszor volt töredezettség-érzésem, nem mindig valósult meg a rengeteg motivikus kavargásból egy folyamatos zenei elbeszélés. Az első tétel melléktémáját a kürt szépen mutatta be, a kamarahangzás itt jól váltotta a fortissimo első ütemeket, a hősi zárótémát pedig ragyogóan adták vissza a szép fényű trombiták, akik viszont nagyon jó napot fogtak ki. A kidolgozási rész után a visszatérés már pontosabban, elmélyültebben sikerült, ott már láthatóan el tudták magukat engedni a játékosok, és fel tudták villantani a liszti motívumkezelés minden csínját-bínját. A trombita piano szólója nagyon szépen sikerült, utána azonban az egyre gyorsulni akaró izgatott hegedű/brácsa-zakatolást már nem volt hová gyorsítani, akkora tempóban kezdték el. A tétel utolsó ütemei feles lassításban, nagyon karakteresen szóltak, drámai sötétséggel, szép lezárással. 

A Margit-tétel szép fafúvós kezdete egy kicsit bolyongós volt, nem nagyon tudtam érzékelni, honnan indulnak és hová érkeznek meg a motívumok. A hol vonósnégyest, hol hegedűduót, hol vonósszextettet idéző, csodaszép és rendkívül kényes szólófeladatok sajnos, nem sikerültek makulátlanul, pedig láthatóan - s ez az egész estén igaz volt - mindenki igyekezett tudása legjavát adni és minél precízebben játszani. A csellószólam vezetői-szólistái szép artikulációval, jó hangzással járultak hozzá a tétel legjobb pillanataihoz. Nagyon puhán, bársonyosan sikerültek a Faust-témák nagyzenekari idézetei, itt megint élvezettel és összeszokottan játszottak a muzsikusok, és éterire sikerült a tétel magas fekvésű, fényes befejezése is.

A Mefisztó-tétel ördögi pillanatai a Faust-témák torz változatainak felvillantása, amelyeket egy korát meghaladóan virtuóz zenekari darab lapjain ad elénk a szerző. Itt aztán minden taktusra kétszeres figyelem esik, a folyamatosan persziflált, átalakított témák még a kíséret szólamaiban is záporoznak ránk. Néhol egy-két elkésett, vagy elfelejtett belépés (fagott!) borzolta a kedélyeket, viszont ezt leszámítva már sokkal több élvezetes, kedvvel történő muzsikálásnak örvendhettünk. A fúga kellően sziporkázott és precízen játszották, a zárókórusban a Nyíregyházi Cantemus Kórus férfiszólama tökéletesen, magas színvonalon énekelt, Fekete Attila szép dallamívekkel, markáns, pontos frázisokkal hozta szólamát.

Az járt a fejemben - miközben a kipirult arccal hajlongó zenészeket néztem, akik egymásnak is gratuláltak -, hogy csak akkor fejlődik egy zenekar, hogyha mindig egy gondolatnyival nehezebb darabot próbálnak meg elmuzsikálni, mint amire éppen képesek. Lehet, hogy ehhez a műhöz még több próba kellett volna, lehet, hogy csak indiszponált volt néhány tag - nem tudom. Azt viszont igen, hogy lelkesedésük, örömmel való muzsikálásuk messziről látszott rajtuk, s ez garancia arra, hogy a zenekar egyre komplexebb feladatokat tudjon megoldani az estén nagyon precízen és világosan dirigáló Gál Tamás vezénylete alatt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Klasszikus

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

A macsó, aki nőként aratta első sikerét

Jack Lemmon oldalán tipegett be a világhírnévbe, de később is olyan partnerekkel dolgozott, mint Roger Moore. Magyar gyökerei mindig fontosak voltak számára. 2010. szeptember 29-én halt meg  Tony Curtis.
Plusz

Málta magának követeli az őscápafogat, amelyet György brit herceg kapott ajándékba

Katalin és Vilmos kisfia, a hétéves brit herceg a hétvégén kapott egy különleges ajándékot Sir David Attenborough-tól a világhírű természetfilmes új filmjének bemutatása alkalmából. A műkincsek és a kulturális örökség részét képező tárgyak kérdése amúgy is sok vita tárgya, de abban talán megegyezhetünk, hogy a máltai reakció marketing szempontból meglehetősen elhibázott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

A zene világnapját ünnepli a MUS-E

A Menuhin nevelési koncepciója nyomán életre hívott szervezet rövid videóban mutatta be munkáját. Október 1-jén ünnepeljük – a neves hegedűművész kezdeményezésére – A zene világnapját.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkijra fókuszál a ma kezdődő Orosz Zenei Fesztivál

Csajkovszkij születésének 180. évfordulója alkalmából olyan műsort állítottak össze, amellyel az orosz zeneszerző színes zenei világát mutatja meg az október 10-ig tartó rendezvényen.
Klasszikus hír

Magyar állampolgár lett Gilbert Varga

A Pannon Filharmonikusok egyik vezető karmestere október 1-jén, a Zene Világnapján vette át a magyar állampolgárságát igazoló dokumentumot.
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.