Klasszikus

Messiaen assisi madarai

2002.10.25. 00:00
Ajánlom
Szent Ferenc diadalútja San Franciscóban

A város névadója csodát tett a San Franciscó-i Operában. A közönség vastapssal köszönte meg a katartikus élményt, a vezető lapok kritikusai az ország minden részéről elzarándokoltak, hogy hírt adjanak a nem mindennapi eseményről, a modern zene egyik óriása, Olivier Messiaen Assisi Szent Ferenc című operájának amerikai premierjéről. Valószínűleg ezzel a bemutatóval kezdődött az a programsorozat, amellyel a következő hetekben szerte a világon a tíz évvel ezelőtt elhunyt francia orgonaművészre és zeneszerzőre, Olivier Messiaenra emlékeznek.

A San Franciscó-i premier hatalmas sikert hozott, pedig nem könnyű műről van szó. A közel hatórás előadás nemcsak a nézőt, de a tíz ütőhangszerrel megerősített százhúsz tagú zenekart, a száztagú kórust, a szólistákat - Willard White-ot, aki méltóságteli, de sebezhető Szent Ferencet, és Laur Aikint, aki éterien tiszta Angyalt szólaltatott meg - egyaránt komoly kihívások elé állította.

"Nyilvánvalóan nem hagyományos operáról van szó. Nincs nyitány, a jeleneteket nem köti össze intermezzo, nincsenek szimfonikus betétek, de még áriák vagy duettek sincsenek. Nagyon messze vagyunk a mozarti vagy a wagneri operától. Ez zenei látványosság. De van kórus, mint például a Borisz Godunovban, a japán színházban vagy az ókori görög drámában" - írta művéről a francia zeneszerző.

Olivier Messiaen (1908-1992) zenei kifejezésmódjában bámulatosan gazdag és színes, ritmusban hihetetlenül összetett egyetlen operája mintegy szintézise rendkívüli pályafutásának. A mélyen katolikus Messiaen tudatosan fordult Szent Ferenc történetéhez. "Mindig is csodáltam Szent Ferencet, először azért, mert a szentek közül ő emlékeztet leginkább Krisztusra, másodszor, mert a madaraknak prédikált. Én pedig ornitológus vagyok." Nem véletlen, hogy a mű zenei csúcspontja az a jelenet, amelyben az Angyal bevezeti Szent Ferencet a "láthatatlan zene" világába, hogy részese lehessen a madarak kifogyhatatlanul gazdag hangzásvilágának csodájának.

Az opera nem szigorúan vett életrajzi darab, hanem nyolc jelenetben azokat a momentumokat emeli ki, amelyeken keresztül Szent Ferenc spirituális útja jól nyomon követhető: a küzdelmektől, a szenvedés elfogadásától a "tökéletes boldogságig".

A teljes operát eddig mindössze háromszor mutatták be; Salzburgban (1992 és 1998-ban Esa-Pekka Salonen és Kent Nagano vezényletével), Berlinben (2002-ban Marc Albercht vezényletével) és San Franciscóban (Donald Runnicle vezényletével).

A mű nemcsak zenei, de olyan színpadi kihívás is, amit szívesen vállaltak a legizgalmasabb rendezők. A salzburgi előadást napjaink egyik legmerészebb opera- és színházi rendezője, az amerikai Peter Sellars állította színpadra a legmodernebb technika felhasználásával, de hűen az opera szelleméhez. A katedrálisra emlékeztető mozdulatlan színpadkép a fluoreszkáló fények, videók, lézersugarak segítségével vált élővé, hogy a Szent Ferenc-i világ csodáinak örökös vibrálását idézze.

A berlini Deutshe Oper botrányba fulladt előadását a világhírű építész, Daniel Libeskind (Zsidó Múzeum - Berlin, Imperial War Museum - Manchester) rendezte. A zeneszerző özvegye, Yvonne Loriod zongoraművésznő a Frankfurter Allgemeine Zeitunghoz intézett levelében tiltakozott Daniel Libeskind "tapintatlan", "hivalkodó" rendezése ellen, aminek semmi köze sincs a mű szelleméhez. Libeskind élete első operarendezésében valóban semmiféle erőfeszítést sem tett arra, hogy Messiaen misztikus katolikus világát megértse, ehelyett látványos, öncélú színpadtechnikai megoldásokkal volt elfoglalva. Ahogy a Berliner Zeitung kritikusa panaszolta, egy "vallás ellen fertőtlenített Messiaen került a színpadra".

A San Franciscó-i Opera szemet gyönyörködtető, lenyűgöző produkciója német művészek (rendező, jelmez-, díszlettervező, világosító) csapatmunkájának eredménye. A rendező, Nicolas Brieger a kereszt árnyékában meghúzódó utat állítja középpontba, amelyen Szent Ferenccel együtt mindannyiunknak végig kell menni, ha a tökéletes boldogságot el akarjuk érni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.