Klasszikus

Messiaen, jégeralsó nélkül

2006.02.08. 00:00
Ajánlom
A közönség részéről is rekordgyanús teljesítmény lehet végighallgatni a 20. század egyik legmonumentálisabb orgonaciklusát egy igen hiányosan fűtött templomban, miközben kint metsző mínuszok tombolnak. A vállalkozás sikerét elsősorban az előadó, a mű, a helyszín, valamint egy jégeralsó interakciója szavatolhatja. Azonban – mint saját példámon is kiderült – utóbbi segédeszköz statisztikai hozzájárulása a sikerhez szerencsére igen csekély lehetetett.

Aki velem együtt eljött február 4-én este Pest legrégibb épületébe, a majd’ egy évezredet megélt Belvárosi Plébániatemplomba meghallgatni Olivier Messiaen orgonaciklusát, Az Úr születését (La Nativité du Seigneur) egy fiatal orgonista, Horváth Márton Levente előadásában, az említett külső körülmények ellenére is nagyon jól választott.

Az Úr születése a múlt század orgonairodalmának kulcsműve, koncerten mégis rendkívül ritkán hallhatjuk. Ez talán nem is baj, ha figyelembe vesszük: a műhöz méltó színvonalon igen kevés hazai orgonista képes megszólaltatni a teljes Nativité-ciklust. Legföljebb csak részletei hangzanak fel egy-egy orgonaesten. Horváth Márton Levente koncertjének külön erénye volt, hogy élőben meghallgathattuk a teljes művet – az valóban így alkot kerek egészet. A kilenc orgonameditáció kilenc bibliai igére épül, amelyekben – a szigorú zenei szerkesztés mellett –metaforikus–hangulatfestő elemek is helyet kapnak, zseniálisan bánva a 20. század zeneszerzői eszköztárának legjavával. (Külön érdemes megemlíteni, hogy a zene értelmezésében az est orgonistája által írt, jól szerkesztett egyoldalas műismertető szöveg segítette a hallgatókat.)

Horváth előadásában a pesti templom hidegében sem tűnt hosszadalmasnak a teljes Nativité. A fiatal orgonista és zeneszerző nemcsak pontosan érti Messiaen formáit és harmóniáit; az előadás technikailag is tökéletesnek bizonyult, s ha nem ismertem volna a kottát, vagy nem játszottam volna magam is egy-egy tételt a ciklusból, az előadás alapján nem éreztem volna át a darab technikai nehézségeit. Nehézkességnek vagy – orgonistáktól sajnos eléggé gyakran hallott – maszatolásnak s értelmetlen játéknak semmi nyoma nem volt. A formarészek világosan és logikusan következtek egymásból, s a karakterek hajlékonyan és kifejezően születtek meg a bibliai mondanivaló szolgálatában. Talán a közönség kevéssé zeneértő része sem gondolta úgy, hogy ez a „nehéz” 20. századi alkotás elérhetetlen volna. Ennek persze az volt a feltétele, hogy a mesterművet annak színvonalán adják elő.

Hogy a jégeralsót elfelejtettem, csak kicsit bántam – ezt a koncert-meditációt mindenesetre a nyári időszakban is meghallgatnám még egyszer (vagy többször).

(2006. február 4. 19:15, Belvárosi Főplébániatemplom; Horváth Márton Levente orgonaestje; Messiaen: La Nativité du Seigneur)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.
Klasszikus hír

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.