Klasszikus

Mesterhegedűk Greinertől a BFZ-nek

2007.09.18. 00:00
Ajánlom
A világ egyik legjobb vonóshangszer-építőjétől, Peter Greinertől három mesterhegedűt kapott a Budapesti Fesztiválzenekar. Az ünnepélyes átadón maga a hegedűkészítő is részt vett, aki kifejezetten ebből az alkalomból érkezett Magyarországra.

A Concorde Értékpapír Zrt. és az AXA Biztosító Zrt. vezetői idén májusban kötöttek együttműködési megállapodást a Budapesti Fesztiválzenekarral, melynek keretében három darab Greiner-hegedűt vásárolnak a zenekar tagjai számára. A tavasszal megrendelt hangszerek most készültek el, s azokat a világhírű hegedűépítő, Peter Greiner személyesen hozta el a zenészeknek. A Budapesti Fesztiválzenekar művészei, Czirók Györgyi, Gál-Tamási Mária és Lesták Bedő Eszter az ünnepélyes átadás alkalmából az új hegedűk egyedülálló hangzását Vivaldi F-dúr hármasversenyének előadásával mutatták be (gordonkán közreműködött Dvorák Lajos).

A Budapesti Fesztiválzenekar által használt Greiner-hangszerek száma így tizenegyre nőtt: mostanáig 5 hegedű és 3 brácsa volt a birtokukban az elismert hegedűkészítő műhelyéből. Az új hangszereket a közönség már a zenekar következő, szeptember 21-i koncertjén hallhatja. "Stradivari óta nem volt hegedűkészítő, aki olyan hangszereket tudott volna készíteni, mint Peter Greiner. Ezekkel az új hegedűkkel a Budapesti Fesztiválzenekar vonóshangzása hallhatóan fényesebb, teltebb lesz." – mondta el Fischer Iván zeneigazgató a Greiner-hangszerek ünnepélyes átadásakor.

A fiatal hegedűépítő, Peter Greiner hegedűit a zenészek világszerte a Stradivarik méltó vetélytársának tartják. Munkáját nemcsak Németországban, hanem az egész világon elismerik, a híres Rheingau-Zenei Fesztivál a közelmúltban az év hegedűépítője kitüntetéssel díjazta tevékenységét. Hangszereinek titka a rendkívüli kézügyesség és a tudományos mélységű szakismeretek ötvözése. A legkiválóbb hangzás elérésében hangkutató fizikus munkatársa, Heinrich Dünnwald nyújt számára segítséget, aki saját módszerek alapján méri az elkészült hangszerek által kibocsátott hang különböző jellemzőit. Peter Greiner szerint a hegedű hangja optimális esetben a szép emberi hang frekvenciáihoz és hangzásvilágához áll közel, ennek előállításához pedig az ívek, a feszített formák és az illesztések tökéletes kivitelezésén keresztül vezet az út, így a hangszereknek már a lakkozás előtt kifogástalanul kell szólni. A hegedűk építéséhez használt különleges fenyőről, speciális kenőlakkokról és egyéb alapanyagokról számos publikációja jelent meg tudományos szaklapokban. A Greiner-hangszereket 1995 óta olyan művészek használják, mint Christian Tetzlaff, Isabelle van Keulen és Leonidas Kavakos.

Peter Greiner alkotásaira világszerte igen hosszú a várólista, a Budapesti Fesztiválzenekar tagjai számára a hegedűépítő azonban soron kívül készítette el a hangszereket, mivel elmondása szerint különösen érdekli, hogyan szólnak azok egy szimfonikus zenekarban. Korábbi megrendelői ugyanis főként szólisták vagy kamarazenészek voltak.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.