Klasszikus

Mézédes inkvizíció

2002.10.25. 00:00
Ajánlom
Holnap mutatják be az Operaházban Fekete Gyula Megmentett város című operáját, mely Eörsi István darabja alapján készült. A produkciót meglepő módon a rendhagyó előadásairól ismert Halász Péter rendezi.

- Pierre Boulez azt mondta, hogy föl kell robbantani az operaházakat, majd elment Bayreuthba Wagnert dirigálni. Önnél is azt érzem, munkásságával, mintha fel akarta volna robbantani a konzervatív operaházakat.

- Szerintem nincs konzervatív műfaj. Verdit egyáltalán nem tartom konzervatív szerzőnek, a műveihez készült épületek valamilyen formát öltöttek, gyönyörűek. A színpadjaikon nyilván nem lehet naturálisan palacsintát sütni, valamilyen módon meg kell őrizni a formát. Persze lehet olyasmiket mondogatni, mint Boulez…

- Ilyesmiket ön is szokott mondogatni.

- Operára nem.

- A kőszínházra igen.

- A kőszínházak közül bármelyiket föl lehet robbantani. Én persze nem teszek ilyet, de ha valakinek kedve van, tegye. A színházat csak tizenöt éves korom óta ismerem, az operát négy- éves koromtól, és a gyerekkoromat nem akarom felrobbantani. Létrejött egy vadonatúj magyar opera, ami ritkaság. Fekete Gyula Megmentett város című művéről van szó, megkértek, rendezzem meg. A hiúságomnak persze tetszik, hogy az Operaházban az aranyozások közepette, a csillárok fényében rendezhetek. Ez egy belcanto opera, egy mézédes inkvizíció. Modern belcantóról van szó, mégis melodikus, szívhez szóló melódiák vannak benne. Témája szerint mindenki köp mindenkire, mindenki beárul mindenkit, erkölcsileg úgy tisztítja meg a várost az inkvizítor, hogy mindenkit kinyír. Apokaliptikus vízió.

- A modern operákkal kevés nézőt lehet elérni. Ligeti György Grand Macabre című operájának kiváló előadása kétszer ment Pesten. Mennyi nézőre számít?

- Fekete Gyula ráérzett, az Operaház épülete nem viseli el a modern hangzást, amit a csupasz koncerttermek eltűrnek. És én figyelembe veszem, hol rendezek.

- És ezzel nem tagadja meg azt, amit idáig csinált?

- Semmit nem tagadok meg. A mesterségemet gyakorlom. Persze ettől még igyekszem rendhagyót, meglepőt csinálni, az aláírásom nem tudom megváltoztatni.

- Ha a Rigoletto kedvelője beül, élvezni fogja a produkciót, vagy kiszalad a nézőtérről?

- Van esély, hogy bent marad és élvezni fogja az előadást. Abban például konzervatív az előadás, hogy a szereplők megállnak és eléneklik az áriákat.

- Színészként mennyire jók az operaénekesek?

- Örülnek, ha színészi szempontból foglalkoznak velük, mert általában ezt nem teszik. Aki észnél van, rájön, hogy nem kell úgy csinálni "mintha”… Ha valaki a kisujját mozdítja, az jelentőségteljesebb mozdulat, mintha az egész testével próbál kifejezni valamit.

- Talán nem véletlen, ritkán születik új opera. Mintha a műfaj nem termelné újjá önmagát.

- Munkás dolog megírni egy operát, a szerzőnek már a fejében is hatalmas apparátussal, fényekkel, zenekarral, szereplőkkel kell dolgoznia. Én is otthon a komputeren felrajzoltam a színpadot, és elkezdtem mozgatni a szereplőket, hogy amikor bejövök ebbe a nagy térbe, ne legyek tanácstalan. És én tudom, hogy hol bukik egy opera. Elsősorban a kóruson. Azt gondolják, elég, ha jól néz ki, és akkor a háttérben már lehet dobálni a fakardokat, a korsókat.

- Lehetnek a kórusban egyéni arcok?

- Nem. A kórust már kitalálták kétezer éve. A kórus mozogjon egyszerre és forduljon el, ha valakit megölnek. A kórus ne imitáljon semmit operai gesztusokkal. A kórus tagjai ne utánozzák az elöl álló operaénekest.

- De csaknem klasszikus előadást rendez.

- Annyiból klasszikus, hogy görög a kompozíciója, hogy az énekesekre épít. Persze van egy-két olyan "megfogalmazás”, ami különbözik attól, amit az Operaházban láthatunk. Azért lesz ebben az előadásban olyan esemény, amitől a nézőtér széktámlái hátra hajlanak. Csak nem árulom el, hogy mikor.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.