Klasszikus

Mézédes inkvizíció

2002.10.25. 00:00
Ajánlom
Holnap mutatják be az Operaházban Fekete Gyula Megmentett város című operáját, mely Eörsi István darabja alapján készült. A produkciót meglepő módon a rendhagyó előadásairól ismert Halász Péter rendezi.

- Pierre Boulez azt mondta, hogy föl kell robbantani az operaházakat, majd elment Bayreuthba Wagnert dirigálni. Önnél is azt érzem, munkásságával, mintha fel akarta volna robbantani a konzervatív operaházakat.

- Szerintem nincs konzervatív műfaj. Verdit egyáltalán nem tartom konzervatív szerzőnek, a műveihez készült épületek valamilyen formát öltöttek, gyönyörűek. A színpadjaikon nyilván nem lehet naturálisan palacsintát sütni, valamilyen módon meg kell őrizni a formát. Persze lehet olyasmiket mondogatni, mint Boulez…

- Ilyesmiket ön is szokott mondogatni.

- Operára nem.

- A kőszínházra igen.

- A kőszínházak közül bármelyiket föl lehet robbantani. Én persze nem teszek ilyet, de ha valakinek kedve van, tegye. A színházat csak tizenöt éves korom óta ismerem, az operát négy- éves koromtól, és a gyerekkoromat nem akarom felrobbantani. Létrejött egy vadonatúj magyar opera, ami ritkaság. Fekete Gyula Megmentett város című művéről van szó, megkértek, rendezzem meg. A hiúságomnak persze tetszik, hogy az Operaházban az aranyozások közepette, a csillárok fényében rendezhetek. Ez egy belcanto opera, egy mézédes inkvizíció. Modern belcantóról van szó, mégis melodikus, szívhez szóló melódiák vannak benne. Témája szerint mindenki köp mindenkire, mindenki beárul mindenkit, erkölcsileg úgy tisztítja meg a várost az inkvizítor, hogy mindenkit kinyír. Apokaliptikus vízió.

- A modern operákkal kevés nézőt lehet elérni. Ligeti György Grand Macabre című operájának kiváló előadása kétszer ment Pesten. Mennyi nézőre számít?

- Fekete Gyula ráérzett, az Operaház épülete nem viseli el a modern hangzást, amit a csupasz koncerttermek eltűrnek. És én figyelembe veszem, hol rendezek.

- És ezzel nem tagadja meg azt, amit idáig csinált?

- Semmit nem tagadok meg. A mesterségemet gyakorlom. Persze ettől még igyekszem rendhagyót, meglepőt csinálni, az aláírásom nem tudom megváltoztatni.

- Ha a Rigoletto kedvelője beül, élvezni fogja a produkciót, vagy kiszalad a nézőtérről?

- Van esély, hogy bent marad és élvezni fogja az előadást. Abban például konzervatív az előadás, hogy a szereplők megállnak és eléneklik az áriákat.

- Színészként mennyire jók az operaénekesek?

- Örülnek, ha színészi szempontból foglalkoznak velük, mert általában ezt nem teszik. Aki észnél van, rájön, hogy nem kell úgy csinálni "mintha”… Ha valaki a kisujját mozdítja, az jelentőségteljesebb mozdulat, mintha az egész testével próbál kifejezni valamit.

- Talán nem véletlen, ritkán születik új opera. Mintha a műfaj nem termelné újjá önmagát.

- Munkás dolog megírni egy operát, a szerzőnek már a fejében is hatalmas apparátussal, fényekkel, zenekarral, szereplőkkel kell dolgoznia. Én is otthon a komputeren felrajzoltam a színpadot, és elkezdtem mozgatni a szereplőket, hogy amikor bejövök ebbe a nagy térbe, ne legyek tanácstalan. És én tudom, hogy hol bukik egy opera. Elsősorban a kóruson. Azt gondolják, elég, ha jól néz ki, és akkor a háttérben már lehet dobálni a fakardokat, a korsókat.

- Lehetnek a kórusban egyéni arcok?

- Nem. A kórust már kitalálták kétezer éve. A kórus mozogjon egyszerre és forduljon el, ha valakit megölnek. A kórus ne imitáljon semmit operai gesztusokkal. A kórus tagjai ne utánozzák az elöl álló operaénekest.

- De csaknem klasszikus előadást rendez.

- Annyiból klasszikus, hogy görög a kompozíciója, hogy az énekesekre épít. Persze van egy-két olyan "megfogalmazás”, ami különbözik attól, amit az Operaházban láthatunk. Azért lesz ebben az előadásban olyan esemény, amitől a nézőtér széktámlái hátra hajlanak. Csak nem árulom el, hogy mikor.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nem csak Ravel álmodta zenekarra az Egy kiállítás képeit

Sőt, még csak nem a századforduló zenéjének zenekari virtuóza volt az első, hanem egy orosz Rimszkij-Korszakov tanítvány.
Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.