Klasszikus

Mi a BFZ titka?

2015.01.06. 06:58
Ajánlom
Titokkoncertnek hirdette a Budapesti Fesztiválzenekar azt a hangversenyét, amellyel az ünnepek között kétszer is meglepte vakon bízó közönségét. Nagy titokról azonban nem volt szó. KRITIKA

December 27-én volt szerencsém megnézni / meghallgatni a "titkot". A hangulat remek, a műsor változatos, a színvonal magas volt. Ha már a hangverseny is a zenekar legutóbbi évét összegezte, s a következőt előlegezte, idevágó megjegyzés, hogy a BFZ-ről megjelent kritikák idén (is) csupa szuperlatívuszban jellemezték a Fischer Iván vezényelte zenekart. Nem véletlenül emelem ki vezetőkarmesterük nevét, hiszen míg a vendégdirigensek, meghívott szólisták gyakran megosztották a közönséget, Fischer Iván soha. (A vörös tehén kapcsán sem karmesteri munkássága került az ítészek boncasztalára.) Az egész esztendő egy diadalmenet töretlen szakasza a BFZ számára. Együttműködési megállapodások a világ legnagyobb zenei intézményeivel, jótékonysági koncertek, maratonok, hangversenyek kicsiknek és nagyoknak... Számos írás tesz említést a zenészek érzékelhető "munka"-szeretetéről; Stefan Englert ügyvezető igazgató állítása szerint még az anyagiak is rendben vannak, ami igenis hírértékű kijelentés. A Fesztiválzenekar tehát sikeres és megbízható. Ezek szerint a "titok" csak a műsorra vonatkozott. Vagy mégsem?

Előreugorva a konklúzióhoz, egy dolog mégiscsak kiderült aznap este: nemhogy a karmester, de konkrétan Fischer Iván a BFZ titkos összetevője. Kisugárzása, sokoldalúsága, kreativitása és profizmusa nemcsak a közönséget, de saját muzsikusait is elvarázsolja, valósággal táltossá teszi őket. A megkérdőjelezhetetlenül kiváló zenészek Fischer Iván jelenlétében tudják igazán összeadni képességeiket, és megformálni a világ egyik legjobb együttesét. A Titokkoncert vizuálisan is segített ezt belátni. A Budapest Kongresszusi Központ nagyszínpadán kívül, a közönség sorai között is elhelyeztek egy kisebb pódiumot. Amíg előbbit átrendezték, az utóbbin rendre kamarazene szólt. A zenekar házi vetélkedőjének (Végh Sándor-verseny) díjjal épp csak hogy nem díjazott produkcióit vagy a Kakaókoncertek egy-egy műsorszámát hallhattuk- sajnos csak intermezzóként. A nagy sikert mindig a fő színpadon zajló előadások aratták, de korántsem a résztvevők száma miatt. A kamaraszámokban is találhattunk kivételes pillanatokat: Ács Ákos klarinétjátéka például kifogástalan, érzékeny és színes volt. (Nem is először nyűgözött le...) Kamarapartnereivel ellentétben, rajta semmilyen izgalom nem érződött, amely a zenekarból való kiszakadásból, szólistává való előlépésből fakadhatott volna. Nem olvashattunk le az arcáról kamaratársakkal való „kötelező" összenézéseket, és ami a legfontosabb: nem akart bizonyítani vagy megfelelni. Gondosan elképzelt minden hangot, és hibátlanul át is adta őket. Egyszerre vonult vissza saját zenei világába, és figyelt gondosan társaira, alkalmazkodott hozzájuk.

Félreértés ne essék, minden zenekari tag kiválóan megállta a helyét a kamaraprodukciókban is, csak éppen akarás, zaklatottság, néhol határozatlanság érzetét keltették. Amint azonban Fischer Iván keze alatt játszottak, ugyanaz a hangszer, ugyanaz a zenész kiválóbban, emlékezetesebben, egyedibben muzsikált. Ahogy Fischer percről percre elkápráztatta a közönséget a fiatal tehetségek felkarolásával, az általános zeneoktatás fontosságának látványos hangsúlyozásával (a huszonfős, Ormányos Falka névre hallgató gyermek fagottegyüttessel), a falusiaknak adott ingyenes koncertjeikkel, a zenekarából való kórus verbuválásával, szóval ahogy már-már mesébe illő jótetteiről számolt be, úgy eredetiségi bizonyítványként a szép szavakat az utolsó szünetig értékes zenékkel nyomatékosította.

0E9F339D-344D-4CC9-AA0E-BF1363892DBD

Budapesti Fesztiválzenekar

Semmi fakszni, semmi teátrális mozdulat. Csaknem minden alkalommal szóvá teszem azt a finom mozdulatot, amellyel Fischer Iván hosszú néma csöndet varázsol (a közönségben is!) egy-egy zenemű végére. A Titokkoncerten ezúttal a darabok másik vége ragadott magával: a precíz, tökéletes indítások. Mind a hangversenyt kezdő Brahms: Akadémikus nyitány, mind - és legfőképpen - Mendelssohn tündér-scherzója a Szentivánéji álom kísérőzenéjéből lenyűgöző határozottsággal szólalt meg. Ez a magabiztosság jellemezte végig a Fischer Iván vezényelte interpretációkat. A Varázsfuvola papjainak indulója magasztos, az Eladott menyasszony (Smetana) nyitánya pajkos, Stravinsky Tűzmadár-szvitje lehengerlő volt. Nem a karmesteri mozdulatok számítanak, hanem a lelkesedés, a zenében élés átadása. Fischer Iván szemében ott van a varázs, ott van a tűz, fuvolaként énekli, madárként viszi a zene üzenetét. Giccses vagy sem, nemigen találok más magyarázatot arra, hogy egy zenekar a saját karmesterével minden alkalommal csodát tegyen, más közreműködésével esetleg kritika tárgyává váljon. Biztonságos Fergeteges Zenélés: BFZ.

Nemcsak a Fesztiválzenekar remekelt aznap este. A kivetítőkön olyan pontos, felkészült élő közvetítést láthattuk, amely egészen ritka a klasszikus zene mai tévés jelenlétében. Öröm volt mindig időben, ütemre vágva látni az épp szólót játszó zenészt; a kép méltó partnere, segítője, kiegészítője lett a hallottaknak. Visszaugorva a kezdeti gondolathoz, Fischer Iván a BFZ nyílt titka, nem most rántottam le róla a leplet. A hangverseny nem okozott csalódást, mondhatni, nem ért minket váratlan meglepetés. Ilyen titkolózásban örömmel vesz részt valamennyi zeneszerető.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.